Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Skyrim Fanstory

06/01 -12 01:40 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen BardOfSkyrim

Tänkte skriva en Episk saga om en man som lever i Skyrim under samma period som spelet utspelar sig, vill ha lite feedback, och vet av erfarenhet med tidigare användare (Vilken säger jag inte, är anonym) att ni kan sånt här... Tja en del av er iallafall...
Det här är första skrivningen av prologen, A.K.A händelserna i Helgen från Hamings perspektiv.
TL;DR
Jag skriva FIIN berättelse om Skyrim. Du säga vad du tycka.

Prolog

Haming var nästan elva år och bodde i Helgen. Han tyckte själv att han nästan var vuxen och kunde göra vad han ville, men hans far höll inte med, så när Imperiet körde in två hästsläp med fångar så ville han självklart se när de avrättades. Hans far, Torolf, tyckte inte att det var något att se för en elvaåring och sa åt Haming att gå in. Pojken gjorde som hans far sa, men smög genast ut genom fönstret och bakom husen tills han tydligt kunde se gårdsplanen med fångar. Det var Stormmantlar! Rebeller från östra Skyrim, i det ena släpet fanns bara vanliga soldater, men i den andra satt… Ulfric Strommantel själv! Rebellernas ledare, och Jarl av Windhelm! Han kunde inte se personen som satt bredvid honom, men det brydde han sig inte om… Att få se Ulfric var nog, han tänkte smyga tillbaka till huset, men då började fångarna röra på sig, och Ulfric steg ner från släpet. Haming såg personen som satt bredvid honom nu, det var en kvinna… Haming tyckte hon var vacker, och hon utstrålade någon slags kraft. Haming var som trollbunden av henne, hon var lång och hade mörkt rödbrunt hår. Innan han kunde se något mer började fångarna röra sig mot bödeln och en rebell lade huvudet mot avrättningsstenen. Bödeln lyfte yxan, Haming blundade, men kunde ändå höra rebellens skrik dö lika snabbt som det uppstått. Han hörde ett vrål från bergen och undrade vad det var för något som kunde låta så hemskt, men ingen annan verkade ha hört det så han undrade om det bara varit hans fantasi när han hörde ett till, den här gången högre, vrål. Nu började några av folket på gårdsplanen också se sig om och lyssna. Han såg något svart störta ut från en bergstopp och.. Nej, det kan inte vara sant! Den sprutade eld! Det var en drake! Han sprang ut på gårdsplanen och skrek för full hals
”DRAKE! FLY FÖR LIVET!”
Panik rådde på gårdsplanen när folk såg draken svepa in mot byn, och vakterna försökte lugna folk. Draken landade på ett vakttorn och sprutade ut en eldsflamma så stor att det skulle kunna grillat den största häst, den såg sig omkring och fick syn på pojken, som stod skräckslagen mitt på planen. Haming kunde inte röra sig ur fläcken, och det sista han mindes var en otrolig värme och sen blev allt svart.

(Tyckte att det här var bästa underforumet för det, ja)

06/01 -12 01:53 Nonzi

Nonzi

14508 XP 1236 inlägg

Försökte läsa första meningen och såg att den höll på i 6½ rader så jag gav upp.

I am ripper....slasher....gouger.
I am the theeth in the darkness.
The talons in the night.
Mine is strength...and lust...and power!

06/01 -12 01:55 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen BardOfSkyrim

Oj... Tänkte inte riktigt på det... Det var rätt klantigt gjort... Men tack för att du uppmärksammade mig om det (:

EDIT: Har fixat det och gjort meningarna kortare.

06/01 -12 18:09 wtfwjd

wtfwjd

4268 XP 1102 inlägg

Det finns fortfarande meningar som är aningen långa och gör det jobbigt att läsa. Det kanske beror på att jag har huvudvärk och är inne via mobilen men anyhow! Tycker dessutom att du bör undvika att placera fler än två kommatecken per mening,  det blir lättare att öka spänningen om du istället påbörjar en ny.
Om du inte tänkt skriva en novell kan person- samt miljöbeskrivningar vara ett plus för inlevelsens skull.(:

07/01 -12 02:16 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Början lät nästan som om du skrev en gröntext.
> Haming is 11
> He lives in Helgen.
> laughing3dpdsluts.jpg

Du förväntar dig att läsaren redan vet vad Helgen är. Tänk på att läsaren aldrig tidigare har hört talas om Tamriel överhuvudtaget.

Ett annat problem med början är att det går för snabbt. Här är Haming, OH SHIT ULFRIC! OH SHIT DRAKAR! Jag förstår om du vill få läsarens uppmärksamhet och rivstarta, men du måste låta det sjunka in först.

Trippelpunkter ser inte bra ut.

"Jarl av Windhelm" Google translate much? Du kan inte översätta Stormcloaks, men låta Windhelm vara.

"Utstrålade någon kraft"? Wat? Var hon radioaktiv? Var hon en super sayan? Jag förstår vad du försöker göra, men du skulle kunnat uttryckt dig bättre.

Det gick väldigt snabbt från att han såg vagnarna tills att han såg dem avrättas. Det kanske bara var jag, men fick bilden av att vagnarna åkte när han såg dem. Glöm inte att tiden står stilla när du beskriver saker.

Att det låter hemskt, men att ingen annan hör det låter som bullshit oavsett hur mycket Haming inte tror på det.

Byt ut något till någonting. Låter irrelevant, men det är viktigare än du tror.

Slutet är inte något du enkelt kan skriva dig ut ur. Du antyder starkt att han eldas upp och att hans ögon blir aska och allt blir svart. Eller att hans ögon smölter/brinner upp. Saksamma. Du kommer inte undan med att en vakt stod och sköldade bort elden, eller att "Oh shit! Det visade sig att Haming var en Dunmer!"

Allt som allt behöver den mer dialog. Det nämns inte så ofta, men noveller brukar ofta vara mer dialogtunga än vanliga. Det är speciellt viktigt i början för att beskriva karaktärerna.

Och allvarligt talat, motherfucker. Sluta inte skriva. För det är liten bitchattityd. Vill du vara en liten bitch? Du kommer inte lyckas med någonting om du ger upp, så fortsätt skriv, visa vad du är kapabel av och bli den bästa författaren någonsin.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar