Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Hur långt kan vi se med ett teleskop?

29/01 -12 17:58 blablabla

blablabla

10307 XP 1440 inlägg

Ja, som titeln lyder, hur långt ut i rymden kan vi med dagens teknologi se? (Menar då såklart med teleskop) :p
Har googlat men har inte hittat något riktigt svar.



"Death is the beginning of immortality.."

29/01 -12 18:10 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Med hubble-teleskopet kan vi se flera miljarder ljusår ut i rymden.
Som längst har vi sett till Hubble Deep Field, hittar inte hur långt bort det är dock. http://coolcosmos.ipac.caltech.edu/co...

Coucou

29/01 -12 18:12 blablabla

blablabla

10307 XP 1440 inlägg

Detta är alltså så långt ut vi människor har sett än så länge?

"Death is the beginning of immortality.."

29/01 -12 18:23 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

blablabla skrev:
Detta är alltså så långt ut vi människor har sett än så länge?
Ja, till Hubble Deep Field. Vilket blir en jävla massa kilometer. Vet inga exakta mått dock, svårt att hitta det. Läste 10-15 MILJARDER ljusår någonstans, men har inte fått någon bekräftelse.

Coucou

29/01 -12 18:25 blablabla

blablabla

10307 XP 1440 inlägg

Aokej. Tack för snabba svar ;D

"Death is the beginning of immortality.."

29/01 -12 18:55 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Den idag starkaste teorin om universums ålder ligger på omkring 13,7 miljarder år (13,7*10^9). Det skulle alltså, i så fall, betyda att det längsta vi möjligt kan se idag är 13,7 miljarder ljusår bort.

Det har kommit teorier om platser 13 miljarder ljusår bort som har beskådats med olika teleskop (bland andra Hubble ST). De idag två mest avlägsna platserna i universum som beskådats är galaxen A1689-zD1 (som är den galax som hittills varit yngst på bilderna) med en sträcka på 13 miljarder ljusår bort samt UDFy-38135539 som är den mest avlägsna galaxen på 13,1 miljarder ljusår. Andra objekt än galaxer är idag omöjliga att urskilja på detta avstånd.

Det har dessutom beskådats en explosion av gammastrålning (energi) på ett avstånd av ungefär samma antal ljusår som de två ovannämnda galaxerna. Denna explosion, känd som GRB 090423, är alltså även den en av de fenomen som beskådats från längst avstånd.
Se: http://www.youtube.com/watch?v=vKfmGQ...

Men, om vi ska vara lite filosofiska. Hur långa avstånd kan man faktiskt hävda att man kan se till? Det vi ser är ju trots allt långt, långt bakåt i tiden och är alltså ingenting som garanterat längre existerar (bara som en liten input för att få er att grubbla).

Och ja, alla som ska säga emot. 13,7 miljarder år gammalt universum är bara en teori. Men det är den idag mest stöttade teorin om universums ålder.

EDIT:

Fix_d skrev:
blablabla skrev:
Detta är alltså så långt ut vi människor har sett än så länge?
Ja, till Hubble Deep Field. Vilket blir en jävla massa kilometer. Vet inga exakta mått dock, svårt att hitta det. Läste 10-15 ljusår någonstans, men har inte fått någon bekräftelse.

Hihi, 10-15 ljusår. :D Våran närmaste granngalax, Andromedagalaxen (M31 bara för att visa min pwnande rymden-knowledge), ligger typ 3 miljoner ljusår härifrån. :D

Och jo, förstår att du helt enkelt missade "miljarder", men var skoj att påpeka. :)

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

29/01 -12 19:53 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Forsa skrev:

EDIT:
Fix_d skrev:
blablabla skrev:
Detta är alltså så långt ut vi människor har sett än så länge?
Ja, till Hubble Deep Field. Vilket blir en jävla massa kilometer. Vet inga exakta mått dock, svårt att hitta det. Läste 10-15 ljusår någonstans, men har inte fått någon bekräftelse.

Hihi, 10-15 ljusår. :D Våran närmaste granngalax, Andromedagalaxen (M31 bara för att visa min pwnande rymden-knowledge), ligger typ 3 miljoner ljusår härifrån. :D

Och jo, förstår att du helt enkelt missade "miljarder", men var skoj att påpeka. :)

Vad du ska hålla på då. :(

Coucou

29/01 -12 22:45 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Vet inte men här är en bild på dem
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

Have I ever told you the definition of insanity?

30/01 -12 06:46 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Danne_00 skrev:
bild

haha ååh jag trodde jag var den enda som trodde han menade dom x]

Wii U PS4 XBone PC

30/01 -12 15:43 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

MartinMilk skrev:
Danne_00 skrev:
bild

haha ååh jag trodde jag var den enda som trodde han menade dom x]

Den lille fjanten redigerade bort det ;____;

Have I ever told you the definition of insanity?


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar