Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Tips på ett program att göra hemsidor i!

10/02 -12 08:53 Jockel

Jockel

2669 XP 18 inlägg

Tjena fuska.nu.

Vill bara tipsa om ett programm jag använder när jag gör hemsidor. Det är snarare 2 programm Adobe photoshop och adobe dreamewaver. De arbetar tillsammans och om du är intresserad av hemsidor så bör du kolla upp dem. Här är en av de sidorna jag jobbar med nu så att ni kan se. www.aktieguide.nu



10/02 -12 09:33 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Är man intresserad av webbutveckling bör man verkligen inte använda sig av Dreamweaver, nej. Däremot så fungerar det säkert jättebra om man inte har så mycket kunskap sedan tidigare.

10/02 -12 11:35 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Om man kan det man gör sitter man oftast i Notepad++ när man kodar. Man kan använda Photoshop eller GIMP för att göra bilder eller planer utan problem.

DreamWeaver är mer av ett "amatör"-program för de som håller på att lära sig.
När jag lärde mig kodning satt jag i vanliga Notepad och det gick bra, vet dock inte vad som är "bra" att använda när man börjar med kodning.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

10/02 -12 13:36 Jockel

Jockel

2669 XP 18 inlägg

hehe, känner att jag måste försvara mig lite;)
Dreamweaver erbjuder precis samma möjligheter att skriva i html som att skriva i notepad. Fördelen anser jag är att om du skriver in en kod i "koddelen" i dreamweaver så kan du direkt se va som händer i fönstret brevid. Du behöver alltså inte öppna ett nytt fönster. Men har däremot aldrig skrivit en hemsida enbart i html så jag kan ha missat något!

10/02 -12 15:54 Faceless

Faceless

1107 XP 32 inlägg

Dreamweaver är absolut ingen kompetent verktyg för att visa "vad som händer" medan man kodar. Använd en kompetent webbläsare istället, så kan man se vad som pågår om man utöver HTML och CSS vill räkna in beteende vid användning av programmeringspråk.

Att Dreamweaver producerar långa och patetisk kod, som leder till tröghet, är en annan faktor som talar emot den. Webbsidan som du länkar till bevisar nämnda påstående.

Om man vill effektivisera mängden inlärning eller utförd arbete med avseende på den tid man spenderar, använd en vanlig texthanterare. Notepad++ är mitt förslag.

Intresserar mig för anime och manga, därtill också japansk rockmusik. Med det sagt skriver jag på fritiden för ikikata, och webbdesignar.

10/02 -12 17:58 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Ska kolla, det kan passa mig.
Vad betalar du för din domän, förresten?

7 år på fuska.nu

10/02 -12 18:29 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Apower skrev:
Ska kolla, det kan passa mig.
Vad betalar du för din domän, förresten?

Jag kan inte direkt säga vad han betalar men jag kan informera om vad det kostar på Binero (Sveriges bästa webbhotell)

.nu/se // 99 kr/år
.com/org/net/eu // 89 kr/år

Jockel skrev:
hehe, känner att jag måste försvara mig lite;)
Dreamweaver erbjuder precis samma möjligheter att skriva i html som att skriva i notepad. Fördelen anser jag är att om du skriver in en kod i "koddelen" i dreamweaver så kan du direkt se va som händer i fönstret brevid. Du behöver alltså inte öppna ett nytt fönster. Men har däremot aldrig skrivit en hemsida enbart i html så jag kan ha missat något!

Vi säger inget om att du gjort något fel ;)
Utom bara att vi tycker att Dreamweaver är "skit" :)

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

10/02 -12 23:51 Jockel

Jockel

2669 XP 18 inlägg

haha:D med tanke på att ni förmodigen har mer erfarenhet i html så får jag medge att ni förmodligen har rätt. Men jag har iaf dreamweaver att tacka för min grundläggande kunskap om html iaf;)


Apower skrev:
Ska kolla, det kan passa mig.
Vad betalar du för din domän, förresten?


Jag besökte dreamhack i vintras och där gav binero ut gratis domäner att använda i 3 månader. Passade bra då vi har hemsidan som skolprojekt. Men efter dem 3 månaderna får vi betala, DarknessSky's priser stämmer nog rätt bra;)

11/02 -12 00:43 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Har själv två domäner som ligger tillsammans på 17 kr/första året sedan 198/år

Om jag minns rätt från Dreamweaver är det som den skriver koden åt dig, dvs om du skriver "<ht" kommer den med förslag på vad du kan mena vilket som fungerar men bästa sättet att lära sig är nog att skriva allt själv då man i framtiden inte brukar använda Dreamweaver.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar