Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Skolan - är onödiga ämnen nödvändiga?

05/12 -10 22:47 Paulinho

Paulinho

2919 XP 297 inlägg

Jag orkar inte kasta mig rakt in i debatten så jag ställer frågan:

Ska man ha betyg i onödiga ämnen som t.ex. idrott, slöjd, bild eller musik?

Våldtäkt är roligt, men bara om du blir våldtagen av en Clown.
Livet är som en tärning, det bästa man kan få är sex.

06/12 -10 19:16 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


Jag håller på med fysiska aktiviteter på fritiden, så att slänga in 2 extra skoltimmar i veckan på ett ämne som man knappt har användning för känns ju bara helt onödigt.

Låter konstigt att ni inte har någon teori.

7 år på fuska.nu

06/12 -10 19:48 spoket1234

spoket1234

1397 XP 192 inlägg

Apower skrev:

Jag håller på med fysiska aktiviteter på fritiden, så att slänga in 2 extra skoltimmar i veckan på ett ämne som man knappt har användning för känns ju bara helt onödigt.

Låter konstigt att ni inte har någon teori.


Det verkar snarare att det inte är någon teori på väldigt många skolor...

06/12 -10 19:48 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

Fan va ni klagar, visst musik är inte så viktigt, men det är ju enligt dom flesta kul? Folk klagar på att skolan är trist, men det är ju roligare om kreativa ämnen som Musik, bild och slöjd finns?
Däremot kan man ju ta bort betygen.

*

06/12 -10 22:10 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Eric_ skrev:
Fan va ni klagar, visst musik är inte så viktigt, men det är ju enligt dom flesta kul? Folk klagar på att skolan är trist, men det är ju roligare om kreativa ämnen som Musik, bild och slöjd finns?
Däremot kan man ju ta bort betygen.


De tre ämnena och svenska är de mest värdelösa i skolan enligt mig.

Coucou

06/12 -10 22:51 Fresh

Fresh

4045 XP 612 inlägg

Det som undervisas i musik är totally worthless. Det du lär dig är bara snön på ett isberg. Utan isberget har du ingen nytta av snön, if you know what i mean.

Hur får man plats med fyra blondiner på en stol?
- Man vänder stolen uppochner.

07/12 -10 00:11 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg


Gissar jag? Nej, de flesta jag har pratat med ang. vilket deras favoritämne är säger idrott.


Hur många ahr du frågat då? 10 stycken?    När du kommer upp i några tusen så kan du göra lite ordentligare slutsatser. Alltså, du gissar bara.



Låter konstigt att ni inte har någon teori.


Teori är dock bara några timmar, inte ens 10 h, och en kurs är vanligtvis runt 90 timmar.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

07/12 -10 14:43 Fresh

Fresh

4045 XP 612 inlägg

Knewt skrev:
Fresh skrev:
Det som undervisas i musik är totally worthless. Det du lär dig är bara snön på ett isberg. Utan isberget har du ingen nytta av snön, if you know what i mean.

Sant. Jag spelar en hel del trummor. Musiken i skolan har inte bidragit med ett strunt till det. Allt jag lärt mig där är att lira smoke on the water med en sträng, samt sjunga diverse julsånger. \o/

Det borde vara en sak. Taktkänsla, ge elever förståelse för vad det är iaf. Ge elever chans (stavning?) att lira runt lite och visa vad musik är. Musik är inte att kunna skriva ut noter på ett papper.

Hur får man plats med fyra blondiner på en stol?
- Man vänder stolen uppochner.

07/12 -10 15:44 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg


Låter konstigt att ni inte har någon teori.



Första gången jag hade teori i idrott var nu i 2an, inte haft det en enda gång innan de.


Det borde vara en sak. Taktkänsla, ge elever förståelse för vad det är iaf. Ge elever chans (stavning?) att lira runt lite och visa vad musik är. Musik är inte att kunna skriva ut noter på ett papper.


Exakt, som Dea94 (eheheehe) skrev så lär man sig inget av nytta i musiken under grundskolan, och allt du lärt dig där kan du lära dig genom att kolla på videos på Youtube lika väl.

Dock så kan du alltid gå Estet som program efter 9an och lära dig en aningen mer.
Dock så har jag lärt mig de mesta om musiken av mig själv eller av de jag tagit reda på, eller min egen kreativitet.

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul

07/12 -10 17:06 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

På min skola får vi även lära oss musikhistoria, vilka artister som påverkat mest etc.

*

07/12 -10 17:07 Evil_Joke

Evil_Joke

5032 XP 321 inlägg

Apower skrev:
Men vissa saker är ren allmänbildning. Jag skulle t.ex aldrig vilja ha en tjej som tror att Gustav II Adolf är en glassförsäljare. Vissa saker måste man också kunna för sitt eget bästa. Om man i tidig ålder kan börja välja bort grundämnena så kommer halva befolkningen ångra sig när de är 32 och jobbar på McDonalds.
Jag tror knappast att någon skulle tro Gustaf II Adolf var en glassförsäljare om historia slopades. Visst måste man kunna vissa saker för sitt egna bästa. Varje människa strävar för sitt egna bästa, och således lär sig varje människa de kunskaper som är nödvändiga för sitt egna bästa.

Apower skrev:
Om man i tidig ålder kan börja välja bort grundämnena så kommer halva befolkningen ångra sig när de är 32 och jobbar på McDonalds.
Varför skulle den enas inkapabilitet att tänka rättfärdiga ett tvångsutbildningssytem? Tror du inte föräldrar starkt uppmanar sina barn att läsa matte, svenska och diverse absoluta nödvändigheter likt de starkt uppmanar oss att gå i gymnasiet?

Om barnet nu inte har ansvarsfulla föräldrar eller ett intellekt högt nog för överlevnad, är det väl inte mer än rimligt och mänskligt att låta barnet leva sin egna nivå istället för att tvångsbilda det?



Och givet är: Klart att man borde lära ut alla ämnen och kunskaper som finns i hela världen, men väger det tyngre än konsekvenserna? Frihet, ekonomi, personlig utveckling till priset av ineffektivitet och onödig kunskap

Interventionism är ekonomiskt heroin
Problem lindras inte med nya
Välfärdsstaten är ditt rättsliga självmord

07/12 -10 18:37 Hyrule

Hyrule

8428 XP 582 inlägg

Evil_Joke skrev:
Apower skrev:
Men vissa saker är ren allmänbildning. Jag skulle t.ex aldrig vilja ha en tjej som tror att Gustav II Adolf är en glassförsäljare. Vissa saker måste man också kunna för sitt eget bästa. Om man i tidig ålder kan börja välja bort grundämnena så kommer halva befolkningen ångra sig när de är 32 och jobbar på McDonalds.
Jag tror knappast att någon skulle tro Gustaf II Adolf var en glassförsäljare om historia slopades. Visst måste man kunna vissa saker för sitt egna bästa. Varje människa strävar för sitt egna bästa, och således lär sig varje människa de kunskaper som är nödvändiga för sitt egna bästa.

Apower skrev:
Om man i tidig ålder kan börja välja bort grundämnena så kommer halva befolkningen ångra sig när de är 32 och jobbar på McDonalds.
Varför skulle den enas inkapabilitet att tänka rättfärdiga ett tvångsutbildningssytem? Tror du inte föräldrar starkt uppmanar sina barn att läsa matte, svenska och diverse absoluta nödvändigheter likt de starkt uppmanar oss att gå i gymnasiet?

Om barnet nu inte har ansvarsfulla föräldrar eller ett intellekt högt nog för överlevnad, är det väl inte mer än rimligt och mänskligt att låta barnet leva sin egna nivå istället för att tvångsbilda det?



Och givet är: Klart att man borde lära ut alla ämnen och kunskaper som finns i hela världen, men väger det tyngre än konsekvenserna? Frihet, ekonomi, personlig utveckling till priset av ineffektivitet och onödig kunskap


Kan inget annat än att hålla med det där med Gustav II. Väldigt dåligt exempel där.

Men jag kan också hålla med om att vissa ämnen som diverse praktiska ämnen är värdelösa. Innan 7:an så gillade jag Idrott. men vår nya lärare låter oss bara göra Redskap, Kondition och Styrka så hon har tagit fram det värsta inom idrotten tycker jag. Våran syslöjdlärare lät oss bara brodera.

07/12 -10 18:50 Plawt

Plawt

3667 XP 824 inlägg

Idrott är nog det ENKLASTE ämnet att få G i. Seriöst, man behöver bara vara där och göra sitt "bästa". Och det behöver inte vara mycket.

Om det nu är att många i er klass tycker att det är tråkigt med idrott, försök att göra något roligt utav situationen istället för att gnälla på ämnet i  sig. Vilket kan vara väldigt lätt om man har många med sig.

Ät skit, fatta eld och dö.

~ Plawt

07/12 -10 18:56 QuakeNet

QuakeNet

1474 XP 149 inlägg

[quote=Evil_Joke][quote=Plawt]Syftar du på gymnasium eller högstadiet?[/quote]Argumenten kan väl appliceras på alla skolor.[quote][/quote]
T.ex hur många på högstadiet vet vad de vill bli sen? Man kan ju ångra sig och då är det bra att ha lärt sig något. Alt haft bild etc och på så sätt komma på att det inte är något för en.

07/12 -10 20:06 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg


På min skola får vi även lära oss musikhistoria, vilka artister som påverkat mest etc.


Typ Beatles, Elvis, Abba, Rolling Stones? Alltså de där hör du talas om eller lär dig även om du inte går på musiklektionerna. Om du dessutom är intresserad av musik annars så lär du dig de.

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar