20 maj 2011
    Team Bondi
    5
    -

8.3 9

Inskickad av Fuska-nu den 03/06 -11 12:12

Rockstar har nu ännu ett fantastiskt spel i sin samling. Med spel som Grand Theft Auto och Red Dead Redemption var förväntningarna höga och jag tycker att de lyckas förgylla alla förväntningar, i alla fall mina.

I spelet heter du Cole Phelps, som kom till USA efter andra världskriget. Handlingen utspelar sig 1947 i Los Angeles och du får ta dig an polisuppdrag. För att inte avslöja för mycket berättar jag lite kort att du jobbar dig uppåt i polisyrkena. Du är en detektiv som i början av uppdragen befinner sig på mordsplatsen och letar efter ledtrådar som sedan leder dig till mördaren. Dessa kan vara "ärr på kinden" eller "blod på väggarna" etc. så du får leta en del. Till din hjälp vibrerar det när du är nära en ledtråd, detta kan tas bort under inställningar. Alla ledtrådar du hittar betyder inte något, då säger Phelps ungefär "Detta leder inte mig till något" eller så. De ledtrådar som hjälper dig till mördaren sparas i ett block som Phelps alltid har med sig. Dessa kan du kolla igenom när som helst. När du förhör folk som var på platsen vid klockslaget när mordet inträffade kanske de berättar om en person eller en plats, de kommer också finnas i ditt block så du kan åka dit och ta reda på fler ledtrådar.

När du förhör en person kan den säga någonting och då kommer det i vänstra hörnet stå "Truth, Doubt, Lie" vilket på svenska betyder "Sanning, Tvivla, Ljug". Om du tror att personen talar sanning trycker på Truth, tvivlar du på vad personen sagt trycker du på Doubt och om du tror att personen ljuger trycker på Lie. Om du trycker på Lie måste du ha bevis på att personen ljuger.

När du kör i en polisbil eller en "detektivbil" kan du ibland få polissamtal där du kan få göra lite mer actionfyllda uppdrag. Det är oftast skottlossning vilket gör att du får skjuta lite eller så kan det vara att du får jaga någon i bil.

Jag tycker spelet är riktigt coolt. Det är riktigt häftigt när man förhör folk och sitter och funderar om de ljuger eller talar sanning. Man kan sitta och prata högt för sig själv och tänka igenom allt man sett eller läsa igenom sitt block gång på gång för att hitta något som leder till mördaren. Spelet är, som man kanske inte tror från början, inte alls likt Red Dead Redemption eller GTA. Du kan inte dra ditt vapen när som helst, den enda gången du kan göra det är när du ska skjuta någon i ett uppdrag. Om du vill ta en annans bil ställer man sig utanför bilen och säger ungefär "LAPD, Police Emergency!" och föraren går snällt ut ur bilen. Det är lite halvtråkigt eftersom man ibland vill ha lite mer action i spelet, men det är olika från person till person. Kör man på en fotgängare får du en "varning" som syns i vänstra hörnet om att LAPD har lovat att skydda medborgarna. Men det är smådetaljer, La Noire är fantastiskt på alla sätt och vis.

När du går upp i level som du gör genom att t.ex hitta nya landskap, svara rätt när du förhör någon etc. kan du få nya outfits, eller intuition points som gör att du kan visa alla clues (ledtrådar) på en plats, ta bort ett svar när du förhör någon som t.ex "Truth, Doubt, Lie" så tas "Doubt" bort vilket gör att du får större chans att svara rätt. Men man har inte allt för många intuition points så var rädd om dem!

Men om jag ska säga vad jag tycker om spelet finns det bara ett ord - oslagbart! Det är det bästa på länge och jag tycker att det är i klass med det bästa spelen genom tiderna faktiskt.

Jag gav grafiken en klar tia. Hade jag kunnat ge en 20:a hade jag gjort det också. Grafiken är hur bra som helst och läppsynkningen är också ofattbar. Munnen rör sig perfekt när de pratar vilket de inte gör på något spel jag kört. Vid övergånsställen har de gjort "trafikljusen" riktigt bra. Trafikljusen fanns förstås inte då, det var som två skyltar som bytte plats där det stod "Stop" och "Go" har jag för mig. Så man kan helt klart säga att LA Noire har perfekt grafik överallt. Riktigt grymt!

Jag gav spelkänslan en nia. Det känns riktigt bra när man kör och sladdar genom en korsning, när en skottlossning sker eller när man springer efter nån och kastar sig efter den. Det som gör att det inte blev en tia är att Phelps rör sig själv ibland. När man jagar någon i trappor och hoppar från tak till tak springer han och hoppar av sig själv. Givetvis är det skönt ibland men ibland vill man också göra lite själv. En orsak är också att när man dör så får man inte se när Phelps kanske lägger sig och tar sig för t.ex bröstet eller så. Det enda som sker är spelet stannar upp och det står att man är död.

Ljudet får en solklar tia. När man öppnar en dörr kan man höra ett ljud som oftast uppstår när man öppnar en dörr, när man startar en bil, när man springer och så vidare. Riktigt bra ljud!

Hållbarheten får tyvärr "bara" en sjua. Det kanske känns konstigt när jag sagt att LA Noire är bland det bästa spelen som finns för tillfället, men eftersom uppdragen är så långa orkar man inte alltid köra flera i sträck eller på några dagar. Men efter några dagar blir man lite sugen igen, så det är inte helt bort om med hållbarheten.

Totalbetyg: 9 Ljud: 10 Grafik: 10 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 9