Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



xp för inskickat spel

10/02 -12 10:29 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Forsa skrev:
och i recensionerna spelar kvalitén och längden större roll. En lång recension med bra skrift kan belönas med 20 XP (något som i framtiden även kan utpekas som "utvald recension" - en ofärdig idé utvecklad av mig så fråga inte om den i dagsläget).

Helt rätt. Bra recensioner > Dåliga recensioner (skräll)

Forsa skrev:
Inom fusken ger koder och fusk som har gett mindre arbete 0-10 XP medan längre tips och guider ger 10-20.

Helt knasigt. Det bör uppmuntras mer att skicka in riktiga fusk än tips.

Forsa skrev:
Vi säger att vi ger 5 XP för varje spel som skickas in. Detta är något som inte kräver något arbete alls.
Forsa skrev:
Det duger mer än väl för våran hemsida och bör även nöja er medlemmar, då det trots allt är mycket för ett sådant litet besvär.

Knewt skrev:
Jag förstår tanken med att dela ut reward efter hur mycket jobb eller tid man lagt ner, men jag tycker att det är totalt irrelevant. Det enda som bör spela roll är hur mycket det hjälper Fuska.nu.

Du håller alltså inte med? Svara gärna.

10/02 -12 14:02 nahojj

nahojj

6318 XP 251 inlägg

Forsa skrev:
Suck, varför måste ni ha något för allt? Räcker det inte att ni är snälla och hjälper till? :)
 

True that.

Before you criticize someone, walk a         
mile in their shoes. That way you're a         
mile away, and you have their shoes too.

10/02 -12 18:21 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Knewt skrev:
Jag förstår tanken med att dela ut reward efter hur mycket jobb eller tid man lagt ner, men jag tycker att det är totalt irrelevant. Det enda som bör spela roll är hur mycket det hjälper Fuska.nu.

Precis vad jag också tycker (som jag uttryckte på sidan ett). Fuska.nu är inne i ett kritiskt skede, då måste man våga testa nya grejer.

7 år på fuska.nu

10/02 -12 19:12 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Forsa: Jag har nyligen pratat med GoldenMew om en helt orelaterad sak. Han nämnde däremot att informationen om borttagning av inlägg och utdelning av minus XP inte var urusel - det finns trots allt en hel sida dedikerad enbart till att informera användaren om anledning till minus XP.

Detta innebär att GoldenMew, som vid tillfället agerade som forumledare, påstår att de flesta tydligen har koll på sin XP (eller rättare sagt; att de flesta besöker sidan XP/Poäng åtminstone en gång i veckan). Vilket måste innebära att man värdesätter XP ganska högt, för annars skulle inte medlemmar hålla koll på det. Jag tror som sagt var att verkligheten är den motsatta, men då jag inte har några bevis på det så...

För att återvända lite mer till ämnet (inte för att ovanstående är helt orelaterat); Varför inte införa samma system som ni har till fusk och speltester? Ge möjlighet för fuskansvariga att dela ut mellan noll och fem XP per spel som skickas in beroende på hur mycket information som är angivet med mera. Detta får medlemmar att vilja skicka in spel och söka upp information till spelen. Kanske även dela ut mer XP beroende på hur aktuellt spelet är, för ett aktuellt spel är trots allt mer till hjälp för Fuska.nu än de som inte är. Detta minimerar även den risk som GoldenMew tidigare pratade om, att någon skulle få för sig att skicka in 400 DOS-spel.

10/02 -12 21:08 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

knewt skrev:
Forsa skrev:
Inom fusken ger koder och fusk som har gett mindre arbete 0-10 XP medan längre tips och guider ger 10-20.

Helt knasigt. Det bör uppmuntras mer att skicka in riktiga fusk än tips.

Haha, ser nu att du har delvis rätt. Jag skrev fel i min hast vilket gjorde att det där blev lite felaktig information. Som du vet via denna guide, som du som fuskansvarig BORDE utgå ifrån, har vi en gräns på maximalt 10 XP för kategorin "tips". Koder får maximalt 5 XP.

Detta gör, som du säger, att tips kan ge mer XP rent praktiskt än vad koder kan. Det beror dock helt på hur bra tipset är skrivet. Poängen med hela systemet är att ju mer tid och energi någon lägger ner på något, ju mer XP får de ut.

Då koder i stort sätt bara är klippa > klistra och redigera lite text för möjligheten att godkännas tjänar man på att göra tre sådana istället för att skriva ett välskrivet tips, rent tidsmässigt. Så jag ser inte problemet.

Är det något jag vill klaga på angående XPn när vi godkänner fusk är det att den maximala tilldelningen för walkthroughs är 20 XP. Detta är dock inte ett aktuellt problem då vi inte får in några walkthroughs.

Knewt skrev:
Forsa skrev:
Vi säger att vi ger 5 XP för varje spel som skickas in. Detta är något som inte kräver något arbete alls.
Forsa skrev:
Det duger mer än väl för våran hemsida och bör även nöja er medlemmar, då det trots allt är mycket för ett sådant litet besvär.

Knewt skrev:
Jag förstår tanken med att dela ut reward efter hur mycket jobb eller tid man lagt ner, men jag tycker att det är totalt irrelevant. Det enda som bör spela roll är hur mycket det hjälper Fuska.nu.

Du håller alltså inte med? Svara gärna.

Vi vill ha variation i vårat utbud av fusk. Där har du svaret. Koppla det samman med det jag skrev här ovanför.

The_new_cake skrev:
[...]
För att återvända lite mer till ämnet (inte för att ovanstående är helt orelaterat); Varför inte införa samma system som ni har till fusk och speltester? Ge möjlighet för fuskansvariga att dela ut mellan noll och fem XP per spel som skickas in beroende på hur mycket information som är angivet med mera. Detta får medlemmar att vilja skicka in spel och söka upp information till spelen. Kanske även dela ut mer XP beroende på hur aktuellt spelet är, för ett aktuellt spel är trots allt mer till hjälp för Fuska.nu än de som inte är. Detta minimerar även den risk som GoldenMew tidigare pratade om, att någon skulle få för sig att skicka in 400 DOS-spel.

Eftersom att XP är något medlemmar i regel strävar efter ska vi ju inte massivt öka utdelningen av den. Det skulle ge oss lite fart i början men skulle i längden göra att intresset reduceras.

Jag skulle lätt kunna gå med på att ge 1 XP för varje spel som accepteras och läggs upp på sidan. Men 5 XP känns inte som något att utgå ifrån. 1 XP skulle ge medlemmarna mycket för den lilla ansträngning och det skulle bli relativt enkelt att få några extra XP i månaden om man arbetade med det aktivt.

Det är min åsikt om spelen. Jag kan tänka mig att tilldela 1 XP för vardera upplagt spel, oavsett andelen information som är publicerad. Det är en väldig fördel för er som skickar in. För mycket XP skulle bidra med "problemet" du och GoldenMew beskrivit och ingen alls gör att medlemmar struntar i att skicka in. 1 XP gör att medlemmar kan "lägga ned en minut" på att skicka in ett spel de kommer över. Och det är precis det vi är ute efter.

Att ge mer XP för aktiva spel ser jag inte som något rådande. Det är alltid någon som vill ha den där extra XPn.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

10/02 -12 23:09 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Att låta den fuskansvariga som hanterar spelet få välja antal XP (mellan säg noll och fem XP) löser allting både på kort sikt och fungerar även som en långsiktig lösning? Framförallt om man väljer att ta med hur nytt och "aktivt" eller stort spelet är - då detta skulle få medlemmar att vilja skicka in nya stora spel istället för äldre som ingen spelar längre.

Då gränsen, enligt mitt förslag, ligger mellan noll och fem XP så minimerar man risken för att få in 400 DOS-spel. Om man nu får in det så kommer inte medlemmen ifråga få några XP för dessa. Vilket är det fina med just detta förslaget. Risken att någon skickar in en massa DOS-spel blir således exakt lika stor som idag.

10/02 -12 23:26 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

The_new_cake skrev:
Att låta den fuskansvariga som hanterar spelet få välja antal XP (mellan säg noll och fem XP) löser allting både på kort sikt och fungerar även som en långsiktig lösning? Framförallt om man väljer att ta med hur nytt och "aktivt" eller stort spelet är - då detta skulle få medlemmar att vilja skicka in nya stora spel istället för äldre som ingen spelar längre.


Det går inte direkt att bedöma ett inskickat spel som man gör med fusk och tester...
Oavsett hur mycket medlemmen fyllt i måste man ändå kolla upp spelet och den ifyllda informationen för att se om det stämmer. Blir bara en jobbigare grej att alltid välja hur mycket XP personen ska få. Kan som Forsa har sagt, gå med på 1 XP för ett godkänt spel
The_new_cake skrev:

Då gränsen, enligt mitt förslag, ligger mellan noll och fem XP så minimerar man risken för att få in 400 DOS-spel. Om man nu får in det så kommer inte medlemmen ifråga få några XP för dessa. Vilket är det fina med just detta förslaget. Risken att någon skickar in en massa DOS-spel blir således exakt lika stor som idag.


Gör ju ingen skillnad, om vi skulle få in ex 400 DOS-spel som spam från samma medlem kommer medlemmen säkert få en avstängning från att skicka in på x antal dagar/veckor/månader.

Vi kommer ju ändå som sagt, få gå igenom denna information vilket som då, tyvärr. Gör att det man fyllt i inte är så hjälpsamt. Tror inte någon heller skulle sluta skicka in massa sådana spel om de får 0 XP.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

10/02 -12 23:32 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Stämmer inte det på fusk också då? Jag menar, oavsett hur väldetaljerat ett fusk är så måste ni ändå kontrollera att det stämmer (så långt ni kan kontrollera). Det mer väldetaljerade fusket får däremot mer XP; just därför att det har fler detaljer. Ni har fortfarande fått göra exakt samma arbete.

Det är väl snarare speltester som är annorlunda, där man inte ska kontrollera någonting. Det enda man ska göra är att läsa igenom och sedan säga hur väl beskrivande speltestet är. Där behöver man inte kontrollera om informationen stämmer - för det finns praktiskt taget ingen information.

Det jag menade var att risken inte kommer öka om man börjar ge ut XP som ligger mellan noll och fem XP per spel. Däremot kommer risken öka om man väljer att ge ett XP per spel. Sedan att de troligtvis skulle få ett straff är väl inte direkt till ämnet... det skulle man nog få i dagsläget också, och skulle inte påverkas utav denna förändringen.

10/02 -12 23:44 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

The_new_cake skrev:
Stämmer inte det på fusk också då? Jag menar, oavsett hur väldetaljerat ett fusk är så måste ni ändå kontrollera att det stämmer (så långt ni kan kontrollera). Det mer väldetaljerade fusket får däremot mer XP; just därför att det har fler detaljer. Ni har fortfarande fått göra exakt samma arbete.

Det är väl snarare speltester som är annorlunda, där man inte ska kontrollera någonting. Det enda man ska göra är att läsa igenom och sedan säga hur väl beskrivande speltestet är. Där behöver man inte kontrollera om informationen stämmer - för det finns praktiskt taget ingen information.


Jo, jo. Men fusk KAN du utveckla mer än ett inskickat spel. Till ett spel har du fått saker du "ska/bör" fylla i medans till ett fusk skriver du fritt och bör därför få en högre summa XP för fusk än spel.

The_new_cake skrev:

Det jag menade var att risken inte kommer öka om man börjar ge ut XP som ligger mellan noll och fem XP per spel. Däremot kommer risken öka om man väljer att ge ett XP per spel. Sedan att de troligtvis skulle få ett straff är väl inte direkt till ämnet... det skulle man nog få i dagsläget också, och skulle inte påverkas utav denna förändringen.


Men vad anser du ett inskickat spel ska innehålla för att få 5 XP? All information + bild? Det är ju något som bla. Forsa har nämnt, inte är så ansträngande att hitta något resultat på en Google-sökning med information om spelet.

Tror inte direkt medlemmar spammar med fusk bara för att dem får 1 XP per spel jämfört med om de skulle ha chansen till 5 XP.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

10/02 -12 23:49 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Jag tror att Forsa kan hålla med mig om att det är - nästintill - omöjligt att hitta all information till en del spel (framförallt spelbilder). Personligen tycker jag att man kan ge mer XP till ett spel som är nytt och stort, för då har man hjälpt Fuska.nu mer än om man skickat in ett spel som ingen känner till. Sedan att all information är med hjälper givetvis också, vilket bör ge mer XP.

Detta får även medlemmar att snabbare vilja skicka in nya och stora spel, vilket gör att spelarkivet kommer vara bättre uppdaterat och innehålla mer av de senaste och största spelen.

11/02 -12 09:55 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Forsa skrev:
Poängen med hela systemet är att ju mer tid och energi någon lägger ner på något, ju mer XP får de ut.

Jo, jag har förstått att det är din åsikt. Jag har försökt diskutera det i två inlägg nu.



Forsa skrev:
Vi vill ha variation i vårat utbud av fusk. Där har du svaret. Koppla det samman med det jag skrev här ovanför.

Variation? På vilket sätt leder det här rewardsystemet till mer variation? Det fanns inga problem alls med någon variation innan XP-rewards ändrades.

Eller tycker du att det skickades in för mycket koder förr?

11/02 -12 10:56 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Knewt skrev:
Forsa skrev:
Poängen med hela systemet är att ju mer tid och energi någon lägger ner på något, ju mer XP får de ut.

Jo, jag har förstått att det är din åsikt. Jag har försökt diskutera det i två inlägg nu.



Jag gillar hur du utgår från en mening i ett helt inlägg som grundat sig på just den meningen när du citerar. Känns som ett öppet tänkande.

Precis som jag skrev. Rent tids- och energimessigt tjänar du på att skicka in koder om du vill ha XP. För att ett tips ska kunna få 10 XP, som är den högsta summan för den kategorin, måste det vara ettt riktigt välskrivet och självskrivet tips från grunden. Det gör att du måste lägga ned mycket tid på tipset (så länge du inte är ett wonderchild), en tid där du lika gärna kan skicka in två eller tre kod-fusk (som är mycket enklare fusk i skrift). Du tjänar alltså minst lika i XP, tid och energi på att skicka in koder även idag.

Tips måste dessutom ligga på en bra mycket högre grad än vad koder och fusk behöver för att räknas som nödvändiga.

Knewt skrev:
Forsa skrev:
Vi vill ha variation i vårat utbud av fusk. Där har du svaret. Koppla det samman med det jag skrev här ovanför.

Variation? På vilket sätt leder det här rewardsystemet till mer variation? Det fanns inga problem alls med någon variation innan XP-rewards ändrades.

Eller tycker du att det skickades in för mycket koder förr?

Det här systemet gör att medlemmar som vill ha XP känner sig manade till att skicka in fusk oavsett typ. Eller, när det väl kommer ut hur det fungerar ska det göra det. Mindre fusk ger mindre XP, större fusk ger större tilldening av XP. Hela systemet går dessutom inte ut på att det ska bli "mycket bättre än förut". För precis som du sagt, vi har aldrig haft några problem med det. Det här systemet är istället uppbyggt för att skapa en rättvisare validering och låta samtliga som godkänner ha ett system att utgå ifrån.

Dessutom. Det står INGENSTANS på Fuska.nu förutom i våran valideringsektion (och nu här) hur mycket vardera typ av fusk kan ge. Detta hade jag tänkt att ordna på skicka in-sidan, vilket var en av anledningarna till att jag ville se den nya sidan, så att medlemmarna är underrättade om strukturen. Ditt argument om jag ansåg att det var för "mycket" koder som skickades in förut är alltså helt grundlöst. Vårat system kan omöjligt gjort någon större inverkan.


The_new_cake: Precis som jag skrev ser jag ingen anledning till att bedöma spelen efter "efterfråga" när de skickas in. Detta då det i mina ögon inte spelar någon roll. Får en medlem 1 XP för varje spel som skickas in kommer någon att vilja ha den XPn de gånger de kommer över ett spel som inte finns här. Ett aktivt spel känner ju många till, så det höjer självt möjligheten att det skickas in markant.

Precis som DarknessSky skrev kan vi heller inte utgå från informationen som är inlagd. Vi måste alltid kolla all information som läggs till så att den är korrekt uppfattad, rättstavad  osv osv. Det gör att det inte är någon skillnad för oss. Sen, visst ska inte vi utgå från vad VI måste göra med hur duktiga våra medlemmar är, vilket gör att det ovanstående är ett dåligt argument. Men det är fortfarande ett argument.

Spelinformationen handlar dessutom endast om att kopiera och klistra in.

Att jämföra med fusksektionen är praktiskt ohållbart. Fusk skriver en medlem själv (som även detta DarknessSky redan påpekat) och handlar alltså inte om "klippa > klistra"-metoden. Skulle det göra det åker medlemmen på ett negativt antal XP och får varning i fuskkommentaren.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

11/02 -12 11:54 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Forsa skrev:
Jag gillar hur du utgår från en mening i ett helt inlägg som grundat sig på just den meningen när du citerar. Känns som ett öppet tänkande.

Skulle jag besvara allt ditt nonsens tar det en evighet. Jag fokuserar på det väsentliga istället.

Forsa skrev:
Precis som jag skrev. Rent tids- och energimessigt tjänar du på att skicka in koder om du vill ha XP.[...] Det gör att du måste lägga ned mycket tid på tipset (så länge du inte är ett wonderchild), en tid där du lika gärna kan skicka in två eller tre kod-fusk (som är mycket enklare fusk i skrift). Du tjänar alltså minst lika i XP, tid och energi på att skicka in koder även idag.

Påstående som saknar grund. Det har förövrigt inget med saken att göra.

Forsa skrev:
Ditt argument om jag ansåg att det var för "mycket" koder som skickades in förut är alltså helt grundlöst.

Jag antar att du med "grundlöst argument" syftar på frågan jag ställde?

Du har fortfarande inte riktigt svarat på det jag har frågat sedan inlägg nummer 1.

11/02 -12 13:03 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Jag säger som Knewt, finns ingen anledning att försöka bedöma hur mycket tid och arbete som personen ifråga har lagt ner. Det är bättre att avgöra det beroende på hur bra det är för Fuska.nus del. Ett spel som är eftertraktat av många och som är stort bör hellre finnas på Fuska.nu än ett spel som ingen spelar. Att då ge ut lite extra XP till den som skickar in det spelet som är eftertraktat ser jag inget fel på, samtidigt som de som skickar in spel som man inte vill ha inte får några XP alls.

Sätter man en bestämd gräns så är det lika bra för medlemmen att skicka in ett eftertraktat spel, som hjälper Fuska.nu mer, som att skicka in ett spel som ingen ens vet vad det heter, som inte hjälper Fuska.nu någonting. Detta ökar då risken för att man får in en hel drös onödiga spel, som absolut ingen vill ha på sidan. För det är enklare att få fram okända spel än stora kända spel som inte finns på Fuska.nu.

Har man däremot en relativ mängd XP så löser man just det problemet som en bestämd mängd XP skulle skapa.

11/02 -12 13:06 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Kom på en helt spontan idé så det kanske inte är något bra men...

Vad sägs om att man får 1 XP per spel MEN om det är ett nytt spel så får man 3 XP? Då kommer man antingen då få checka i "nytt spel" eller få välja mellan att ge 1 XP och 3 XP.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar