Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Spel-programmering för nybörjare

02/03 -11 16:47 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen McDuck

Hej!
Jo, jag är lite nyfiken över det här med programmering av spel (Jag tänker på MMORPG-spel), och jag undrar om någon av er här vet hur man kan börja småskapa lite, alltså INTE sådana sidor som har färdiga mallar, funktioner etc. Vilka program skall man använda och hur?

03/03 -11 13:56 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

Använd Dev C++, lätt att använda vid start.
Sen använde jag http://cprogramming.com/ och lärde mig mestadels därifrån (och även en del från läraren jag hade.)

Detta är om du vill använda C++, finns andra språk som C#, som har utvecklingsverktyg för både Xbox360 och windows etc.

Men rekommenderar C++ vid start för det finns mest support till det.

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80

22/03 -11 16:55 Swires

Swires

4469 XP 624 inlägg

Noxman skrev:
Använd Dev C++, lätt att använda vid start.
Sen använde jag http://cprogramming.com/ och lärde mig mestadels därifrån (och även en del från läraren jag hade.)

Detta är om du vill använda C++, finns andra språk som C#, som har utvecklingsverktyg för både Xbox360 och windows etc.

Men rekommenderar C++ vid start för det finns mest support till det.

Det är ju för pros.
Jag rekommenderar Game Maker 8 om du är nybörjare och inte kan programeringsspråk. Game Maker är den perfecta nybörjar programet. Man kan också göra riktigt grymma spel med den också, men om du ska göra såsom GTA och RDR så måste du lära dig programmeringspråk.

3hDe, 1Pl och 75mH

Das Auto

23/03 -11 16:58 xelander

xelander

6668 XP 176 inlägg

Om du vill starta smått börja med Java(Exempel spel: Minecraft), eller python(Exempel spel: EVE online).
Om du sen vill starta stort och inte ha den jobbiga övergången av språk ändring, börja med C++.

Citera för svar!

23/03 -11 22:04 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

Du e dum, börja spelprorgammering med JAVA? Java är drygt sämst inom det. C++ har bäst Tutorials, och är störst.. Så Supporten där är grym.

GameMaker är bra.. Men väldigt ostabilt om man vill göra lite större spel, för vi gjorde ett platforms spel i skolan i 2D, och det drog resurser från datorn galet mycket så vi var tvungna att koda nya "laddnings algoritmer".

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80

24/03 -11 09:56 xelander

xelander

6668 XP 176 inlägg

Java är inte så dåligt som du tror, det må inte vara lika bra som C++, men det funkar bra idag.
Plus har den näst störst mängd jobb i programmerings världen, följt efter C++.

Citera för svar!

25/03 -11 21:18 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

xelander skrev:
Java är inte så dåligt som du tror, det må inte vara lika bra som C++, men det funkar bra idag.
Plus har den näst störst mängd jobb i programmerings världen, följt efter C++.

Har du ens programmerat Java? Den ÄR skit när det gäller spel. Jovisst är det nog mycket jobb, för java är bra inom andra områden. Men när det gäller spel så är den sämre än C++ och C#.

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80

26/03 -11 12:46 xelander

xelander

6668 XP 176 inlägg

Läs igen, jag klart och tydligt sa att den är sämre än C++.

Citera för svar!

26/03 -11 14:51 FIQ

FIQ

7471 XP 624 inlägg

Noxman skrev:
xelander skrev:
Java är inte så dåligt som du tror, det må inte vara lika bra som C++, men det funkar bra idag.
Plus har den näst störst mängd jobb i programmerings världen, följt efter C++.

Har du ens programmerat Java? Den ÄR skit när det gäller spel. Jovisst är det nog mycket jobb, för java är bra inom andra områden. Men när det gäller spel så är den sämre än C++ och C#.


Du har din åsikt. Kan du argumentera för den?
C++ har enligt mig hemsk syntax, och är (fortfarande enligt mig) väldigt jobbigt att lära sig som första språk. Tänk på att ämnet är "Spelprogrammering för nybörjare". Killen har förmodligen ingen större erfarenhet och kanske bara skulle vilja tycka det är kul att göra något simpelt onlinespel. Då spelar det ingen större roll vilket språk man väljer (okej, det spelar en viss roll, men du kan använda alltifrån Java/C/C++/Python (förslagsvis med PyGame isf)/whatever).

| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

27/03 -11 16:14 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

FIQ skrev:
Noxman skrev:
xelander skrev:
Java är inte så dåligt som du tror, det må inte vara lika bra som C++, men det funkar bra idag.
Plus har den näst störst mängd jobb i programmerings världen, följt efter C++.

Har du ens programmerat Java? Den ÄR skit när det gäller spel. Jovisst är det nog mycket jobb, för java är bra inom andra områden. Men när det gäller spel så är den sämre än C++ och C#.


Du har din åsikt. Kan du argumentera för den?
C++ har enligt mig hemsk syntax, och är (fortfarande enligt mig) väldigt jobbigt att lära sig som första språk. Tänk på att ämnet är "Spelprogrammering för nybörjare". Killen har förmodligen ingen större erfarenhet och kanske bara skulle vilja tycka det är kul att göra något simpelt onlinespel. Då spelar det ingen större roll vilket språk man väljer (okej, det spelar en viss roll, men du kan använda alltifrån Java/C/C++/Python (förslagsvis med PyGame isf)/whatever).


Java är lätt att använda när det gäller klasser, för det är byggt som ett Objekt Orienterat språk, jämfört med C++ som inte är det i grunden och har därför lite krångligare syntaxer (där kan jag hålla med om).
Men att börja inom spelprogrammering så skall man hälst använda C++ för:
1. Har hur många olika Libraries till spel prog.
2. Mycket support och tutorials till dom flesta libs.
3. När man väl lärt sig C++, så har man kunskap till att nästan göra allt inom prog. världen.

Java t.ex. är då bra lätt med klasser, men om man då skall börja med spel prog. så finns det inte mycket libraries, så då får man mer eller mindra skapa sina egna vilket inte är det lättaste man kan börja med.
Har inte heller så stor Support & Tutorials inom spel-grenen.

Jag och några polare gjorde ett projekt i Gymnasiet i då Java.. Och det var inte lätt, fast vi hade kunskap innan. Spelet vi gjorde var Pong, och man kan tro att det inte är svårt att göra.. Men det var det.

Sen finns det då Python etc, som du skrev, vilket är då ett lätt språk. Dock har jag aldrg använt det, så jag har direkt ingen aning om hur libraries funkar där.

C# är en blandning av C++ och Java, växer i marknaden då företag vill ha många sådanna utvecklare. Skall användas om man vill lätt göra spel till X360. Inte heller ett språk som jag använt, men är nog typ samma lärningskurva som C++ och Java.

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar