6
    -

7.5 7.3

Speltest av GameKing

Inskickad av GameKing den 03/11 -11 21:08

I spelet NHL 12 spelar man hockey. Man kan välja att spela som enskild spelare eller att spela i lag. Det finns olika lägen som t.ex Be a pro, Be a GM (General Manager)och Be a Legend.

I Be a pro-läget så spelar man som enskild spelare, man kan välja vilken position man vill ha: Målvakt, back, vänster-högerforward och center. När man valt kan man välja att spela i ligan CHL eller NHL. Spelar man i CHL börjar man där för att sedan bli NHLspelare och sedan legend. Man kan även välja att vara en spelare som t.ex Zdeno Chara i Boston Bruins om man väljer att starta spelet i NHL. Väljer man att som sig själv spela i NHL kan man antingen välja vilket lag man vill spela i eller bli draftad (tingad) av ett slumpmässigt lag.

I läget Be a GM är man General Manager för ett valfritt lag i NHL och ska därmed drafta spelare i sommarens NHL-draft.
Efter draften får man skicka kontraktförslag till spelarna man draftat och spelare i sin organisation utan kontrakt, oftast så accepterar dom kontraktförslagen beroende på hur mycket lön man erbjuder dom. När man skrivit kontrakt med de spelare man vill behålla kan man även klicka på Free Agent-listan. Där står alla spelare utan kontrakt, inklusive de spelare man inte erbjudit. Spelarna på listan kan man erbjuda kontrakt. När man har ett fullt lag ska man utse spelare till farmarlaget i AHL. Även det laget ska skötas och förhoppningsvis vinna Calder Cup så som sitt NHL-lag ska vinna Stanley Cup. När man utsett spelare till laget är det bara att bestämma vilka spelare som ska spela i kedjorna, första och andra målvakt och straffläggare. Att utse straffläggare och kedjor kan man även göra inför varje match och under varje match.

Be a Legend-läget är ungefär detsamma som Be a Pro bortsett från att man inte draftas utan får välja lag. Man börjar som legendaren Jeremy Roenick, när man klarat alla hans milstolpar så får man spela som Chris Chelios, efter honom Börje Salming, efter honom Steve Yzerman, efter honom Ray Borque, efter honom Patrick Ray, efter honom Gordie Howe och efter honom Mario Lemieux och till sist - den störste hockeylegendaren genom tiderna: Wayne Gretzky. Man kan även spela en säsong eller ett slutspel med ett lag i valfri liga.
Det går att spela internationella turneringar också. Även Mastercard Memorial Cup i CHL. Vill man spela en final går det att spela Battle for the Cup, där kan man välja hur många matcher man vill spela,en match, tre matcher, fem matcher eller sju matcher. Må bäste lag vinna!

Vill du spela utomhus finns den möjligheten också tillgänglig, Winter Classic. Det går endast att spela med NHL-lag. Skapa spelare/lag går också att göra. Nu går det även att skapa kvinnliga spelare. Man får välja utseende och namn, och hurvida bra spelaren ska vara. Även ålder, vikt, längd och tröjnummer får man välja från 0-99. Vill du ha en träning med ett lag eller en enskild spelare så går det också. Man kan välja om man vill träna skridskoåkning, målvaktsövningar, anfallspel eller försvarspel. Vill man förbättra/förändra en spelare så går det att redigera spelare. Där kan du ändra spelarens längd, vikt, utrustning och förmågor. Det går även att göra spelarbyten om man kickar på lagadministrering. Vill du ha t.ex. Wayne Gretzky som spelar i Legendlaget i ditt favoritlag så är det bara att klicka fram honom och sedan skicka över honom till ditt lag.
För att sedan se till att han hamnar i den kedja du vill ha honom i så klickar du på "redigera kedjor" som du hittar när du klickar på lagadministrering. Det går spela strafförläggningar också, i alla ligor. Man kan även vara målvakt och spela utan straffregler. För att ta sig till direkt strafförläggning klickar man på "spellägen". Det är vad spelet har att erbjuda! Enjoy.

Jag tycker att spelet är väldigt kul bortsett från att det kan framkomma kraftiga buggar. som t.ex. nu när jag själv spelar slutspel i Be a Pro, då försvinner motståndarlagets målvakt och laget kör med sex utespelare. En spelare uppför sig som målvakt och tar av sig hjälmen för att dricka när man gjort mål, så som en målvakt tar av sig målvaktsmasken när han dricker.

Annars är spelet riktigt kul, grafiken är jättebra och jag älskar att köra utomhusmatchen. Grafiken är riktigt bra där med, det snöar och man känner igen NHL-stjärnornas ansikten.
Något annat som är kul när man kör match med ett elitserielag är att Sportbladet och andra svenska företag som Börje Salmings har reklam på sargen. Något tråkigt med spelet är att man själv måste uppdatera laguppställningarna. Vilket är tråkigt då vissa lag värvat spelare från ligor som inte finns med i spelet, som t.ex. Allsvenskan. Dom spelarna går tyvärr inte att få tag i.

Spelet har förändrats stort jämfört med NHL 11 och den nya fysikmotorn är svårare, men riktigt kul när man väl lärt sig den. Det hade varit kul med svenska kommentatorer, men det finns tyvärr inte att välja. De engelskatalande kommentatorerna är också bra. I pausen av en match kan man höra speakern prata om vad man kan köpa i lagets shop. Vilket är lite kul med detaljer.

Grafiken är jättebra. Man känner igen många spelares ansikten och introt till vissa arenor är enomt coola. För att inte tala om Winter Classic introt där är enormt och det snöar!

Spelkänslan är skön. Den nya fysikmotorn är svår i början, men kul. Många härliga tacklingar utdelas och man kan tackla spelare över sagen. Numera kan man starta fight med målvakterna. Häftigt.

Ljudet är jättebra med de engelskatalande kommentatorerna och speakern som förklarar avblåsningar och vilka som fått utvisningar samt vilka som gjort mål. Publiken som skriker är trevligt det med. Någonting som hade fått mig att ge ljudet 9 poäng hade varit om man kunde välja svensktalande kommentatorer och speaker.

Hållbarheten är halvbra, riktigt dåligt med buggarna som kan förekomma.

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 8 Grafik: 8 Hållbarhet: 5 Spelkänsla: 8