Sonic Team
    32
    -

7.8 9.2

Speltest av Streamline

Inskickad av Streamline den 21/06 -08 02:45

Sonic Adventure är ett spel som släpptes till SEGA's sista konsol Sega Dreamcast år 1999. Spelet är Dreamcasts mest sålda spel någonsin och det är också det första Sonic-spelet som var i 3D, om man räknar bort Sonic's 3D Blast till Sega Mega Drive. ScrewAttack.com, en av mina favoriterhemsidor för spel, rankade spelet till det 3:e bästa Sonic-spelet genom tiderna. Och jag älskade verkligen det spelet. Det är en av de bästa äventyrsspelen jag någonsin spelat, vilket säger mycket eftersom jag avgudar till exempel Zelda-spelen. Nu kanske du tänker "Jaha, men vad var det som var så bra med spelet, då?" Jo, det ska jag berätta i det här speltestet. Så luta dig tillbaka.

Sonic Adventure handlar om att Dr. Robotnik, eller Dr. Eggman som han också kallas, har skapat ett monster vid namn Chaos. Detta monster är nästan ofarligt. Men det behöver nämligen alla sju av de så kallade Chaos Emeralds för att nå sin ultimata form. Därför ger sig Robotnik iväg för att samla alla sju åt sitt monster Chaos för att kunna skapa sitt utopia Robotnikland. Och det är din uppgift att stoppa Dr. Robotnik från att göra detta.

Spelet har sex olika karaktärer att välja mellan, alla med olika berättelser och bossar. Den första karaktären är Sonic, SEGA's älskade maskot som sträver efter att hitta alla Chaos Emeralds före Robotnik och stoppa sitt nemesis. Den andra är Tails, Sonics bästa kompis som gör allt vad han kan för att hjälpa Sonic. Sen är det Knuckles, väktare över den så kallade Master Emerald, som gick sönder efter att hans himmelska ö fallit i havet. Amy är nästa karaktär. Amy blev ju räddad av Sonic i spelet Sonic CD och därav kallar Amy Sonic för sin hjälte och gör vad hon kan för att hjälpa honom. Sen är det Big, en stor katt med en groda som har sprungit bort. Och sist är det E-102 Gamma, om jag inte minns fel. Han är en av Robotniks robotar, men blir sen vän med Amy.

Som sagt var, jag älskade spelet. Jag fick det när jag var sju år gammal tillsammans med ett Dreamcast av släkten. Jag kom ihåg att jag satt själv eller med syskon eller kompisar och försökte klara igenom spelet. Och då kommer vi den första saken jag gillade. Svårighetsgraden var helt perfekt. Framför allt för mig, som bara var sju år. Det var inte ofta man dog, men man hade ju sina problem på vissa ställen. Det var inte alldeles för lätt heller. Fast det var ju ett tag sedan jag spelade.
Jag gillade att när man spelade som andra karaktärer som Knuckles eller Tails kunde man hamna i situationer man varit i som andra karaktärer. Kanske lite svårt att förstå? Jo, men i början av spelet när man träffar Knuckles för första gången med Sonic, börjar man genast slåss mot Knuckles. Då tror man att Knuckles bara vill en illa, eftersom man inte träffat han innan. När man sedan spelar som Knuckles hamnar man snart i samma strid igen, men då har man ett annat motiv. Var det var kommer jag dock inte ihåg, men du fattar säkert.
Längden på spelet är också helt perfekt. Framför allt när du har sex karaktärer att välja mellan från början, alla med en story som kanske tar två dagar att klara. Och som sagt, jag var sju år; därför tog det längre tid för mig att klara storyn med de olika karaktärerna. Det kanske tog ett halvår eller något innan jag var klar med alla karaktärer. Men jag har inte spelat spelet sen jag var runt 10 år gammal, så jag vet inte hur snabbt jag klarar det nu, men det är säkert ganska snabbt.
På tal om ålder, när jag fick det här spelet förstod jag inte ett skvatt av de sa. Jag bad ofta mamma eller pappa att översätta åt mig. Efter ett tag lärde jag mig vilka ord som betydde vad och kunde lära mig att göra egna meningar. Sammanfattning: Tja, spelet skapade grunden till mitt MVG i engelska.

Okej, nu ska jag komma på något som jag inte gillade med detta spelet. Den första grejen jag inte gillade, var kameran. Ibland när man sprang runt ett hörn bytte kameran vinkel alldeles för sent. Och då har man redan analog-spaken åt ett annat håll, och när kameran kommer ikapp dig stannar du, eftersom du har analog-spaken åt fel håll. Men å andra sidan, du spelar ju som Sonic! Det tar ju inte lång tid innan man får upp farten.

Jag kan faktiskt inte komma på något mer om spelet som var dåligt. Så jag går väl direkt på betygen.

Grafik - 8
Spelet var mycket snyggt gjort för ett spel som skapats tidigt av Dreamcast, som tillhör samma konsolgeneration som PlayStation 2, Xbox och Nintendo Gamecube. Det fanns dock några grafiska fel. Som under vissa scener så glider Sonic eller någon annan karaktär fram under en kort sträcka, och mimandet var inte heller det bästa. Men som sagt, det var för 9 år sedan.

Spelkänsla - 8
Som sagt, kameran var ganska dålig. Men du har full kontroll över din karaktär, och det var verkligen kul att spela. Nu när man tänker på det - Sonic Adventure är bättre än alla Sonic-spel som har släppts efter det.

Ljud - 10
Spelet låter verkligen som en animerad film. Bra röstskådespeleri och viktigast av allt - bra musik. Framför allt dess soundtrack, "Open Your Heart", var klart det bästa! Passar perfekt till ett Sonic-spel.

Hållbarhet - 10
Mitt Sonic Adventure höll ända tills mitt Dreamcast dog. Och det dog för runt 6 år sedan. Alla banor som du klarat kan du sedan köra om med ALLA karaktärer vilket gör spelet mycket roligare och bättre ger en av de bästa hållbarheten som finns i ett spel! Perfekt! Tummen upp!

Om du fortfarande har ett Dreamcast - skaffa spelet på något sätt! Om du inte har ett Dreamcast kan du ju alltid skaffa Sonic Adventure DX, som är en re-make på detta mästerverk. Det har bara bättre grafik, men är fortfarande samma spel. Men rekommenderar att du skaffar spelet till Dreamcast, om du har både och. Du kanske hittar det på någon loppmarknad eller på blocket. Vad vet jag?

Jag hoppas på att du gillat mitt speltest. Jag tackar för mig!

Streamline - Medlem - Fuska.nu

Totalbetyg: 9 Ljud: 10 Grafik: 8 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 8