11 november 2005
    Electronic Arts
    141
    -

8.1 6.4

Inskickad av Fuska-nu den 03/01 -06 00:09

Spelet handlar om dom tre vännerna Harry Potter, Ron Weasley och Hermione Granger. Dessa tre barn som du spelar i spelet går på skolan Hogwartz för häxkonster & trolldom. Under lovet besöker dom Vm i Quidditch och ser på matchen mellan Bulgarien och ett annat lag. Dom åker till matchen genom att använda en flyttnyckel, men under matchen stormar ett antal dödsätare arenan och området omkring och förstör, dödar och härjar. Dödsätare är Voldemorts medhjälpare och dom kastar dom oförlåtliga förbannelserna när dom får chansen. Nu måste du fly tillbaka till flyttnyckeln så att du kommer i säkerhet och inte dödas av dödsätarna. Sedan när du kommer tillbaka till Hogwartz för att börja din fjärde termin. Då får eleverna reda på att skolan hålla i en känd trollkarlshändelse nämligen magisk trekamp. I magisk trekamp tävlar man in tre magiska utmaningar och det kan få dödliga konsekvenser om man inte klarar utmaningarna i magisk trekamp. Man måste vara 16 år gammal för att kunna skriva sitt namn och lägga det i den flammande bägaren. Men ändå så ropas Harry Potter (minderårig) upp som en av kandidaterna i tävlingen och nu måste du överleva utmaningar och hålla hedern i behåll. Men du kommer inte bara att tävla i tävlingen magisk trekamp utan först måste du samla ihop 10 magiska trekampsköldar för att få tillgång till tävlingen. Du får sköldarna genom att klara olika uppgifter som Hogwartz utomhus där man ska samla 10 minisköldar för att få en magisk trekampsköld. På dom olika uppdragen i spelet ska du inte bara hitta minisköldar utan du ska förstöra alla drakstatyer och andra små saker för att man ska klara en banorna till 100 %. Man samlar även på samlarkort i spelet och dom är det jätteroligt att samla på. Man kan kasta nya trollformler som inte har funnits i dom andra spelen men det finns även gamla klassiska trollformler som Wingardium Leviosa.

Jo det är väl helt okej men jag gillar mer Harry Potter3: Fången Från Azkaban, det spelet kändes mycket mer kul än det här. Detta spelet är också jättebra men det känns som det är tråkig handling och det händer inte så mycket i handling i mellan magisk trekamp och Vm i quidditch,. Jag menar det är bara en massa utmaningar och i storyn händer det inget men själva uppdragen är det inget fel på, dom är faktiskt strålande och nästan svårare än i Harry Potter3: Fången Från Azkaban. Det är ett helt okej spel, det har i alla fall varit värt att spela det om man säger så.

*Grafik10/10: Det är väldigt vacker detaljerat och det har verkligen skett en förändring i grafiken om man jämför med Harry Potter1 då grafiken var riktigt usel och suddig. Men nu är den som sagt är allting vackert och klar. Alting omkring en ser man dessutom klart och tydligt.

*Spelkänsla7/10: Den är bra därför att i bland är spelet riktigt roligt men spelet har även sina tråkiga stunder.

*Ljud10/10: Jo rösterna låter bra och verkliga. Om karaktärerna är rädda hörs det på deras röst och likadant om dom är glada.

*Hållbarhet2/10: Det håller inte allt för länge, jag skulle tippa på cirka en vecka.