27
    -

8 9.2

Inskickad av Fuska-nu den 14/08 -08 17:02

Rock band är här!
---------------------
Hela världen har revolutionerats utav serien "Guitar Hero" som innan ägdes utav bolaget Harmonix. Men efter ett bråk med företaget Red Octane som tillverkar gitarrerna till "Guitar Hero-serien" så lämnade Harmonix över allt till Neversoft, som vanligtvis susslade med Tony Hawk-spel.

Harmonix hoppade mest av för att fullända deras mästeridé som nu är här. Nämligen: ROCK BAND!
Spela, gitarr, bas, trummor eller varför helt enkelt inte sjunga? Vad som helst kan hända när ni är 4 stycken där hemma i soffan som rockat järnet.

--------------------------
Då så undrar du kanske nu: "Vad gör man på spelet?" Enkelt. Rockar järnet som ett band. Nej, mer än så är det. Först och främst fokuserar sig spelet på Band World Tour som det kallas vilket är självaste "Career-läget" som i "Guitar Hero". Ni kan antingen vara 2, 3 eller ett helt band på 4 personer. Så det behöver inte vara fullt i huset med folk. Huvudsaken är att ni nu ska ta er ifrån stad till stad, samla fans och rocka gärnet.
Sedan finns det Quickplay då, där du kan smidigt och snabbt bara köra låtar för skojs skull. Och det går att köra online i alla instrument runt över världen. Och vem kan inte glömma bort det hederliga Training där du kan träna på de låtar som behövs? Nu mycket smidigare också.

Spelet är ett Guitar Hero kan man säga fast bara det att ni är ett helt band nu istället. Vad ska vi börja med att säga? Jo, vi kan ta instrumenten:

Gitarr: Alla ni ifrån "Guitar Hero" känner igen er med dessa instrument. 5 färgade knappar och en Strum bar som man slår på för att ta alla noterna som kommer på skärmen. Vad som är nytt är Solo-knappar nere vid halsens början som gör att man kan sola loss när ett solo kommer. Mycket härligt, men svårt.

Mikrofon: "Singstar"-delen som jag kallar den i spelet. Riktigt snygg, elegant och bättre hållbarhet. Känns inte alls så billig som den i "Singstar". Du måste ta i med rösten och verkligen ha precision för att lyckas få med dig publiken med den här. Du ser en text som kommer ifrån höger och rullas åt vänster.

Trummor: Det absolut nyaste inom TV-spelande, trummor. 2 pinnar, 4 färgade knappar och en pendal till basen. Det dröjer ett tag innan du får in rytmen till att spela trummorna, men det ordnar sig nog. Samma färger som på gitarren. Röd, gul, blå och grön. Den orange är basen som du håller takten med foten. Det här är det absolut roligaste och det är själva trummorna som utgör Rock Band för det mesta.

Om man tar och tittar på designen så kan man snacka mycket om den men ska bara dra lite kortfattat: Noterna på detta spelet är mera som ett fönster, eller rektangulär-formade är det rätta ordet. I "Guitar Hero" var det runda. Därför så krävs det större precision i detta spelet att träffa noterna för att "verkligen" träffa dem, och inte bara göra lite med fingrarna som på "Guitar Hero 3".

Alla karaktärer skapar du själv och det är mycket mer roligare än att få välja en rock legend, man kan ju själv få skapa en! Men mycket av det som man kan välja vid till exempel ansiktsuttrycken och allt det andra är ganska lite. Det finns nog 5-15 möjligheter utav varje. Kanske lite mera skulla sitta fint.

Hursomhelst så när man väl spelar ett gig med 4 personer så skapas en magi. En magi där gemenskap, skratt, tårar och känsla går ihop. Jag menar verkligen att det känns som att man är ett band. Att få lyssna till ljudvågorna ifrån sångaren, trummornas takt och gitarrernas väsen gör att spelkänslan blir som sagt magisk. Sagt det förrut och säger det igen. Detta spelet handlar om att samarbeta och ha kul istället för att visa sina kompisar vilka monster-solon man kunde ta på "Guitar Hero".

De nyheterna som vi hittar i spelet är en hel del. Vi har redan snackat om instrumenten, skapa karaktärer och Band World Tour. Men något som vi inte har snackat om är ju alla låtarna! Det finns totalt 55 låtar detta spel. Allt ifrån Bon Jovis - Wanted Dead or Alive till Iron Maiden med - Run to the Hills. Det är fruktansvärt roliga låtar som man har skoj som ett fullt band. Är du ensam, nja, då är det inte alls lika kul... Men Harmonix vill att du ska besöka Market Place och ladda ner låtar för Microsoft Points. En låt brukar oftast kosta 160MP, vilket motsvarar en tjugolapp. Det finns över 100 låtar att ladda ner därifrån!

I "Guitar Hero" hette det Star Power som man kunde samla genom att spela helt perfekt på de noter som var stjärn-formade. I Rock Band heter det Overdrive och är i principen likadant. Du spelar perfekt på de lyssande noterna som poppar upp och höjer gitarren, skriker ett skrik, eller gör det egna solo beroende på vilket instrument du har. Till skillnaden ifrån "Guitar Hero" så kan man med hjälp av Overdrive hjälpa en bandkamrat som har förlorat och åkt ut ur låten. Plus att om man tar Overdriven så blir hela anläggningen där noterna kommer guld-blommiga!

----------------
Sammanfattat kan vi säga så här: Rock Band är ett fräscht musik-spel där du och dina vänner kommer ha olidligt roligt. Allt handlar om gemenskap och att kunna hjälpa varandra i de svåraste situationerna. Spelet är helt fantastiskt och får "Guitar Hero-spelen" att likadan sörja... rent ut sagt.

Grafik: 9
Riktigt härlig grafik som visar upp X360s riktiga sidor inom grafik för att vara ett musik-spel. Härliga ljuseffekter, rökeffekter och designen är helt annat är "Guitar Hero"! En 9:a.

Spelkänsla: 9
En magi skapas när ni är ett fullt band som sitter framför TV:n där hemma. Samarbeta, är absolut det som gäller i dett spel. Alla har nytta utav varandra och knappast bättre än så här kan det inte blir...

Ljud: 8
55 låtar som får ett fullt band att applådera till de goda låtarna. Dock så blir det lite tråkigt om man är ensam med dessa låtarna, men det finns ju Microsoft Place där det går att ladda ner över 100 låtar! Man hör mest ifrån sångarens röst i TV:n och såklart i vardagsrummet. Lite småirriterande kan det bli ifall din kompis slår för hårt på trummorna, eller om den som sjunger verkligen går in för det...

Hållbarhet: 8
I princip samma koncept från "Guitar Hero-serien" förutom att det nu är ett band där det gäller att skaffa fans, pengar och ära. Är man ensam, vilket många kan vara, så blir det inte allas lika roligt att spela igenom låtarna och sitta själv att nynna på låtar... Ett gemensamt musik-spel är var det är som är ett bland det bästa någonsin. Bra jobbat, Harmonix!

//Eric_93

Totalbetyg: 8.5 Ljud: 8 Grafik: 9 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 9