Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Betyg,vad är bra

Svara
19/12 -12 21:35 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

A är ett mycket starkare betyd än MVG, som FIQ sa ovan.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

20/12 -12 16:03 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Nej, ett A har samma värde som ett MVG. Det som gör A mer svåråtkomligt än MVG är att eftersom du inte har gränsläget VG+, MVG-, G+ etc. Det innebär att ditt MVG- inte avrundas till ett A utan ett B. Se gärna min post angående meritvärde för ytterligare information om betygsvärden.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

20/12 -12 16:29 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Kort sagt är A svårare att få, men det har samma värde som MVG.

20/12 -12 17:41 FIQ

FIQ

7471 XP 624 inlägg

Pudkip skrev:
Kort sagt är A svårare att få, men det har samma värde som MVG.

Även om detta är sant är det egentligen irrelevant. När du söker med gamla betyg så konverteras de om till nya under en övergångsperiod, och då blir MVG B, VG blir D och G blir E (och IG blir F). Det är åtminstone vad jag hört.

| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

20/12 -12 18:49 gosseN

gosseN

2054 XP 630 inlägg

F=IG
E=G
D=G+, VG-
C=VG
B=VG+, MVG-
A=MVG

Varken judar eller norrmän har bra erfarenheter från läger.

20/12 -12 21:24 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

FIQ skrev:
Pudkip skrev:
Kort sagt är A svårare att få, men det har samma värde som MVG.

Även om detta är sant är det egentligen irrelevant. När du söker med gamla betyg så konverteras de om till nya under en övergångsperiod, och då blir MVG B, VG blir D och G blir E (och IG blir F). Det är åtminstone vad jag hört.

Vadå, så om man söker med gamla betyg kan man alltså inte vara bäst?

20/12 -12 21:45 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

FIQ skrev:

Även om detta är sant är det egentligen irrelevant. När du söker med gamla betyg så konverteras de om till nya under en övergångsperiod, och då blir MVG B, VG blir D och G blir E (och IG blir F). Det är åtminstone vad jag hört.

Detta påstående är felaktikt av följande anledningar:
Det nya betygssystemet blev tillsatt för att betyg såsom G+, VG-, VG+ var värdelösa mot deras korrespondenta G, VG.

Som sökande student med gamla betyg så räknas meritvärdet på följande sätt:
MVG - 20 * kursp / 2500

A - 20 * kursp / 2500

Slutsats blir att betygen har en parallel överföring mellan A - MVG, C - VG, E - G. Dessa har exakt samma värde, de nya betygen (B, D) fungerar som mellanvärden för G-VG resp VG-MVG. Läs gärna denna forumpost angående meritvärden.

Det du hört är att elever säger att det är svårare att få A, vilket är sant till en viss gräns, men det viktiga som du måste inse är att eleverna säger att "det känns som det är omöjligt".

Anledningen till att det blev "svårare" att få A än MVG är för att du kan inte längre avrunda till det du är närmast. Många MVG betyg var ett 'svagt' MVG, detta finns nu inte längre då ett 'svagt' MVG innefattar ett B. Detsamma gäller 'starkt' VG, vilket jag stöder till fullo eftersom majoriteten av mina betyg bestod av starka MVGn eller det extremt irriterande VG+.

Om MVG konverterades till B skulle det genomsnittliga meritvärdet sänkas med 12.5%, MVG i alla ämnen skulle bli MVG i hälften, VG i resten av ämnena, något som inte skulle uppskattas av skolverket och universitet eftersom det skulle göra meritvärdet värdelöst.


Senast redigerat 20/12 -12 21:48

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar