Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



resultat från undersökning om datorspelare och styrketränare!

03/02 -12 23:31 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen shstudent

Hej

För några månader sedan postade jag en tråd om att jag ville ha hjälp med en undersökning som jag höll på att genomföra för min kandidatuppsats. Jag lovade även att posta resultaten när den var klar. Och ja, här kommer resultatet helt enkelt. Så för alla er som är nyfikna på hur datorspelare är. Läs det här :) Dock finns inte så mycket resultat att visa på imo, men jag kommer att börja med huvudresultatet och lite om mina teorier och tankar om det, sedan kommer jag snabbt gå igenom undersökningen och hur den gick till och sen kommer resultaten. Innan jag börjar vill jag dock säga att jag är otroligt tacksam för att så många tog sig tid att hjälpa mig, verkligen tack!

Så det viktigaste resultatet. Men först, väldigt snabb bakgrund. Det är otroligt välkänd att TV och annan massmedia får kvinnor att  må dåligt och att vilja bli smalare (på grund av att kvinnoidealet i tv är jättesmalt). Mindre känt är massmedia även får män att må dåligt och att massmedia får män att viljaha mer muskler (på grund av det manliga idealet i tv är väldigt muskulöst). Så att konsumera massmedia gör att man blir missnöjd med sin kropp och vill få mer muskler. Och då tänkte jag att datorspelare spenderar väldigt mycket tid med datorspel där nästan alla män (speciellt huvudkaraktärerna) är väldigt muskulösa. Därför borde datorspelare vara mer missnöjda med sin kropp och de borde ha en hög önskan att få muskler. En annan grupp som har väldigt hög önskan att få mer muskler är styrketränare. Så det var min hypotes att styrketränare och datorspelare borde ha lika stor önskan att bli muskulös. Och att båda grupperna skulle ha högre önskan att bli muskulös än en kontrollgrupp. ("önskan att bli muskulös = hur mycket en person vill få mer/större muskler). Tyvärr stämde inte det; styrketränare har högre önskan att få muskler än vad datorspelare har. Datorspelare har också lika stor önskan att bli muskulös som vanliga människor har.

Det finns en hel om och men om de resultat jag just sa, framför allt så kan resultatet förklaras av andra saker men det är inget jag tänkte tråka ut er med, min post är lång som den är :) Men om ni vill veta mer så kan ni läsa min undersökning eller så kan ni fråga så kan jag lite snabbt förklara vad det handlar om. Men nu kommer lite allmänt om undersökningen och så kommer alla resultat och siffror efter det :)

Syfte och undersökta variabler
Syftet med studien var att undersöka likheter mellan datorspelare och idrottare. Och de likheter som jag undersökte var självförtroende, kroppsbild samt önskan att bli muskulös. Sen frågade jag även om demografiska frågor såsom ålder, kön utbildning etc. Visst, jag sa att huvudsaken var att undersöka önskan att få mer muskler, och det stämmer. Men om man ska göra en undersökning kan man lika gärna passa på och undersöka en massa andra variabler också :)

Antalet deltagare, var enkäten postades och uppdelningen i grupper
427 personer besvarade enkäten! 25 av de svarande var kvinnor vilket var för lågt och deras svar togs inte med i analysen. Detta för att könsfördelningen måste vara jämn, det går inte att jämföra 402 killar med 25 tjejer. Så totalt användes 402 svar. Undersökningen postades på flera internetforum som antingen hade en tydlig sport- eller en tydlig datorprofil. Exempelvis sweclockers.com, gameplayer.se, loading.se, optimalbody.se, splay.se, fz.se, Fuska.nu, body.se, fightermag.se.
Deltagarna delades in i fyra grupper; datorspelare, styrketränare, datorspelande styrketränare och kontrollgruppen. "Datorspelarna" spelar datorspel men styrketränar inte. "Styrketränarna" spelar inte datorspel men styrketränar. "Datorspelande styrketränare" spelar datorspel och styrketränar. "Kontrollgruppen" varken spelar datorspel eller styrketränar. Mer exakt så var uppdelningen såhär:
Datorspelare: människor som spelar datorspel över 6 timmar per vecka och styrketränar under 2 timmar per vecka. Totalt 95 stycken.
Styrketränare: människor som spelar datorspel under 7 timmar per vecka och styrketränar över 1 timme per vecka. Totalt 118 stycken.
Datorspelande idrottare: människor som spelade över 6 timmar datorspel per vecka och styrketränade över 1 timme per vecka. Totalt 158 stycken.
Kontrollgruppen ("vanliga människor"): spelar datorspel under 7 timmar per vecka och styrketränar under 2 timmar per vecka. Totalt 31 stycken.

Undersökta variabler och analysmetoder
Först kom demografiska frågor (ex kön, ålder, utbildning etc), inget konstigt med det. Sedan kom 10 frågor som var tänkt att mäta självförtroende. Frågorna kom från Rosenberg Self-Esteem Scale. Efter det kom 12 frågor som var tänkt att mäta personens sociala fysiska ångest. Enkelt uttryckt: ångest över att visa sin kropp offentligt. Frågorna kom från skalan Social Physique Anxiety Scale. Efter det kom 15 frågor om personens önskan att bli muskulös. Frågorna kom från skalan Drive for muscularity scale.
Svaren analyserades genom oberoende anova.

Resultat
Längd: Medellängden var 181 cm. Ingen skillnad mellan de olika grupperna.

Tv-tittande: Medelvärdet var 8 timmar per vecka. Ingen skillnad mellan de olika grupperna.

Ålder: Medelåldern var 24 år. Ingen skillnad mellan de olika grupperna.

Internetanvändning: Det fanns en skillnad mellan grupperna! Idrottare spenderar mindre tid på internet (chockerande!). Datorspelarna och kontrollgruppen spenderade 22-25 timmar i veckan på internet medan idrottare spenderade 18 timmar per vecka på internet.

Porrvanor: Skillnad mellan grupperna! Datorspelare tittar på mer porr. Inte speciellt stor skillnad dock :P Idrottare och kontrollgruppen tittar på porr 1-1.5 timme per vecka medan datorspelare tittar på porr 2 timmar per vecka.

Relationsstatus: Skillnad! Datorspelare är oftare singlar! 75% av datorspelarna var singlar medan 60% av idrottarna och 45% av kontrollgruppen var singlar.

Arbete: Minimal skillnad mellan de olika grupperna. 8% var arbetslösa, 42% arbetar och 48% studerar. Några enstaka kommenterade att de studerade på heltid och arbetade på heltid, de räknades som "arbetande" eller "studerande" beroende på vad de angett för svar. Några (2%) togs inte med då de inte kunde placeras. :).

Utbildning: Minimal skillnad mellan de olika grupperna. 9% hade endast genomgått grundskola, 61% hade slutfört endast gymnasium, 8% hade en KY/yrkesutbildning och 22% hade en akademisk utbildning.

Självförtroende: Självförtroendet mättes genom 10 frågor, där ett medelvärde räknades ut. Självförtroendet skiljde sig inte mellan grupperna. Skalan gick från 1-4 där högre poäng är bättre självförtroende. Medelvärdet var ungefär 3.1. En stor multinationell jämförelse på unga män fann medelvärden på 2.99-3.19 så datorspelare och styrketränare verkar ha ganska normala nivåer av självförtroende.

Kroppsbild: Mättes genom skalan "Social physique anxiety" eller den dåliga svenska översättningen "Social fysisk Ångest". Kort sagt mäter den ungefär rädsla för att visa sin kropp offentligt. Den mättes genom 12 frågor (men i slutet användes bara 9 av frågorna). Den skilde sig inte heller mellan grupperna, så datorspelare skäms inte över sina kroppar, inte heller gör styrketränare det. I vart fall inte mer än "vanliga" människor :). Skalan gick från 1-5 där högre poäng var MER rädsla för att visa sin kropp offentligt. Medelvärdet var 2.3.

Önskan att få muskler: Jag använde en skala som mätte personens önskan att få muskler. Den tog inte hänsyn till om personen tyckte att den var stark eller inte, utan den mätte bara hur stor önskan personen hade att få mer muskler. Dvs en jättesvag kille som vill få jättemycket mer muskler och en jättestark kille som vill få jättemycket mer muskler får samma poäng. Och det skiljde sig mellan grupeprna. Styrketränare hade högre önskan att få muskler än vad datorspelare och vanliga människor har. Kanske inte helt oväntat för vissa. Men jag hade hoppats på andra resultat. Ganska stor skillnad var det, skalan gick från 1-6 där högre poäng innebar en högre önskan att få muskler. Styrketränarnas medelvärde var 3.95 medan datorspelarnas medelvärde var 3.05. Vanliga människors medelvärde var 2.98.

Frågor? Kommentarer? Anyone? Feel free att kapa den här diskussionen och snacka om muskulösa datorspelare istället för min undersökning, vore bara kul att se lite debatt :)

//Axel

Ps. Tack ännu en gång alla som svarade!!! :DDDDD

Pps. Länk till uppsatsen: http://sh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:479527

03/02 -12 23:34 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Ehm, tyvärr tror jag inte så många orkar läsa hela den texten...

Försök få ihop i slutet en liten sammanfattning.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

03/02 -12 23:55 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

DarknessSky skrev:
Ehm, tyvärr tror jag inte så många orkar läsa hela den texten...

Försök få ihop i slutet en liten sammanfattning.

Tänkte typ precis säga det.. Vad är det här?

Wii U PS4 XBone PC

04/02 -12 12:31 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Dina handledare har uppenbarligen väldigt mycket att läsa - bra jobb!

7 år på fuska.nu

04/02 -12 20:28 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

TL;DR Version

Kvinnor blir pressade att se bra ut.

Det blir män med. Datorspelskaraktärer är muskulösa, altså vill daotrspelare det också. Styrketränare vill också bli mer muskulösa. Båda de grupperna vill det mer än en vanlig svensk. NOT! För datorspelare vill vara tjocka som de är.

Folk fick svara på frågor i enkäter. Huvudrågorna var omkroppsbild och viljan att få större muskler. Han passade på när han ändå gjorde frågor och frågade hur vanligt det egentligen är med fotfetisch.

Han frågade många killar och få tjejer. Så tjejerna ignorerades. Han frågade flera sidor, inkl. f.nu och delade in i grupperna d.spelare och s.tränare.

Massor av statistik som inte kan förkortas. Det mest nämnvärda och oroväckande är att d.spelare endast tittar på porr 2h/vecka i genomsnitt. Vilka casuals. Och 25 kände inte
>den känn när ingen gf

Han har samma namn som mig.

04/02 -12 23:10 bf22

bf22

5960 XP 297 inlägg

Intressant =)

? ?? / ¦??? / ? ? / ??? / ? ¦?? / ? ?


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar