Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Spelutveckling&Speldesigns gymasium?

Svara
12/11 -10 21:57 emma_dockan

emma_dockan

3585 XP 1370 inlägg

Har läst om dessa gymnasium och undrar om det finns någon här som går någon av dessa linjer och kan berätta lite hur det är och om det är värt att gå linjen? :o



~ Aye!

13/11 -10 00:37 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

Jag visste inte att det direkt fanns. o.O

Men jag skulle nog säga, gå en "vanlig" linje i gymnasiet och skaffa bra betyg där, sedan läsa högskola inom spel.
Tror nog att det är bra att ha en stabil grund, om man skall söka jobb i framtiden. Man kommer inte komma in i ett spel företag det första man gör, OM man inte har riktigt tur.

Kan du lägga upp någon info om en skola, eller två, så jag kan se vad det e för kurser etc. dom har. :)

För det kan vara seriösa skolor, gäller bara ha bra kurser där.

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80

13/11 -10 12:06 xelander

xelander

6668 XP 176 inlägg

NTI gymnasiet har en spel utväcklings linje, själv går man inte där, det är 2 år kvar, men jag funderar på det.

Citera för svar!

13/11 -10 19:19 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

xelander skrev:
NTI gymnasiet har en spel utväcklings linje, själv går man inte där, det är 2 år kvar, men jag funderar på det.

Ja, just det.. Bra att man kommer ihåg det.

Jag gick exakt den linjen.. Men det var INGET om spel där (fast det stog 'Spelprogrammering').
Eller.. Jo lite, fick göra Pong sista halvåret i 3'an.

Det är ingen direkt linje, man väljer inriktning i linjen EC (Vilket är en del el), så då kunde man välja:
Högskoleförberedande
Programmering (Spelprogrammering)
Nätverk

Jag rekommenderar Högskole inriktningen, så att man kan komma in i en bra Högskola/Universitet och plugga spel där istället.

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80

13/11 -10 22:27 xelander

xelander

6668 XP 176 inlägg

Jo kanske, så om man inte gör spelutväckling, vad gör man då?

Citera för svar!

13/11 -10 23:34 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

NTI, IT-gymnasiet har båda två inriktningar på spelprogrammering.

Om jag inte är ute och cyklar.

Tonight's the night.

18/11 -10 22:32 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

JoY_BoY_94 skrev:
NTI, IT-gymnasiet har båda två inriktningar på spelprogrammering.

Om jag inte är ute och cyklar.


Nej, dom har bara:
Högskola
Programmering
Nätverk

Och inom programmeringen så skall man ha "spelprogrammering". Dock kanske det är från skola till skola, men jag hade inte mycket sånt.

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80

19/11 -10 15:57 xelander

xelander

6668 XP 176 inlägg

Har något paper eller något där det står spelprogrammering, från NTI, om jag inte minns fel.

Citera för svar!

19/11 -10 23:19 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

xelander skrev:
Har något paper eller något där det står spelprogrammering, från NTI, om jag inte minns fel.


Ja, men bara för det så behöver inte det vara mycket spel programmering. Vi gjorde typ random program, men inga spel. (Utom pong vi gjorde sista halvåret med en lärare som hade lite koll på sånt)
För jag gick på NTI i Eskilstuna, och där var det inte mycket spel programmering. Lärarna hade ingen koll på sådant... Tills sista året, där vi fick en som var lite mer inne på sånt.

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80

18/01 -11 22:14 joffjoff

joffjoff

956 XP 41 inlägg

Jag har själv tänkt data programering.
Det lättaste är nog en programeringslinje på teknik
då så har man en stabil grund och sedan tänkt söka in på Spelutväklar gymnasiumet i visby

19/01 -11 00:14 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Jag går informationsteknik på Chalmers, och det lär mig nog mer om spelskapande (och en massa, massa andra grejer för den delen) än vad någon spelutvecklingslinje på ett gymnasium skulle kunna göra.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

20/01 -11 15:24 Kigsz

Kigsz

32835 XP 637 inlägg

GoldenMew skrev:
Jag går informationsteknik på Chalmers, och det lär mig nog mer om spelskapande (och en massa, massa andra grejer för den delen) än vad någon spelutvecklingslinje på ett gymnasium skulle kunna göra.

Sant, men en spelutvecklingslinje (om man nu är intresserad av det) är nog en bra grund inför fortsatta (spel)studier på universitet/högskola.

Sedan är det inte hela världen om man "väljer fel" inför gymnasiet. Jag känner en hel del som har läst inriktade gymnasieutbildningar som sedan inte alls valde att fortsätta på denna bana senare i livet.

~ Kigsz ~

2002-2012

20/01 -11 23:08 Erahnia

Erahnia

5533 XP 515 inlägg

Man lär sig inget på gymnasiet.. Får bra betyg i stället och plugga det på högskolan.

Majs
Är
Najs.

21/01 -11 08:49 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Nu är jag inte helt hundra, men jag har för mig att högskolan inte kräver några förkunskaper - bara att du har läst de olika kurser som linjen kräver.

Vilket i princip betyder att du slösar tre år på gymnasiet för att sedan göra samma grej på högskolan.

Tonight's the night.

21/01 -11 18:47 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

JoY_BoY_94 skrev:
Nu är jag inte helt hundra, men jag har för mig att högskolan inte kräver några förkunskaper - bara att du har läst de olika kurser som linjen kräver.

Vilket i princip betyder att du slösar tre år på gymnasiet för att sedan göra samma grej på högskolan.


Nej, första kursen brukar oftast gå igenom ALLT man gick igenom i Gymnasiet (t.ex Programmering A, B och C). Och det är runt en månad, sen efter det så lär man sig nya saker. ;)

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80

26/01 -11 20:31 joffjoff

joffjoff

956 XP 41 inlägg

Noxman skrev:
JoY_BoY_94 skrev:
Nu är jag inte helt hundra, men jag har för mig att högskolan inte kräver några förkunskaper - bara att du har läst de olika kurser som linjen kräver.

Vilket i princip betyder att du slösar tre år på gymnasiet för att sedan göra samma grej på högskolan.


Nej, första kursen brukar oftast gå igenom ALLT man gick igenom i Gymnasiet (t.ex Programmering A, B och C). Och det är runt en månad, sen efter det så lär man sig nya saker. ;)


A,B,C byts ut till 1,2,3 när vi börjar.

Man kan säga så om du läser 1,2  (A,B)på gymnasiet så få fortsätter man 3 o 4 (lite förenklatt talat) och så kommer några helt nya ämnen ibland


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar