Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Jag avskyr bruket av ordet "Angående" i trådtitlar

Svara
21/02 -12 23:19 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Måste säga att era (moderatorernas) nya namn på trådar är riktigt usla. Den som har en fetisch på att säga "angående" kan göra det någon annan stans, plz.



Have I ever told you the definition of insanity?

22/02 -12 11:50 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Danne_00 skrev:
Måste säga att era (moderatorernas) nya namn på trådar är riktigt usla. Den som har en fetisch på att säga "angående" kan göra det någon annan stans, plz.

Tänkte precis säga samma sak.
Dessutom är det inte korrekt svenska, man ska inte starta en rubrik med "angående".

7 år på fuska.nu

22/02 -12 20:45 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Apower skrev:
Danne_00 skrev:
Måste säga att era (moderatorernas) nya namn på trådar är riktigt usla. Den som har en fetisch på att säga "angående" kan göra det någon annan stans, plz.

Tänkte precis säga samma sak.
Dessutom är det inte korrekt svenska, man ska inte starta en rubrik med "angående".

Angående detta klagomål: det är en tradition att använda "angående" i de fall då TS skrivit en riktigt dålig rubrik. I dessa fall måste vi sammanfatta vad trådens ämne är, och då passar det bra att skriva vad det angår. Om man vill ha en tråd vars trådtitel inte innehåller "angående" så är det fritt fram att ändra trådtiteln till något annat, sålänge titeln ger en bild av vad tråden angår.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

22/02 -12 21:10 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

GoldenMew skrev:
Apower skrev:
Danne_00 skrev:
Måste säga att era (moderatorernas) nya namn på trådar är riktigt usla. Den som har en fetisch på att säga "angående" kan göra det någon annan stans, plz.

Tänkte precis säga samma sak.
Dessutom är det inte korrekt svenska, man ska inte starta en rubrik med "angående".

Angående detta klagomål: det är en tradition att använda "angående" i de fall då TS skrivit en riktigt dålig rubrik. I dessa fall måste vi sammanfatta vad trådens ämne är, och då passar det bra att skriva vad det angår. Om man vill ha en tråd vars trådtitel inte innehåller "angående" så är det fritt fram att ändra trådtiteln till något annat, sålänge titeln ger en bild av vad tråden angår.

Jag förstår inte vart du vill komma men det jag menar är att det är överflödigt att skriva "Angående" i början på en rubrik eftersom det är givet att rubriken ska sammanfatta trådens innehåll, det lär man sig ju på lågstadiet. "Angående" förtydligar på intet sett att medlemmen gjort fel, om det är det du menar, utan det ser bara okunnigt och oprofessionellt ut.
Anledningen till att jag anmärker på det är för att jag nyligen läste en artikel om det när jag googlade efter skrivregler för ett par veckor sedan. Tyvärr har jag inte lyckats finna den igen, för jag hade gärna visat dig den.
Och det är absolut inte min åsikt att ni ska sluta ändra dåliga rubriker, däremot är "Angående" överflödigt.

7 år på fuska.nu

22/02 -12 22:06 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Tråd delad härifrån: http://fuska.nu/forum/trad.php?id=216...

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

23/02 -12 00:07 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

GoldenMew skrev:
Angående detta klagomål: det är en tradition att använda "angående" i de fall då TS skrivit en riktigt dålig rubrik.

Så det är något slags internskämt, hm? Om så är fallet så kommer det härdanefter kännas lite bättre när jag läser dessa rubriker och vet att det ligger 0% seriositet bakom, men bara lite. Jag kommer för alltid hata dem.

Om det är själva grejen att man ska se att en mod ändrat på det så hade det väl varit bättre att bara lägga till en liten tag i rubriken (som på flashback) än att få det att se derp ut?

Have I ever told you the definition of insanity?

23/02 -12 01:15 Kyssen

Kyssen

2390 XP 498 inlägg

Buu för angående. Punkt slut, och därmed pasta! :D

sålänge jag är nöjd med mig själv duger jag
såg er tsm i lag på biggest loser, såg att ni inte kom nån vart

23/02 -12 06:24 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Har ärligt talat inte tänkt på det tidigare... men nu när ni nämner det så måste jag väl hålla med.

Kan väl även säga som Apower, det är redan underförstått att tråden är angående det som står i trådtiteln. Som exempel om denna trådens namn hade varit "Bruket av ordet "angående" i trådtitlar" så hade det känts lika självklart som det gör just nu.

GoldenMew: Med den teorin skulle alla trådar kunna ha ordet "angående" framför sig - inte bara de som delats. Just det ordet passar trots allt framför exakt alla trådar. Dessutom verkar inte traditionen vara alltför utspridd (eller så har jag bara hittat ett specialfall). När Forsa delade en tråd den nionde februari så hade man inte med ordet "angående".

23/02 -12 22:42 nahojj

nahojj

6318 XP 251 inlägg

Men herregud grabbar, har ni verkligen ork att klaga på sådana saker?..

Before you criticize someone, walk a         
mile in their shoes. That way you're a         
mile away, and you have their shoes too.

23/02 -12 22:46 Anyo13

Anyo13

6645 XP 1158 inlägg

Kunde inte denna tråd hetat "Angående angående i rubriker"? :D
Skämt åsido, men jag håller med er. Det är rätt så störande, men framför allt fult.

.

23/02 -12 22:57 FIQ

FIQ

7471 XP 624 inlägg

Anyo13 skrev:
Kunde inte denna tråd hetat "Angående angående i rubriker"? :D

Det gjorde den förut.

Jag ser absolut inte grejen med att klaga på detta, men jag känner inga större hinder för att jag själv ska sluta göra det.

| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

23/02 -12 23:12 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg


Jag ser absolut inte grejen med att klaga på detta, men jag känner inga större hinder för att jag själv ska sluta göra det.

Tja, jag kan säga att jag hade aldrig själv startat en tråd om det, det var ju trots allt ni som delade den. Var mer att rubriken "angående om ni mår bra" lät så efterbliven att jag undrade vad som försiggick här.

Have I ever told you the definition of insanity?

24/02 -12 10:58 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

nahojj skrev:
Men herregud grabbar, har ni verkligen ork att klaga på sådana saker?..

Jag tycker det verkar rätt uppenbart att vi har det.

Dessutom är det "lite lustigt" att de enda som inte håller med är medlemmar i crewet. Hmm, I can see a connection!

7 år på fuska.nu

24/02 -12 11:02 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Visst, kan väl personligen sluta att byta till rubriker som börjar med ordet "angående" om majoriteten nu är emot dessa rubriker, men jag tycker inte att ordets vara eller icke vara i dessa sammanhang har någon större betydelse.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

24/02 -12 11:07 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Tillslut har jag dessutom funnit vad jag letat efter! Bevis!
http://sofi.prod3.imcms.net/testet/resources/kommentarer1.pdf

Bevis skrev:
Se upp!
Inled aldrig en rubrik med Angående, Beträffande eller liknande uttryck. Gå rakt på sak. Skriv alltså inte Angående begäran om överprövning. Skriv i stället Din begäran om överprövning.


Mer bevis:
http://www.scribd.com/doc/46643439/Svenska-s...
Finns under sektionen 1.8.4, "Huvudrubriken".

7 år på fuska.nu

24/02 -12 15:29 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Wow... Tänk att ett ord kan skapa sån jävla debatt >.>

Själv stör jag mig inte allt för mycket på det, det visar väl bara att det är en mod/admin som gjort tråden?

What can i say i´m a bad man.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar