Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Hjälp med SO arbete

30/04 -13 20:25 gosseN

gosseN

2054 XP 630 inlägg

Vi har fått en skriv uppgift vi ska göra hemma den ska vara inlämnad på fredag eftersom jag va sjuk i början av kursen hade jag lite svårt att hänga med.

Uppgift 1 Beskriv några tänkbara förändringar i framtidens arbetsmarknad.
vilka fördelar och nackdelar finns det. Vilka egenskaper och kunskaper är viktiga för dig i framtiden.

Jag undrar hur kan arbetsmarknaden se ut i framtiden? Det jag vet är att i framtiden förväntas vi leva längre pensionen kanske höjs och vi kommer vara cirka 13,4 miljoner invånare i Sverige. Folk som söker till vård och omsorg blir allt mindre när de kommer behövas som mest. Vad mer kan jag skriva om framtidens arbetsliv? Kommer vi fortsätta vara ett IT-samhälle?

Uppgift 2 handlar om diskriminering då undrar jag varför tjänar män mer i genomsnitt än kvinnor? beror det på något? Varför väljer män och kvinnor olika jobb? T.ex. män väljer byggbranschen medans kvinnor kanske vård och omsorg osv. Varför anställer företag ofta män än kvinnor? beror det på T.ex. mamma ledighet?

Jag förväntar mig inte en färdig skriven uppsats utan skriv vad ni tänker och tycker om det här eller länka sidor där det finns mer information. Tack på förhand

/mvh



Varken judar eller norrmän har bra erfarenheter från läger.

30/04 -13 21:02 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

gosseN skrev:
och vi kommer vara cirka 13,4 miljoner invånare i Sverige.

Men när är framtiden då? Om tio år, 50 år, kanske hundra eller till och med tusen? Jag skulle inte kalla mig expert inom detta men jag tvivlar på att vi i Sverige kommer att vara ca 13,4 miljoner människor från och med i morgon tills jordens undergång.

30/04 -13 21:18 gosseN

gosseN

2054 XP 630 inlägg

Pudkip skrev:
gosseN skrev:
och vi kommer vara cirka 13,4 miljoner invånare i Sverige.

Men när är framtiden då? Om tio år, 50 år, kanske hundra eller till och med tusen? Jag skulle inte kalla mig expert inom detta men jag tvivlar på att vi i Sverige kommer att vara ca 13,4 miljoner människor från och med i morgon tills jordens undergång.

år 2110

Varken judar eller norrmän har bra erfarenheter från läger.

02/05 -13 13:15 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg


jag tvivlar på att vi i Sverige kommer att vara ca 13,4 miljoner människor från och med i morgon tills jordens undergång.

Idioti + Okunnighet = Pudkip.

OT: Arbetsmarkaden inom energi samt effektivisering har redan fått ett märkbart språng. Företag skriker efter kunniga ingenjörer inom alla områden, dock minst inom IT. Sverige och världen kommer alltid vilja effektivisera och förbättra, ingenjörer kommer alltid att vara efterfrågade.

Läraryrket kommer i den här takten ha samma, om inte mindre, status än en vaktmästare.

Läkartiteln har i dagsläget en medelklassig status.

Socialyrken kommer sjunka i takt med att industriella yrken blir mer populära, detta eftersom industriella yrken oftast inte innebär kommunalanställning.

Ang. fråga 2:

diskriminering då undrar jag varför tjänar män mer i genomsnitt än kvinnor?

Har ingenting med diskriminering att göra, det är bara jävla feministsnack.
Det är generellt sett inte lika lönsamt för ett företag som ex. Skogssällskapet att anställa en kvinna på timlön som att anställa en man.

Dock så har faktiskt män och kvinnor väldigt likartade löner inom vård och omsorg och andra yrken som inte är fysiskt krävande.

Ett exempel för ni som kommer argumentera emot:
Vi tar ett fysiskt krävande jobb satt på ackord (betalt efter utfört arbete), och två personer - En man och en kvinna. Vi anser att båda uppfyller en sterotyp för god form för respektive kön, inte gentemot varandra.. Vem kommer troligen tjäna mest? Varför?

En man kommer i de flesta fall tjäna mer på fysiskt krävande ackordjobb eftersom han kan utföra mer eller snabbare än en kvinna. Av samma anledning är det inte lönsamt att anställa en kvinna med samma timlön som en man.

Utöver det är det alltid riskfyllt att anställa en kvinna, mammaledigt innebär förluster.

Använd hjärnan, du har en extremt enkel uppgift som du kan skriva flera sidor om under en kväll.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

02/05 -13 13:33 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

gosseN skrev:
år 2110

Vi kommer inte ha 13,4 miljoner invånare år 2110.

02/05 -13 13:40 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
gosseN skrev:
år 2110

Vi kommer inte ha 13,4 miljoner invånare år 2110.


u wot m8?

https://www.google.se/publicdata/explore?ds=d...


Senast redigerat 02/05 -13 13:40

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

02/05 -13 19:20 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg


Med globala uppvärmningen och faktumet är sverige är väldans glesbefolkat så skulle jag säga att den där kurvan kommer bli mycket skarpare.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar