Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in















Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Ny teknik ska minska risken för spelproblem

17/12 -17 11:19 michael2004

michael2004 Administratör

221 XP 37 inlägg

Antalet svenskar som spelar om pengar i Sverige har minskat under de senaste åren – från 70 % år 2008 till omkring 60 % år 2016. Samtidigt har andelen spelare med allvarliga spelproblem ökat och idag beräknas det att över 30 000 svenskar behöver behandling för spelmissbruk. I september månad lanserade det svenska spelbolaget Mr Green ett nytt verktyg som hjälper kunderna att själva få överblick och reflektera över sina spelvanor. Genom verktyget får spelbolaget dessutom värdefull information om när en spelare befinner sig i riskzonen.

”Agera utifrån kundernas behovs”
Att Mr Green lanserar ett responsible gaming-verktyg innebär, enligt företagets vd:ar Per Norman och Jesper Kärrbrink, ett steg i rätt riktning för den svenska spelmarknaden. Verktyget har två huvudfunktioner: att ge spelarna självinsikt om sitt spelande, samt att ge Mr Green möjligheten att lära känna sina spelare bättre. Genom att få information om sina kunders spelvanor är tanken att spelbolaget ska kunna utforma upplevelsen efter varje individ.

- Med verktygets algoritmer lär vi känna våra kunder bättre och kan på så sätt anpassa, eller utesluta, våra erbjudanden baserat på risknivå. Dessutom kan vi minska risken för problematiskt spelande och spelmissbruk, skriver Norman och Kärrbrink i en debattartikel i Dagens Opinion.

Framtaget av ett multidisciplinärt team
Det prediktiva verktyget är framtaget i samarbete med Sustainable Interaction AB – ett Lundabaserat bolag som använder kunskap inom psykologi och pedagogik för att utveckla olika former av digitala verktyg. Företaget har tidigare arbetet med bland annat Svenska Spel och Miljonlotteriet.

Initiativet går i linje med Mr Greens Green Gaming-policy, som varit en grundpelare sedan företaget grundades år 2007. Enligt bolaget själva är Green Gaming en ny typ av affärsstrategi som kan ge stora konkurrensfördelar. Principen är ”Sund kund – sund intäkt”, vilket innebär att det är mer hållbart med spelare som satsar lägre summor under än längre period, än kunder som satsar stora summor ett fåtal gånger.

[/b]Regleringarna för den nya spelmarknaden fortfarande oklara
På grund av det rådande spelmonopolet är Mr Green, likt de flesta andra svenska spelbolag, baserade på Medelhavsön Malta. Här bedriver man sin verksamhet med drygt 200 anställda. Eftersom bolaget blivit licenserat av Maltas spelmyndighet har Sverige, enligt EU-direktiv, inte rätt att förbjuda företaget att erbjuda sina spel till svenska kunder.
I och med att det svenska spelmonopolet slopas, vilket förväntas ske i början av 2019, kommer situationen dock att förändras. Alla spelbolag som vill vara aktiva på den svenska marknaden kommer att behöva ansöka om en svensk spellicens. Exakt hur licenssystemet kommer att se ut är inte klart i dagsläget. För att få bukt med spelproblemen har regeringens utredare föreslagit obligatorisk registrering av spelgränser, möjlighet till självavstängning, samt ett gemensamt register i vilket spelare kan utesluta sig från alla spelbolag med svensk licens.
Det sistnämnda förslaget har dock mött hård kritik, inte minst från Datainspektionen som menar att förslaget inte uppfyller grundlagar när det kommer till behandling av personuppgifter.

[b]Uppmanar spelutredare och konkurrenter att hänga med i utvecklingen

Samtidigt som Mr Greens nya verktyg kan minska riskerna för spelproblem avsevärt, är bolaget tydliga med att man ständigt måste utvecklas och hitta nya smarta lösningar för att förbättra förutsättningarna för sina spelare. I samband med att den nya spelutredningen presenterades i slutet av mars gick Per Norman och Jesper Kärrbrink ut och uppmanade utredarna om att ha den nya tekniken i åtanke när den nya spelregleringen införs.

I artikeln menade Norman och Kärrbrink att när beteenden förändras snabbt är kunskapen om kunderna A och O för att få en sund utveckling, men att det i spelbranschen finns en konflikt i vilken samhällsnytta ställs mot individens integritet. Detta är dock, enligt vd:arna, inte något som kommer att förhindra Mr Green från att hitta nya lösningar som kan ge spelbolaget mer förståelse för spelarnas individuella beteenden.
”Det är dags för en ny giv där teknisk innovation bygger såväl kundnytta som samhällsvärde”, skriver Norman och Kärrbrink i artikeln.
Mr Green uppmanar även sina konkurrenter i spelbranschen hänga med i utvecklingen. Enligt Norman och Kärrbrink är det i dagsläget få spelbolag på marknaden som på djupet integrerat kunskap om sina kunder i sina affärsbeslut.

- Vår förhoppning är att andra spelbolag följer vårt initiativ och börjar arbeta mer aktivt för en tryggare spelmarknad. Vi hoppas även att den nya regleringen underlättar för detta arbete.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar