Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Tanks, nyckeln i en fungerande raid eller bara ett kötthuvud?

28/03 -11 11:57 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Under mina år som wow-spelare har jag hunnit testa ett fåtal av Blizzards urval av classer. Idag är det inte en specifik class som vi ska ta upp.. utan mer en roll, nämligen tanks.

Tanks är ju som sagt denne som skall samla upp allt och alla för att sedan, m.h.a. abilities hålla allt på samma plats så att gruppen lättare skall hållas vid liv.

Men det verkar som om tanks har blivit mer och mer nerdvärderade, under min tid som cataclysm tank så har rollen bemötts av taskig attityd av dpsers som bara måste försöka skuta threat mätaren i taket, för att sedan bli klagad på för att jag inte kan hålla bossen kvar på grund av fullt poppade cooldowns med en full epic firemage med 30% cast speed på toppen...

När jag ser på tanks så märker jag däremot vad all den fula kritik kommer ifrån, varthän jag vänder mig så ser jag tanks som kör över socket bonus med 60+(110+) stamina gems (a.k.a. Stamwhoring). Detta med följd att de struntar i Mastery, Parry och dodge näst intill helt. Utöver det så ser jag hur fler och fler tanks använder sig av talents såsom Gag Order och Impending victory, (silence och en chans på 5% heal) vilka är näst intill värdelösa inom raids. För att inte tala om druiderna som speccar nurturing instincts, paladins och warriors som skiter i mastery och ersätter det med stamina, och DK\'s som bara... ja speccar Hand of Doom..

Hursomhelst så får jag återigen intrycket av att tanks har blivit allt mer idiotiska. Inom BWD och BoT så har uppgifterna för tanks blivit helt och håller oförändrade. Taunta vid en debuff, offtanken samlar adds, annars är det Tank\'N\'Spank. Hela tiden!


Så i och med det funderar jag om tanks är den som skall kunna alla taktiker för att sedan kunna rädda healers såsom dps om något skulle gå snett? Eller har de blivit helt hjärndöda slagpåsar som bara står still och försöker sitt bästa för att hålla aggron från Firemagen...?



People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

28/03 -11 15:02 Emomilol

Emomilol

5839 XP 2268 inlägg

Kan väl bara säga att tanks som gemmar full stamina nu är wotlk noobs och dpser som inte väntar innan tanksen fått aggro innan dom drar alla sina cds och skit är ju också ganska dåliga. Raidar du typ i en riktigt hardcore guild som dps och overaggrar blir du utskälld. Iaf dom jag raidade med.

29/03 -11 19:11 Fresh

Fresh

4045 XP 612 inlägg

Har ju aldrig raidat eller så men har kört hc en hel del. Och är det första gången man spelar denna HC så säger man såklart nåt i stil med "This is my first time playing this HC so could we please take a minute before every boss and go through tacts"...

Då är det oftast en som leavar. Ogillar det starkt.

Hur får man plats med fyra blondiner på en stol?
- Man vänder stolen uppochner.

30/03 -11 08:27 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Fresh skrev:
Och är det första gången man spelar denna HC så säger man såklart nåt i stil med "This is my first time playing this HC so could we please take a minute before every boss and go through tacts"...


Förutsatt att tanken är nog begåvad att erkänna att han inte kan taktikerna...

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

30/03 -11 12:04 xelander

xelander

6668 XP 176 inlägg

Det har blivit mer och mer genom patcherna att tanks blir slagpåsar än faktist göra något annat.

Citera för svar!

15/04 -11 15:41 Paulinho

Paulinho

2919 XP 297 inlägg

Jag är kanske varken HC-raider eller tank, eller raider överhuvudtaget, man nu kör vi!

Grejen med tank är att de har det klart största ansvaret. Man kan ha en dålig healer men en Blood DK kan klara sig endå. Har man DPS som knappt gör någon skada så tar det egentligen bara längre tid. Men har man en kass tank, då går gruppen ner som en Elemental Shaman i PvP.

Detta tror jag gör så att medelbra tanks är rädda för att fucka upp nån gång så att hela jävla gruppen skriker på en, detta avskräkte iallafall mig. Detta har gjort så att det finns väldigt få tanks i spelet. Men nu har noobsen börjat upptäcka att det går fan så mycket snabbare att queua (eller något) som tank och då har nu en jävla massa människor kommit in som inte vet ett dugg hur man tar aggro eller att man måste vara aktiv på alla mobs.

Nej, problemet ligger hos Blizzard som gjort tanking för viktigt och DPS för oviktigt.

Våldtäkt är roligt, men bara om du blir våldtagen av en Clown.
Livet är som en tärning, det bästa man kan få är sex.

21/04 -11 12:24 Emomilol

Emomilol

5839 XP 2268 inlägg

Kör du HC så är både bra dps och bra tanks viktiga, Paulinho.

25/04 -11 09:15 Paulinho

Paulinho

2919 XP 297 inlägg

Emomilol skrev:
Kör du HC så är både bra dps och bra tanks viktiga, Paulinho.

Om tanken failar och läcker mobs på löpande band som dödar alla healers så är det lite mer allvarligt än att en DPS har unequippat alla vapen och står och slår med knytnävarna på bossen.

Eller? ;)

Våldtäkt är roligt, men bara om du blir våldtagen av en Clown.
Livet är som en tärning, det bästa man kan få är sex.

25/04 -11 11:49 Emomilol

Emomilol

5839 XP 2268 inlägg

Paulinho skrev:
Emomilol skrev:
Kör du HC så är både bra dps och bra tanks viktiga, Paulinho.

Om tanken failar och läcker mobs på löpande band som dödar alla healers så är det lite mer allvarligt än att en DPS har unequippat alla vapen och står och slår med knytnävarna på bossen.

Eller? ;)

En bra tank failar inte så hårt, isåfall är han dålig.

25/04 -11 12:50 Paulinho

Paulinho

2919 XP 297 inlägg

Emomilol skrev:
Paulinho skrev:
Emomilol skrev:
Kör du HC så är både bra dps och bra tanks viktiga, Paulinho.

Om tanken failar och läcker mobs på löpande band som dödar alla healers så är det lite mer allvarligt än att en DPS har unequippat alla vapen och står och slår med knytnävarna på bossen.

Eller? ;)

En bra tank failar inte så hårt, isåfall är han dålig.

Om tanken failar så är det större chans att gruppen wipe:ar än om DPS:en failar. Alltså så har tanken större ansvar och då är det färre som tankar då det är större chans att de blir utskällda.

Våldtäkt är roligt, men bara om du blir våldtagen av en Clown.
Livet är som en tärning, det bästa man kan få är sex.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar