Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Vad bör uppgraderas i min dator?

10/04 -12 14:13 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Hej,

Jag sitter på ett hemmabygge som jag alltid varit väldigt nöjd med men nu börjar den bli lite föråldrad. Har haft det i runt 3-5 år nu (dålig koll), och den är inte "oslagbar" längre som den var då, utan den kan t.ex inte spela in Fraps-filmer då det verkar vara för svårt för grafikkortet att göra utan att filmen hackar, och videorendering tar också lång tid. Det känns som det inte dröjer länge innan det kommer komma spel som inte går att köra på högsta settings till den här datorn. Troligtvis har det redan gjort det, bara att jag inte funnit dem än. :)

Ok, dessa är de delar och specifikationer jag känner till:

- Moderkortet är en P5Q SE
- Grafikkortet är en ATI Radeon HD 4870
- Processorn är en Intel Core 2 Duo CPU E8500 som ligger på 3.16 GHz
- Den har 3,25 gig RAM-minne

Vad bör uppgraderas först och till vad? Är det värt att uppgradera enskilda delar överhuvudtaget eller bör hela paketet bytas ut?



7 år på fuska.nu

12/04 -12 11:25 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Byt rubbet. Eller ha åtminstone det i åtanke om du inte har alla pengarna för att uppgradera allt på en gång.

Glöm inte att spara alla delar, de kan visa sig göra en bra extradator i framtiden.

Innan jag börjar länka massa delar, vill jag veta en budget.

Tonight's the night.

12/04 -12 14:26 boddi88

boddi88

1039 XP 294 inlägg

Först ska du nog uppgradera grafikkortet och sen till en quad core processor. Dom 2 sakerna är viktigast enligt mig. Sen kan du ju också fixa upp RAM-minnet till 8/16gb.

Dafuq did i just read..

12/04 -12 14:52 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Wilder787

boddi88 skrev:
Först ska du nog uppgradera grafikkortet och sen till en quad core processor. Dom 2 sakerna är viktigast enligt mig. Sen kan du ju också fixa upp RAM-minnet till 8/16gb.


16 GB, för RAM-minnen är väldigt billiga.

12/04 -12 17:16 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Dexter skrev:
Byt rubbet. Eller ha åtminstone det i åtanke om du inte har alla pengarna för att uppgradera allt på en gång.

Glöm inte att spara alla delar, de kan visa sig göra en bra extradator i framtiden.

Innan jag börjar länka massa delar, vill jag veta en budget.

Alltså, budgeten är omöjlig att svara på just nu. Vet inte hur mycket Mamma och Pappa tänker lägga in och vet inte om jag får sommarjobb än.

Med största sannolikhet så kommer budgeten ligga mellan fem och åtta papp.

Men om du inte bytte allt på en gång, vad skulle du byta först?

7 år på fuska.nu

13/04 -12 00:32 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Det finns några enkla matematiska formler du bör komma ihåg.

1: En kärna i processorn för varje GB RAMminne du har.

2: Fläktar räknar du från grafikkortets minne. 2^(8+fläkt) MB minne ska du ha. Så om du har 512 behöver du 2 fläktar.

3: Nätagreggatet spelar ingen roll. Köp den billigaste du hittar, folk som köper dyrare gör det bara för att skryta.

4: Hårddiskar fungerar bäst om du har flera av samma märke. Köper du en 500 GB från Seagate och en 500 GB från WD får du bara runt 800 GB minne. Men om du köper båda från samma märke får du cirka 1100 GB. Det absolut bästa alternativet är att köpa åtminstonde 10 st SSD. Om du gör det har du en dator som klarar sig i åtminstonde 8 år.

5: Den sista och viktigaste delen är dina LED lampor. Gröna är mest miljövänliga, men dyra och hjälper inte datorn. Röda gör datorn varmare. Får AMD att fungera bättre, men ditt hus kommer brinna upp dubbelt så snabbt som i vnaliga fall om du har Nvidia. Blåa lampor är väsentliga om du har en Nvidia för att datorn inte skall självantända.

13/04 -12 19:31 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Wilder787

Daxter_SSJ4 skrev:
Det absolut bästa alternativet är att köpa åtminstonde 10 st SSD.


Hur dyrt är inte det då? Kanske en SSD för OS och en mekanisk för filmer/musik/bilder.

*Rolleyes* to the pic under me...

13/04 -12 21:05 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Wilder787 skrev:


Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

15/04 -12 20:50 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Apower skrev:
Dexter skrev:
Byt rubbet. Eller ha åtminstone det i åtanke om du inte har alla pengarna för att uppgradera allt på en gång.

Glöm inte att spara alla delar, de kan visa sig göra en bra extradator i framtiden.

Innan jag börjar länka massa delar, vill jag veta en budget.

Alltså, budgeten är omöjlig att svara på just nu. Vet inte hur mycket Mamma och Pappa tänker lägga in och vet inte om jag får sommarjobb än.

Med största sannolikhet så kommer budgeten ligga mellan fem och åtta papp.

Men om du inte bytte allt på en gång, vad skulle du byta först?

Ett för nytt grafikkort kommer bara leda till flaskhals, annars hade jag nog uppgraderat det först. Alltså är det nog bäst att uppgradera CPU, MOBO, RAM och GPU i samma veva.

För 7-8k kan du få ett riktigt trevligt uppgraderingspaket. 5-6k går självklart också, prestandahoppet blir bara inte lika stort.
8k+:
- https://www.inet.se/kundvagn/visa/1683600/apo...

~8k (rekommenderas):
- https://www.inet.se/kundvagn/visa/1695269/apo...

8k:
- https://www.inet.se/kundvagn/visa/1695275/apo...

Mitt förslag är att du satsar på att försöka köpa ~8k-paketet. Du får inte ihop tillräckligt med pengar? Gå ner i pris genom att välja ett billigare grafikkort (exempelvis från den förra generationen (GTX680 är nyast på marknaden)). Det går även att välja en billigare processor för att pressa priset ännu mer (~300:-).

Tonight's the night.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar