Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Hur många här tror på Gud?

13/11 -08 16:38 Unknowned

Unknowned

2978 XP 182 inlägg

Om du nu är så bra på svenska borde du veta att ny mening börjar med versal.

Våga satsa på dig själv. runka i motvind.

13/11 -08 16:46 Unknowned

Unknowned

2978 XP 182 inlägg

(känns lite OT nu)

Back to the subject.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=7...

Våga satsa på dig själv. runka i motvind.

13/11 -08 17:09 Stylez

Stylez

4606 XP 420 inlägg

Unknowned skrev:
(känns lite OT nu)

Back to the subject.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=7...



nerd 

SANDVICH SANDVICH SANDVICH SANDVICH SANDVICH
SANDVICH SANDVICH SANDVICH SANDVICH SANDVICH
SANDVICH SANDVICH SANDVICH SANDVICH SANDBITCH

13/11 -08 18:23 henjan

henjan

6117 XP 806 inlägg

Koongo skrev:
cybertronx skrev:
Jag tror nog att 2% av fuska.nu's medlemmar är kristna. 98% är inte det.

Snarare 75% - 90% som är kristna.

jag tror det är 70% som är ateister och 30% som tror på nån gud

?

13/11 -08 20:25 Harval

Harval

1232 XP 15 inlägg

Jag tror på den kristna Guden, och därmed även på den judiska och islamska, eftersom att det är samma Gud. Dock följer jag som sagt den kristna läran av vem Gud är, och sätter Nya testamentet (framförallt evangelierna, och inte bara de fyra kända) före det gamla.

Jag tror kort sagt på Jesus läror, och på den Gud han representerar. Om man kan klassa Jesus som en stor profet, eller som Guds son, det är inte min sak att avgöra. En Gudsvälsignad profet rent av. =)

Treenigheten och Jesus gudomlighet uppfanns till stor del av egyptiska kyrkofäder och politiker i Rom, och ska inte tas alltför hårt, även om det är en central del i de strikta kyrkorna.

Jag tycker att själva budskapet i Nya testamentet är det viktiga, det här med att behandla andra människor lika osv.

Om alla gjorde det, så skulle världen vara bättre.

Min kristna tro är alltså en aning gnostisk. Inte agnostisk, utan gnostisk. Liksom LordZato är jag stolt över att vara kristen, men jag sätter inte andra religioner som lägre stående eller nåt sånt. Jag tycker att de flesta trosuppfattningar är grymt intressanta. Kristendomen liknar ju exempelvis Buddhismen en aning.

Jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga, men det är tråkigt att folk (både troende och icke-troende) är så förbannat trångsynta och enfaldiga och inte respekterar andras åsiker ordentligt. Att 0001000 skriver att man i princip är dum i huvudet och har svagt psyke är ett praktexempel på sådan enfald.

Diskussionen om religion gör gott eller ej hör kanske inte hemma här, men lite större förståelse kanske vore på sin plats.

Vi kan exempelvis inte veta att Karl XII och Alexander den store verkligen existerat. Vi kan inte veta om vi själva existerar. Faktiskt. Så låt var och en bilda sin egen uppfattning, och respektera det. Det handlar inte om vetskapen om Guds existens. Det handlar om tron på Guds existens. Och det är skillnad. Man skulle kunna se Gud som en spirituell rådgivare. Mycket praktiskt inför trånga situationer.

Superbia, Invidia, Ira, Acedia, Avaritia,
Gula, Luxuria
Vilken passar in på dig?

14/11 -08 08:52 cybertronx

cybertronx

6966 XP 662 inlägg

Harval skrev:
Jag tror på den kristna Guden, och därmed även på den judiska och islamska, eftersom att det är samma Gud. Dock följer jag som sagt den kristna läran av vem Gud är, och sätter Nya testamentet (framförallt evangelierna, och inte bara de fyra kända) före det gamla.

Jag tror kort sagt på Jesus läror, och på den Gud han representerar. Om man kan klassa Jesus som en stor profet, eller som Guds son, det är inte min sak att avgöra. En Gudsvälsignad profet rent av. =)

Treenigheten och Jesus gudomlighet uppfanns till stor del av egyptiska kyrkofäder och politiker i Rom, och ska inte tas alltför hårt, även om det är en central del i de strikta kyrkorna.

Jag tycker att själva budskapet i Nya testamentet är det viktiga, det här med att behandla andra människor lika osv.

Om alla gjorde det, så skulle världen vara bättre.

Min kristna tro är alltså en aning gnostisk. Inte agnostisk, utan gnostisk. Liksom LordZato är jag stolt över att vara kristen, men jag sätter inte andra religioner som lägre stående eller nåt sånt. Jag tycker att de flesta trosuppfattningar är grymt intressanta. Kristendomen liknar ju exempelvis Buddhismen en aning.

Jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga, men det är tråkigt att folk (både troende och icke-troende) är så förbannat trångsynta och enfaldiga och inte respekterar andras åsiker ordentligt. Att 0001000 skriver att man i princip är dum i huvudet och har svagt psyke är ett praktexempel på sådan enfald.

Diskussionen om religion gör gott eller ej hör kanske inte hemma här, men lite större förståelse kanske vore på sin plats.

Vi kan exempelvis inte veta att Karl XII och Alexander den store verkligen existerat. Vi kan inte veta om vi själva existerar. Faktiskt. Så låt var och en bilda sin egen uppfattning, och respektera det. Det handlar inte om vetskapen om Guds existens. Det handlar om tron på Guds existens. Och det är skillnad. Man skulle kunna se Gud som en spirituell rådgivare. Mycket praktiskt inför trånga situationer.


Jag tror på gud, men det kan hända att jag gör dumheter...

cybertronx!

14/11 -08 16:09 Koongo

Koongo

6197 XP 266 inlägg

Harval skrev:
Jag tycker att själva budskapet i Nya testamentet är det viktiga, det här med att behandla andra människor lika osv.
Nej, det är bara budorden som säger det, Bibelns budskap är främst att tala om vem gud är.


Om alla gjorde det, så skulle världen vara bättre.
Man börver inte bara kristen för att inse det där; om något så har kristendomen gett det motsatta budskapet i.o.m det långa hatet mot judar.


utan gnostisk.
Komiskt eftersom det var den katolska kyrkan som upplöste gnosticismen.


Kristendomen liknar ju exempelvis Buddhismen en aning.
Nej, buddhismen är den religion som är minst lik kristendomen (av världsreligionerna, borträknat kinesisk folktro).

Läs Fuskabloggen och bidra gärna med artiklar!
---> http://fuskanu.blogg.se/
http://namninsamlingemotfnumoderatorer.webb.se/

14/11 -08 17:04 Harval

Harval

1232 XP 15 inlägg

"Nej, det är bara budorden som säger det, Bibelns buskap är främst att tala om vem gud är."

Okej, det kanske är din tolkning. Bibeln är, liksom Svenska rikets lagbok, fullt tolkningsbar. Nya testamentet förändrar budorden ganska rejält, så det är inte budorden i sig. Budskapet i Nya testementet är kärleksbudskapet. Love, peace and understanding, skulle man kunna säga. Ödmjukhet förespråkas. Och nu råkar det vara Nya testamentet som är kristendomens grund, trots att det moderna Nya testamentet är väldigt redigerat av romerska politiker, under 200-talet och framåt.
Dock kvarstår kärleksbudskapet, som är grundläggande för kristendomens värderingar, som i sin tur lagt grund till det dåvarande, liksom moderna västerländska samhället.

"Man börver inte bara kristen för att inse det där; om något så har kristendomen gett det motsatta budskapet i.o.m det långa hatet mot judar."

Sant, men glöm inte att detta tänkande grundar sig i det kristna tänkandet.

"Komiskt eftersom det var den katolska kyrkan som upplöste gnosticismen."

Sannerligen inte. De gjorde så gott de kunde, men hela tiden har det funnits kulter och sällskap som följer detta tänkande. Själen ligger i grunden. Gud finns i själen, inte i himlen. Tron bildar sig på personliga religiösa upplevelser, och man kan se det lite som att "be till Gud" helt enkelt innebär att prata med sig själv, och sin goda sida. En hel del satanistiska sekter grundar sig på samma typ av tänkande. Gnosticismen lever i högsta grad i dagens samhälle. Det finns många människor "pratar med Gud", utan att tillbe himlen, så att säga. Svårt att förklara, men det är ganska självklart att det är på det viset. Och det är gnosticismen som är den ursprungliga kristna läran. Arianskt kristna exempelvis, som visserligen fick spö i slutändan av katolicismens framfart, är ett bra exempel på en tidig jordnära, dock mystisk kristen tro. Katarerna är ett senare exempel, och trots korståget som proklamerades mot dessa under början på 1200-talet, så finns det än idag en återskapad katarisk kyrka nere i Languedoc. Gnosticosmen lever på alla sätt och vis.

"Nej, buddhismen är den religion som är minst lik kristendomen (av världsreligionerna, borträknat kinesisk folktro)."

Du missuppfattar mig kanske en aning. Jag menar att kristendomens "utbrytning" från Judendomen påminner en hel del buddhismens uttåg ur hinduismen. Dessutom finns en hel del liknande värderingar. Förlåtande, ödmjukhet och enkelhet bl. a.

Så.

Superbia, Invidia, Ira, Acedia, Avaritia,
Gula, Luxuria
Vilken passar in på dig?

14/11 -08 18:25 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg


Budskapet i Nya testementet är kärleksbudskapet.


Inte om du läser uppenbarelseboken (del av nya testamentet).
Litet exempel från Bibeln 1917:

19:9-18

Och han sade till mig: »Skriv: Saliga äro de som äro bjudna till Lammets bröllopsmåltid.»  Ytterligare sade han till mig: »Dessa ord äro sanna Guds ord.»
Och jag föll ned för hans fötter för att tillbedja honom, men han sade till mig: »Gör icke så.  Jag är din medtjänare och dina bröders, deras som hava Jesu vittnesbörd.  Gud skall du tillbedja.  Ty Jesu vittnesbörd är profetians ande.»
Och jag såg himmelen öppen och fick där se en vit häst; och mannen som satt på den heter »Trofast och sannfärdig», och han dömer och strider i rättfärdighet.
Hans ögon voro såsom eldslågor, och på sitt huvud bar han många kronor och hade ett namn där skrivet, som ingen känner utom han själv.
Och han var klädd i en mantel som var doppad i blod; och det namn han har fått är »Guds Ord».
Och honom följde, på vita hästar, de himmelska härskarorna, klädda i fint linne, vitt och rent.
Och från hans mun utgick ett skarpt svärd, varmed han skulle slå folken.  Och han skall styra dem med järnspira; och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress.
Och på sin mantel, över sin länd, har han detta namn skrivet: »Konungarnas konung och herrarnas herre.»
Och jag såg en ängel stå i solen, och denne ropade med hög röst och sade till alla fåglar som flögo fram uppe i himlarymden: »Kommen hit, församlen eder till Guds stora gästabud, för att äta kött av konungar och krigsöverstar och hjältar, kött av hästar och deras ryttare, ja, kött av alla, både fria och trälar, både små och stora.»


Grundbudskapet i Uppenbarelseboken är "var kristen eller bli plågad och dödad".

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

14/11 -08 18:57 Harval

Harval

1232 XP 15 inlägg

Uppenbarelseboken må vara en del av Nya testamentet, men det är fortfarande inte ett av evangelierna. Det är "budskap" som lagts till av kyrkofäder, som de så fint kallas, och andra tidiga kristna gestalter. För att få genomslagskraft i Romarriket var de tvungna att skrämma folk, eller att övertyga människor om att de som höll sig till kristna läran skulle komma undan "domen", en tradition som höll i sig i tusen år, tills man började inse att Jesus inte skulle komma tillbaka till jorden med heliga änglar, beväpnade till tänderna, och sura på de som vägrade tro.

Jäkligt bra reklam helt enkelt. Fick ju bra slagverkan, eller hur? Dessutom får vi inse att Bibeln inte är fullständigt enhetlig, utan motsäger sig själv på en del punkter. Därav det delvis selektiva läsandet, både från troende och icke-troende. Man måste ju välja. Det som jag personligen utgår från är evangelierna, och inte sådana skrifter som uppenbarelseboken, och Romarbreven, som är vanliga och ovanliga människors helt egna tolkningar, alternativt versioner, av Jesus läror. Det enda som spelar någon roll är i mina ögon evangelierna, och då givetvis inte bara de fyra, utan ALLA evangelierna, även de gnostiska, som vår lille kejsare inte ville att vi skulle få se egentligen.

Superbia, Invidia, Ira, Acedia, Avaritia,
Gula, Luxuria
Vilken passar in på dig?

14/11 -08 20:52 Koongo

Koongo

6197 XP 266 inlägg

Haval skrev:
Okej, det kanske är din tolkning.
Många delar den här åsikten, och det är den som är mest använd. Personligen har jag inte läst Gamla Testamentet vilket gör att det inte kan vara min tolkning.
Förövrigt kan man faktiskt mäta det procentuellt genom att räkna antalet rader som beskriver gud, respektive antalet rader som beskriver kärlek.
Hurvida resultatet skulle ha någon utbörd är dock oklart eftersom man inte kan mäta relevant i ord D:D


som i sin tur lagt grund till det dåvarande, liksom moderna västerländska samhället.
Romerska riket var väl utvecklat innan kristendomen anlände, och i princip det ändå som ändrades var att man började bygga kyrkor.
Gällande modernt samhälle anser jag att det är att ta vatten över huvudet genom att säga att kristendomen la grunden. Visst, det har spelat en roll, men t.ex. handeln mellan stater, politik osv. har spelat en MYCKET större roll!


Sant, men glöm inte att detta tänkande grundar sig i det kristna tänkandet.
Nej, tänkandet om jämnstäldighet föddes (antagligen) i Grekland i.o.m demokratins grundande.


Sannerligen inte. De gjorde så gott de kunde
Notera att jag syftar på runt 100 - 200 e.kr där kristendomen till slut lyckades förhindra att några gnotiska sekter hade någon som helst inflytande på flera hundra år.


Jag menar att kristendomens "utbrytning" från Judendomen påminner en hel del buddhismens uttåg ur hinduismen.
Du glömmer att också Islam är en "utrytning" av judendomen. Notera också att buddhismen och hundismen aldrig har varit en religion, de skiljer sig mycket mer från varandra än vad kristendomen gör från judendomen.

Läs Fuskabloggen och bidra gärna med artiklar!
---> http://fuskanu.blogg.se/
http://namninsamlingemotfnumoderatorer.webb.se/

15/11 -08 00:40 Harval

Harval

1232 XP 15 inlägg

Okej, jag orkar inte citera och ha mig, för nu är det läggdags, men jag ska sammanfatta mig kort.

1. Okej, många delar den där åsikten, men är det då den som gäller? Självklart är tron på Gud central för kristendomen, men hur ska vi bete oss inför Gud? Genom ödmjukhet och respekt, kärlek och förståelse för medmänniskor, samtidigt som man visar samma vördnad för Gud. Och så är det.

2. Ja, ordningen, lagarna och samhällsuppbyggnaden i Romarriket var brutalt välskapade, absolut. Men övriga Europa? Under medeltiden, då kristna idéer spreds till exempelvis Norden, innebar detta att slaveriet (träldom) avskaffades, och jämlikheten utbreddes. Kloster byggdes över Europa, och kunskap om exempelvis fiskemetoder och annat vardagspraktiskt spreds till folket. Kunskap hade kyrkan relativt monopol på, men till slut började även detta spridas till folk. Ingen medeltid - ingen renässans. Dessutom, handel och politik har haft inverkningar på våra staters uppbyggnad, men exempelvis lagarna som uppkom i kristna världen under medeltiden (vilket sedan Romarrikets fall knappt existerat) infördes efter kristna värderingar. De fyra fridslagarna, exempelvis. Det "västerländska civiliserade tänkandet", inte det barbariska, grundar sig i Bibeln.

3. Tänkandet föddes i Grekland. Fördes vidare av de kristna.

4. Kristendomen...eller katolicismen? Var inte de gnostiska sekterna också kristna?

5. Här förstår jag inte riktigt vad nu menar, men jag antar att du syftar på att Jesus var jude, men Siddharta Gautama inte var vad man skulle kalla en riktig hindu?

Jag skulle väl se det som att de som anslöt sig till Buddhas läror (och inspirerad av Hinduiskt tänkande var han) bröt ut från hinduismen. Islam är en mix av judendomen och kristendomen, delvis, med en hel del nytt i skriften, givetvis. Och det är alldeles sant som du säger att buddhism och hindiusm skiljer sig mycket mer från varandra än vad kristendom och judendom gör.

Men vad jag menar är att kristet tänkande och buddhistiskt tänkande generellt går väldigt bra ihop. Det snackas ju till och med om att Jesus skulle ha varit buddhist. Ingenting är omöjligt. Hans whereabouts mellan 12 och 30 är ganska okänt.

Superbia, Invidia, Ira, Acedia, Avaritia,
Gula, Luxuria
Vilken passar in på dig?

15/11 -08 11:56 aedam

aedam

2583 XP 42 inlägg

Nej jag tror inte på gud.

Jag kan ha fel, men bibeln är väl vårt enda "bevis på den gud som vi tror på" eller?

För om man läser bibeln lite så märker man att väldigt mycket där inte går ihop ,tillexempel att jesus i nya testamentet säger att vissa saker som sagts av tillexempel moses i gammla testamentet ,inte gäller längre.

Okej, inte världens bästa exempel kanke men testamentena skiljer sej åt iochmed att gud byter från "jag är herren, dyrka mej eller dö, till "Ni kan bli förlåtna". "Ni behöver inte lyda allt jag sagt att ni ska göra förut"

ÄNDRAR gud sej? Det räcker väl till att börja tvivla? Att en allvetande varelse inte kan bestämmer sej?

Kritisera om ni måste......

If, by some incredible space-time paradox,
Chuck Norris would ever fight himself,
Chuck Norris would win.PERIOD!

15/11 -08 12:28 Koongo

Koongo

6197 XP 266 inlägg

Harval skrev:
Okej, många delar den där åsikten, men är det då den som gäller? Självklart är tron på Gud central för kristendomen, men hur ska vi bete oss inför Gud? Genom ödmjukhet och respekt, kärlek och förståelse för medmänniskor, samtidigt som man visar samma vördnad för Gud. Och så är det.
Det har inget med dit första inlägg att göra som sa att Nya Testamentet hänvisade till att man ska behandla alla lika. Vilket kristna inte gör, jag hör inte allt för ofta att Jesus eller Maria bli jämförd med en vanlig kristen bonden.


Men övriga Europa?
Romarrikets expansion berode inte på att de blev kristna, du säger emot dig själv där, om baserade sina krig på att sprida kristendomen hur kommer då
Harval skrev:
Jag tycker att själva budskapet i Nya testamentet är det viktiga, det här med att behandla andra människor lika osv.
in i bilden?

Tänkandet föddes i Grekland. Fördes vidare av de kristna.
Konstigt, jag såg inte avskaffandet av slavar i.o.m att kristendomen infördes som nationalreligion.


Här förstår jag inte riktigt vad nu menar, men jag antar att du syftar på att Jesus var jude, men Siddharta Gautama inte var vad man skulle kalla en riktig hindu?
Nog var Buddha en riktig hindu, faktum är att han levde ett väldigt korrekt hinuiskt liv genom att han ägnade mestadelen av sitt liv till meditation.
Däremot att han hade egna tankar och åsikter ledde inom kort till skapandet av buddhismen som i princip har samma lära då som nu.

Aedam skrev:
-||-
Som kanske tidigare nämnts har diverse redigeringar av bibeln förekommit, att säga att man ska straffas av guds vrede är helt enkelt ett sätt att hålla ihop folket under en och samma religion. Varav det andra antagligen betyder att man kan bli förlåten om man gjort något fel (så länge som man ångrar det, en av kristendomens ståndpunkter).

Läs Fuskabloggen och bidra gärna med artiklar!
---> http://fuskanu.blogg.se/
http://namninsamlingemotfnumoderatorer.webb.se/

15/11 -08 14:42 AoC

AoC

12851 XP 1566 inlägg

Inte jag för jag tror int på gud. ;D

Joina Games Har 1080 medlemmar. AKTIV KLUBB!!!!!!
Bli medlem!!!!Bli gärna medlem i Spel_Fan_Klubben!!! Det är helt gratis!!!


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar