Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Jag avskyr bruket av ordet "Angående" i trådtitlar

24/02 -12 15:42 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Håller med nahojj, det här var nog det löjligaste klagomålet hittills.
Sedan vill jag bara förstärka det GM skrev tidigare. Se det som en tillfällig rubrik. Om ni inte gillar det så kan ni till en början skriva en rubrik som reflekterar trådens innehåll. Sedan har vi inget emot att ni byter bort vår rubrik till det som passar er bäst (så länge den ger en bra bild utav tråden).

Jag ogillar också ert hat mot traditionerna här. :(

Coucou

24/02 -12 16:25 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Fix_d: Det är snarare tvärtom; sidan har fastnat vid alltför många traditioner och dras därför inte framåt. Vid påsk, halloween, jul så har vi alltid samma saker. Det händer aldrig något nytt (visst, ni gör lite olika saker vid första april). Kan även säga att jag aldrig hört om traditionen "angående" tidigare. Den fanns helt klart inte under min tid som moderator - så måste vara något ganska nytt. Det verkar inte heller som det är en traditions om ni håller särskilt hårt i (notera exemplet i mitt föregående inlägg).

De flesta medlemmar kan inte ändra temporära rubriker heller (vilket du antyder) - det är bara den som blir trådskapare som kan göra det. Tror inte heller det är någon som anser att detta är någon stor sak - det var nog ingen som hade tänkt diskutera det vidare om inte denna tråden hade delats.

24/02 -12 16:48 nahojj

nahojj

6318 XP 251 inlägg

Apower skrev:
nahojj skrev:
Men herregud grabbar, har ni verkligen ork att klaga på sådana saker?..

Jag tycker det verkar rätt uppenbart att vi har det.



Angående ditt svar på detta vill jag bara säga att det var en retorisk fråga (;

Before you criticize someone, walk a         
mile in their shoes. That way you're a         
mile away, and you have their shoes too.

24/02 -12 17:04 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

The_new_cake skrev:
Fix_d: Det är snarare tvärtom; sidan har fastnat vid alltför många traditioner och dras därför inte framåt. Vid påsk, halloween, jul så har vi alltid samma saker.

Fast om jag minns rätt så har det hänt flera gånger att medlemmar har frågat om dessa grejer, de vill ju ha dem.


Kan även säga att jag aldrig hört om traditionen "angående" tidigare. Den fanns helt klart inte under min tid som moderator - så måste vara något ganska nytt. Det verkar inte heller som det är en traditions om ni håller särskilt hårt i (notera exemplet i mitt föregående inlägg).

Menar inte att det är en officiell tradition. Om ni nu stör er på det så måste ni väl märka att vi brukar göra så. Annars vore det konstigt.


De flesta medlemmar kan inte ändra temporära rubriker heller (vilket du antyder) - det är bara den som blir trådskapare som kan göra det. Tror inte heller det är någon som anser att detta är någon stor sak - det var nog ingen som hade tänkt diskutera det vidare om inte denna tråden hade delats.

Har jag inte antytt, det är ju trådskaparen som skapar tråden och därför också bara han/hon som kan skriva en bra titel till att börja med. Sedan om ni får så ont i ögonen att det blir outhärdligt så kan ni kanske till och med skicka ett PM till trådskaparen med ett förslag. Våran titel kan ju som sagt ses som tillfällig vilket då gör det onödigt att vi ska sitta och tänka ut något finurligt.

Coucou

24/02 -12 17:16 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Fix_d: Stämmer bra det, många har bett om de traditionerna vilket tidigare kan ha berott på att vi hade en administratör som inte gjorde så mycket. Som inte gjorde så mycket nytt heller. Nu har vi en administratör som jobbar mer med sidan, och som skulle kunna göra nya och bättre saker. Vilket får de gamla traditionerna att se väldigt... gamla ut.

Som jag påpekade i mitt första inlägg så hade jag inte sett/tänkt på er användning av ordet "angående". Det var först när detta uppmärksammades i denna tråden som jag upptäckte det. Har inte heller sagt att jag stör mig på det, bara att det är helt självklart att tråden är "angående" det som står i trådrubriken; vilket gör ordet i sig onödigt.

Låt mig citera dig:

Fix_d skrev:
Om ni inte gillar det så kan ni till en början skriva en rubrik som reflekterar trådens innehåll. Sedan har vi inget emot att ni byter bort vår rubrik till det som passar er bäst (så länge den ger en bra bild utav tråden).


När ni delar en tråd så kan man inte från början skriva en rubrik som reflekterar trådens innehåll. Därför låter det som, om man hittar en tråd vars ämne man stör sig på, ska ändra den - innan man börjar klaga. Har aldrig bett er heller att sitta och tänka ut något finurligt, har bara bett er ta bort ordet "angående" framför trådtiteln (eller ja, har nog inte bett er göra det tidigare, men jag gör det nu). Det innebär att ni behöver tänka exakt lika mycket på en bra rubrik som nu.

24/02 -12 21:13 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

The_new_cake skrev:
Fix_d: Stämmer bra det, många har bett om de traditionerna vilket tidigare kan ha berott på att vi hade en administratör som inte gjorde så mycket. Som inte gjorde så mycket nytt heller. Nu har vi en administratör som jobbar mer med sidan, och som skulle kunna göra nya och bättre saker. Vilket får de gamla traditionerna att se väldigt... gamla ut.

Indeed, då får vi hoppas att folk kan komma med förslag nu också.


Som jag påpekade i mitt första inlägg så hade jag inte sett/tänkt på er användning av ordet "angående". Det var först när detta uppmärksammades i denna tråden som jag upptäckte det. Har inte heller sagt att jag stör mig på det, bara att det är helt självklart att tråden är "angående" det som står i trådrubriken; vilket gör ordet i sig onödigt.

Stämmer också, men det skadar ju knappast att ha med ordet heller.



När ni delar en tråd så kan man inte från början skriva en rubrik som reflekterar trådens innehåll. Därför låter det som, om man hittar en tråd vars ämne man stör sig på, ska ändra den - innan man börjar klaga. Har aldrig bett er heller att sitta och tänka ut något finurligt, har bara bett er ta bort ordet "angående" framför trådtiteln (eller ja, har nog inte bett er göra det tidigare, men jag gör det nu). Det innebär att ni behöver tänka exakt lika mycket på en bra rubrik som nu.

Än en gång så måste jag fråga varför ett ord gör det så outhärdligt för er? I senaste tråden kan jag förstå er, för där var det fult. Fast där borde ni kunna urskilja lite oseriositet. Men i vanliga fall är "angående" som vilket ord som helst. Tror inte att bokstavskombinationen gör ordet värre än t.ex. "surfplattor", "virus" eller vad som helst.

Coucou

24/02 -12 23:06 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Fix_d: Mestadels därför det är helt onödigt att ha med just det ordet. Sedan var jag mest intresserad av att ta diskussionen än att få något resultat om jag ska vara helt ärlig... Måste väl bara påpeka, att om man nu borde ha med ordet så tycker jag vi kan lägga till ordet i början av varje trådtitel, oavsett. Ser bättre ut då.

Nya_tradar skrev:
Angående spel utan månadskostnad
Angående svensk minecraft server med över 3500+ medlemmar
Angående "1 vecka kvar"-spammet
Angående administrativa uppdateringar: Tillsatt fuskansvarig
Angående bruket av ordet "angående" i trådtitlar
Angående om ni mår bra
Angående MinecraftServer [SmudgeCraft]
Angående Battlefield 3 eller annat krigspel
Angående Virus :(
Angående The Sims 3 - Semesterhus
Angående surfplattor
Angående hur jag återigen ska bli bäst på FIFA12? (PS3)
Angående vilket spel jag ska köpa till xbox360
Angående MineCraft funkar inte!
Angående Gold Desert eagle?


Det jag försöker säga är att man vet redan att det är angående det som rubriken säger. Det är inte ordet i sig som det är fel på - det är hur det används.

25/02 -12 10:50 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

The_new_cake skrev:
Fix_d: Mestadels därför det är helt onödigt att ha med just det ordet. Sedan var jag mest intresserad av att ta diskussionen än att få något resultat om jag ska vara helt ärlig... Måste väl bara påpeka, att om man nu borde ha med ordet så tycker jag vi kan lägga till ordet i början av varje trådtitel, oavsett. Ser bättre ut då.

Nja, det hade väl blivit lite monotont, och om det vore fallet så hade jag förstått klagomålen. Fast nu handlar det ju om kanske 2-5(?) trådar i månaden där ordet uppkommer (och det kan alltid bytas ut av medlemmen som räknas som trådstartare).

Jag ser det mer som en kul grej som har varit standard vid dessa tillfällen (följs inte nödvändigtvis av alla). Att helt enkelt sätta angående framför vad det än gäller när dåliga trådtitlar byts ut.

Coucou

25/02 -12 22:10 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Apower skrev:
Tillslut har jag dessutom funnit vad jag letat efter! Bevis!
http://sofi.prod3.imcms.net/testet/resources/kommentarer1.pdf
Bevis skrev:
Se upp!
Inled aldrig en rubrik med Angående, Beträffande eller liknande uttryck. Gå rakt på sak. Skriv alltså inte Angående begäran om överprövning. Skriv i stället Din begäran om överprövning.


Mer bevis:
http://www.scribd.com/doc/46643439/Svenska-s...
Finns under sektionen 1.8.4, "Huvudrubriken".

Va sjutton, här hittar man äntligen bevis på att "angående" i början av rubrik är grammatiskt felaktigt, men får ingen respons.
Hey, let me have some time in the spotlight. :/

7 år på fuska.nu

25/02 -12 22:27 QuakeNet

QuakeNet

1474 XP 149 inlägg

Apower skrev:
Apower skrev:
Tillslut har jag dessutom funnit vad jag letat efter! Bevis!
http://sofi.prod3.imcms.net/testet/resources/kommentarer1.pdf
Bevis skrev:
Se upp!
Inled aldrig en rubrik med Angående, Beträffande eller liknande uttryck. Gå rakt på sak. Skriv alltså inte Angående begäran om överprövning. Skriv i stället Din begäran om överprövning.


Mer bevis:
http://www.scribd.com/doc/46643439/Svenska-s...
Finns under sektionen 1.8.4, "Huvudrubriken".

Va sjutton, här hittar man äntligen bevis på att "angående" i början av rubrik är grammatiskt felaktigt, men får ingen respons.
Hey, let me have some time in the spotlight. :/



Lever du på uppmärksamhet?

26/02 -12 15:02 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

QuakeNet skrev:
Apower skrev:
Apower skrev:
Tillslut har jag dessutom funnit vad jag letat efter! Bevis!
http://sofi.prod3.imcms.net/testet/resources/kommentarer1.pdf
Bevis skrev:
Se upp!
Inled aldrig en rubrik med Angående, Beträffande eller liknande uttryck. Gå rakt på sak. Skriv alltså inte Angående begäran om överprövning. Skriv i stället Din begäran om överprövning.


Mer bevis:
http://www.scribd.com/doc/46643439/Svenska-s...
Finns under sektionen 1.8.4, "Huvudrubriken".

Va sjutton, här hittar man äntligen bevis på att "angående" i början av rubrik är grammatiskt felaktigt, men får ingen respons.
Hey, let me have some time in the spotlight. :/



Lever du på uppmärksamhet?

Det hade krävts mer självdistans än vad jag har för att skoja om någonting sådant, om det verkligen stämt in på mig. Så mitt svar är alltså, nej, det gör jag verkligen inte.

Vill dock påpeka att det inte hör till trådens huvudsakliga ämne, och att du, om du nu har intresse av fortsatt diskussion, kan skicka ett PM till mig.

7 år på fuska.nu

02/03 -12 18:28 QuakeNet

QuakeNet

1474 XP 149 inlägg

Apower skrev:
[...] om du nu har intresse av fortsatt diskussion, kan skicka ett PM till mig.

Nej tack.

13/03 -12 14:49 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Jag kan låta både petig och oförskämd nu, men vilken moderator är det som tror att det är mer okej att börja med "beträffande" än "angående"? Båda är strikt förbjudna enligt svenska skrivregler och är precis lika illa. Har ni börjat använda "beträffande" bara för att vara jobbiga tillbaka p.g.a kritiken mot ert språkbruk eller för att ni verkligen tror att det är mer okej?

Källa: http://www.scribd.com/doc/46643439/Svenska-s...

Trodde det krävdes goda kunskaper inom svenska språket för att man ska tillsättas som forumansvarig. Eller är det inte längre ett av kriterierna?

7 år på fuska.nu

13/03 -12 18:14 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Apower skrev:
Trodde det krävdes goda kunskaper inom svenska språket för att man ska tillsättas som forumansvarig. Eller är det inte längre ett av kriterierna?

Jo. Vi bör leta upp denna taffliga moderator och avsätta honom omgående. Detta går ju inte för sig

13/03 -12 21:00 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Knewt skrev:
Apower skrev:
Trodde det krävdes goda kunskaper inom svenska språket för att man ska tillsättas som forumansvarig. Eller är det inte längre ett av kriterierna?

Jo. Vi bör leta upp denna taffliga moderator och avsätta honom omgående. Detta går ju inte för sig



Jag har inte nämnt någonting om avsättande.

Vem vet. Oavsett det är ett medvetet provokationsförsök eller bara okunskap så kanske man bör ta till sig kritiken. Det ser nämligen väldigt oprofessionellt ut.

Förlåt om det verkade som jag tog överdrivet seriöst på det hela, eller om du kände dig utpekad (vilket du inte borde, du är inte forumansvarig).

7 år på fuska.nu


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar