Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Tips på stationära datorer

30/12 -11 17:13 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Squirtle

Tjenix!
Vi är inne på att skaffa en ny familjedator, en stationär som ni kunde läsa i rubriken.
Den ska inte kosta mer en tio tusen(vill helst att den ska vara ungefär 3000 kr billigare, men vi kanske offrar lite mer stålar, vem vet).
Hastigheten ska minst vara 3 GHZ.
Den ska låta så lite som möjligt(viktigt).

Datorn ska vara till för att: Filmredigera & fotoredigera, spela på, se på film på, surfa på nätet.

Tacksam för svar.

30/12 -11 17:52 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Vad är det för redigeringprogram datorn kommer att användas till?

Om det är program som GIMP och Windows Movie Maker är t.o.m. 7 000:- overkill.

EDIT: Kan ju dessutom passa på att fråga vad är för spel som planeras att spela.

Tonight's the night.

30/12 -11 18:10 fuskiskillen

fuskiskillen

1920 XP 348 inlägg

http://www.inet.se/produkt/1517092/taurus-va...

Extremt bra och prisvärd, använder själv en sådan. Snabb är den,spelar många nya spel på den, t.ex Assassins Creed Revelations, Starcraft 2 och Crysis 2. Använder videoredigeringsprogramet Sony Vegas Movie Studio HD Platinum 11 Visual Effects Suite utan problem. (Hur långt kan det namnet vara?? ;D)
Snabb leverans också.

30/12 -11 19:08 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Squirtle

Dexter skrev:
Vad är det för redigeringprogram datorn kommer att användas till?

Om det är program som GIMP och Windows Movie Maker är t.o.m. 7 000:- overkill.

EDIT: Kan ju dessutom passa på att fråga vad är för spel som planeras att spela.


Framförallt Sony vegas.
För att redigera bilderna så är jag redo att byta program(har Gimp och Paint.net just nu).
Glömmde säga att det måste vara Windows, inte Mac.

Fuskiskillen: Tack, ska se vad mina föreldrar tycker om den(enligt mig verkade den ganska bra).

30/12 -11 19:55 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1307416/squ...

- i5 2500k. Mest prisvärda processorn ute på marknaden. Om ni någon gång skulle få för er att överklocka den, kan den skrämmas upp i över 4 GHz utan några som helst problem.

- P8P67 LE. Billigt och prisvärt moderkort med stöd för bl.a. USB3.0. Moderkort var svårast att välja, detta då jag inte har någon aning om vad ni som familj kan tänkas använda. Snabba överföringshastigheter gillar väl alla, därför prioriterade jag USB 3.0.

- 16GB RAM. Kommer att komma väl till användning vid redigering i Sony Vegas. Troligtvis hade 8GB räckt, men nu när RAM-minnen är så billiga kan man ju lika gärna fläska på lite.

- GTX 560Ti. Populärt och prisvärt grafikkort som lär klara av de senaste spelen ett bra tag framöver.

- 1TB. Tyvärr bara 1TB, detta då priset på hårddiskar har gått ned med flera hundra procent i samband med översvämningarna i Thailand.

- 650W. När jag köpt nätagg har jag resonerat som så, "ju mer desto bättre". 650W kommer att räcka alldeles utmärkt.

- Operativsystem och montering av alla komponenter finns med i det priset (10 000:- ), men det går att spara nästan 2 000:- om ni känner någon som kan bygga ihop datorn åt er och om ni kan få tag på operativsystem på annat sätt. Det hade fått ner priset till 8 612:-, vilket i mina öron låter som ett väldigt resonabelt summa att lägga på en dator.


Så innan jag går vidare med att lägga ihop ännu ett paket (ett billigare sådant), ta och hör dig för om ni känner någon som kan tänka sig att bygga ihop er dator och/eller (om) någon kanske kan hjälpa er att få tag på operativsystem på annat sätt än att köpa.

Tonight's the night.

30/12 -11 20:29 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Squirtle

Dexter skrev:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1307416/squirtle_10k

- i5 2500k. Mest prisvärda processorn ute på marknaden. Om ni någon gång skulle få för er att överklocka den, kan den skrämmas upp i över 4 GHz utan några som helst problem.

- P8P67 LE. Billigt och prisvärt moderkort med stöd för bl.a. USB3.0. Moderkort var svårast att välja, detta då jag inte har någon aning om vad ni som familj kan tänkas använda. Snabba överföringshastigheter gillar väl alla, därför prioriterade jag USB 3.0.

- 16GB RAM. Kommer att komma väl till användning vid redigering i Sony Vegas. Troligtvis hade 8GB räckt, men nu när RAM-minnen är så billiga kan man ju lika gärna fläska på lite.

- GTX 560Ti. Populärt och prisvärt grafikkort som lär klara av de senaste spelen ett bra tag framöver.

- 1TB. Tyvärr bara 1TB, detta då priset på hårddiskar har gått ned med flera hundra procent i samband med översvämningarna i Thailand.

- 650W. När jag köpt nätagg har jag resonerat som så, "ju mer desto bättre". 650W kommer att räcka alldeles utmärkt.

- Operativsystem och montering av alla komponenter finns med i det priset (10 000:- ), men det går att spara nästan 2 000:- om ni känner någon som kan bygga ihop datorn åt er och om ni kan få tag på operativsystem på annat sätt. Det hade fått ner priset till 8 612:-, vilket i mina öron låter som ett väldigt resonabelt summa att lägga på en dator.


Så innan jag går vidare med att lägga ihop ännu ett paket (ett billigare sådant), ta och hör dig för om ni känner någon som kan tänka sig att bygga ihop er dator och/eller (om) någon kanske kan hjälpa er att få tag på operativsystem på annat sätt än att köpa.



Vi hade inte tänkt att göra en egen dator, men tack för att du ansträngde dig ändå. Ska komma ihåg det är, för vem vet, det kanske är bra(ska visa för mamma och pappa).

Förresten om jag skulle göra en egen så har jag en sextonårig kusin som är superbra på att göra egna datorer(Avgudar honom eftersom han räddat min dator många gånger). Fast well.... Det som du skrivit kanske är awesome

30/12 -11 21:10 bf22

bf22

5960 XP 297 inlägg

^
Bygga dator är som lego, skitskojj =D Samt att man får mer för pengarna c;

? ?? / ¦??? / ? ? / ??? / ? ¦?? / ? ?

30/12 -11 22:23 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Squirtle skrev:
Dexter skrev:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1307416/squirtle_10k

- i5 2500k. Mest prisvärda processorn ute på marknaden. Om ni någon gång skulle få för er att överklocka den, kan den skrämmas upp i över 4 GHz utan några som helst problem.

- P8P67 LE. Billigt och prisvärt moderkort med stöd för bl.a. USB3.0. Moderkort var svårast att välja, detta då jag inte har någon aning om vad ni som familj kan tänkas använda. Snabba överföringshastigheter gillar väl alla, därför prioriterade jag USB 3.0.

- 16GB RAM. Kommer att komma väl till användning vid redigering i Sony Vegas. Troligtvis hade 8GB räckt, men nu när RAM-minnen är så billiga kan man ju lika gärna fläska på lite.

- GTX 560Ti. Populärt och prisvärt grafikkort som lär klara av de senaste spelen ett bra tag framöver.

- 1TB. Tyvärr bara 1TB, detta då priset på hårddiskar har gått ned med flera hundra procent i samband med översvämningarna i Thailand.

- 650W. När jag köpt nätagg har jag resonerat som så, "ju mer desto bättre". 650W kommer att räcka alldeles utmärkt.

- Operativsystem och montering av alla komponenter finns med i det priset (10 000:- ), men det går att spara nästan 2 000:- om ni känner någon som kan bygga ihop datorn åt er och om ni kan få tag på operativsystem på annat sätt. Det hade fått ner priset till 8 612:-, vilket i mina öron låter som ett väldigt resonabelt summa att lägga på en dator.


Så innan jag går vidare med att lägga ihop ännu ett paket (ett billigare sådant), ta och hör dig för om ni känner någon som kan tänka sig att bygga ihop er dator och/eller (om) någon kanske kan hjälpa er att få tag på operativsystem på annat sätt än att köpa.



Vi hade inte tänkt att göra en egen dator, men tack för att du ansträngde dig ändå. Ska komma ihåg det är, för vem vet, det kanske är bra(ska visa för mamma och pappa).

Förresten om jag skulle göra en egen så har jag en sextonårig kusin som är superbra på att göra egna datorer(Avgudar honom eftersom han räddat min dator många gånger). Fast well.... Det som du skrivit kanske är awesome

Med montering och operativsystem inkluderat, blir det som att köpa en färdig dator. Inet bygger ihop burken åt dig, installerar allt och testkör.

Personligen väljer jag att bygga eget framför att köpa färdigt, då får du verkligen bäst prestanda för din budget. Skiten som säljs i butik brukar inte vara något vidare. Inets färdiga datorer brukar dock vara helt okej, men går fortfarande att komma undan med bättre prestanda för samma pris.

Om du kan låna kusinen till att bygga ihop den datorn jag länkat, kan ni spara en rejäl slant.

Tonight's the night.

31/12 -11 13:53 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Squirtle

Dexter skrev:
Squirtle skrev:
Dexter skrev:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1307416/squirtle_10k

- i5 2500k. Mest prisvärda processorn ute på marknaden. Om ni någon gång skulle få för er att överklocka den, kan den skrämmas upp i över 4 GHz utan några som helst problem.

- P8P67 LE. Billigt och prisvärt moderkort med stöd för bl.a. USB3.0. Moderkort var svårast att välja, detta då jag inte har någon aning om vad ni som familj kan tänkas använda. Snabba överföringshastigheter gillar väl alla, därför prioriterade jag USB 3.0.

- 16GB RAM. Kommer att komma väl till användning vid redigering i Sony Vegas. Troligtvis hade 8GB räckt, men nu när RAM-minnen är så billiga kan man ju lika gärna fläska på lite.

- GTX 560Ti. Populärt och prisvärt grafikkort som lär klara av de senaste spelen ett bra tag framöver.

- 1TB. Tyvärr bara 1TB, detta då priset på hårddiskar har gått ned med flera hundra procent i samband med översvämningarna i Thailand.

- 650W. När jag köpt nätagg har jag resonerat som så, "ju mer desto bättre". 650W kommer att räcka alldeles utmärkt.

- Operativsystem och montering av alla komponenter finns med i det priset (10 000:- ), men det går att spara nästan 2 000:- om ni känner någon som kan bygga ihop datorn åt er och om ni kan få tag på operativsystem på annat sätt. Det hade fått ner priset till 8 612:-, vilket i mina öron låter som ett väldigt resonabelt summa att lägga på en dator.


Så innan jag går vidare med att lägga ihop ännu ett paket (ett billigare sådant), ta och hör dig för om ni känner någon som kan tänka sig att bygga ihop er dator och/eller (om) någon kanske kan hjälpa er att få tag på operativsystem på annat sätt än att köpa.



Vi hade inte tänkt att göra en egen dator, men tack för att du ansträngde dig ändå. Ska komma ihåg det är, för vem vet, det kanske är bra(ska visa för mamma och pappa).

Förresten om jag skulle göra en egen så har jag en sextonårig kusin som är superbra på att göra egna datorer(Avgudar honom eftersom han räddat min dator många gånger). Fast well.... Det som du skrivit kanske är awesome

Med montering och operativsystem inkluderat, blir det som att köpa en färdig dator. Inet bygger ihop burken åt dig, installerar allt och testkör.

Personligen väljer jag att bygga eget framför att köpa färdigt, då får du verkligen bäst prestanda för din budget. Skiten som säljs i butik brukar inte vara något vidare. Inets färdiga datorer brukar dock vara helt okej, men går fortfarande att komma undan med bättre prestanda för samma pris.

Om du kan låna kusinen till att bygga ihop den datorn jag länkat, kan ni spara en rejäl slant.


Ska länka den till honom och se vad han tyckerFörresten... Så bor min kusin i Danmark(men har ju kontakt) xD


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar