Bungie Software
    1410
    -

8.9 9.3

Speltest av MEW1

Inskickad av MEW1 den 07/11 -04 15:07

Halo 2 – vad skall man säga? En hype utan dess like och mer efterlängtat än något annat Xbox-spel, någonsin. Men är det så konstigt? Ettan har sålt i en otrolig mängd exemplar och är älskat av gamers runt om hela världen. Den 11 november får vi äntligen fortsättningen på det underbara äventyr vi påbörjade för över två år sedan, nu när Covenanterna åter mobiliserat sina trupper och ställt in siktet på vår kära hemplanet. Men då Bungie är extremt snåla med information om singleplayer-äventyret tänkte jag inte fokusera på det i denna förhandstitt. Istället tänkte jag berätta om ett par timmar på Microsofts huvudkontor i Stockholm för ett tag sedan, där jag fick chansen att testa spelet i multiplayer över Xbox Live.

Den betaversion som Bungie tagit med sig till Stockholm denna dag var nummer tre i ordningen, och i den återfanns totalt tre olika kartor - Ivory Tower, Midship och LockOut – som alla var relativt små och utspelade sig nästan uteslutande inomhus. Dock tror jag inte dessa banor på något sätt är talande för spelet, då Bungie tidigare även visat upp stora utomhusbanor (bland annat Zanzibar på E3-mässan och även Waterworks vid ett senare tillfälle) och det lär nog bli en bra mix mellan olika typer av banor som passar för olika antal spelare och spelsätt. Tyvärr fanns det bara klassiska Slayer-matcher (alltså vanliga dödsmatcher) tillgängliga i betan, så några lagbaserade spelsätt fick jag inte chansen att testa på. Dock kunde jag urskilja att det bland annat fanns spelsätt för 4 x 4 spelare (4 lag med 4 spelare i varje), Capture the Flag i olika varianter och ett par nyheter som får bli en överraskning då spelet släpps. Gränsen för antalet spelare över Xbox Live tycks dock bli 16 spelare, enligt de uppgifter vi fått och det vi såg i spelets menyer. En kul grej är dock att du kommer kunna spela upp till fyra spelare på samma Xbox över Xbox Live, det är vi verkligen inte bortskämda med. Du kan dessutom välja om du vill vara en Spartan (Master Chief-soldat) eller en Elite (Covenant-soldat), ditt val gör dock ingen taktisk skillnad i spelet, bara utseendemässigt.

Fullt stöd för de nya Live-funktionerna
Efter en kort introduktion av Cameron Payne från Bungie som var på plats dagen till ära, fick vi då äntligen slå oss ned framför teveapparaterna för att inleda spelsessionens första match. Jag började med att luska runt lite i menyerna för att eventuellt kunna snappa upp något spännande, men tyvärr var det mesta begränsat och hårt reglerat för att inget som inte är tänkt att läcka ut skall nå de informationstörstiga fansen. Några saker fick jag dock ut av mitt snokande bland menyvalen. När jag tryckte upp spelets ”Friends List” såg jag inte bara de två klassiska valen, ”Friends” och ”Recent Players”, utan det fanns även en ”Clans”-flik vilket tyder på att det kommer bli ett massivt och detaljerat stöd för klaner i Halo 2, något som lovar gott. Givetvis kommer det också finnas möjlighet att skicka både röst- och textmeddelanden till dina kompisar.

Vidare fick vi veta lite mer om hur statistiken och rankinglistorna kommer fungera i Halo 2. Rankingen kommer bygga på ett ”levelsystem”, där du börjar på "level 1" för att sedan arbeta dig uppåt ju bättre du spelar. Om du spelar rätt mycket så kommer det gå fort att komma upp till "level 10" enligt Cameron, men efter det så kommer det bli betydligt svårare att öka i level. Hur fort du ökar i level beror på hur bra du spelar, samt vilka du spelar mot. Har du ihjäl folk med högre level än dig själv så avancerar du snabbare, medan om du blir överkörd av folk med lägre level så kan du till och med tappa i level. Förutom rankinglistor inne i själva spelet så kommer du även kunna logga in på webbsidan Bungie.net och där ta del av mer detaljerad statistik. I webbgränsnittet kommer du kunna slå upp GamerTags och få statistik över personens senaste matcher, hur långt de har kvar till nästa level, hur mycket de ökat i level under varje match, hur många kills/deaths/assists de fått och så vidare och så vidare. För de som gillar rankinglistor och statistik ser Halo 2 ut att bli ett mecka, och ni som inte gillar det kan bara spela på utan att bry er. Cameron Payne berättade att det primära målet för level-systemet är att hjälpa spelet att "matcha" ihop jämnbra spelare när en ny Xbox Live-match skapas, för att göra spelupplevelsen så angenäm som möjligt för alla. Det är ju roligare att spela mot jämnbra spelare snarare än mot några som är väldigt mycket bättre eller sämre än en själv.

En annan spännande nyhet i Halo 2, som vi aldrig sett tidigare, är att den som ”hostar” spelet är flytande. När matchen startar så utser spelet själv den som har bäst uppkoppling till "host" för att undvika "lagg" så gott det går. Om den utsedda hosten skulle lämna spelet så kommer matchen stanna upp i några sekunder, en ny host kommer utses automatiskt, och spelet går igång igen exakt där det slutade. En mycket trevlig funktion, för det finns ju knappast något mer irriterande än när hosten lämnar spelet och matchen stängs ned, speciellt om man äntligen hittat in på en server där man trivs. Ett problem som alltså skall vara eliminerat i Halo 2, och något som vi säkert kommer få se i flera Live-titlar i framtiden.
  En annan kul funktion var att man kunde forma ett så kallat ”party” (ett ”gäng” på svenska) med sina polare. Det fungera som så att man går in i en ”Party”-meny och där skickar inbjudningar till sina kompisar som man vill ha med i sitt ”gäng” för tillfället. Sedan när man går med i en match eller byter match så gör man det som en grupp, och kan alltså vara säker på att man alltid spelar med sina kompisar. Tyvärr var det lite svårt att testa denna funktion på grund av begräsningarna i betan, men jag hoppas och tror att detta system kommer fungera bra.

Frågorna alla ställer…
Så har vi då själva spelet, för alla tekniska innovationer till trots, spelet måste ju vara roligt annars kan det ju kvitta. Och frågorna innan var givetvis många – Hur mycket snyggare har det blivit? Hur annorlunda är känslan jämfört med Halo? Och svaret är faktiskt att Halo 2 är betydligt mer troget sin föregångare än jag någonsin hade kunnat tro. Styrningen är utan tvekan snabbare, det går betydigt fortare att se sig omkring, men det är fortfarande relativt långsamt att springa, och hoppen och granatfysiken känns igen från originalet. Så kort och gott – har du spelat in dig ordentligt på ettan så kommer inte konverteringen till tvåan bli så extremt svettig.
  Grafiken då? Jo, visst är det snyggare, men de banor vi fick testa var som sagt alla relativt små inomhusbanor och ingen imponerade direkt storartat. Vapnena är mer detaljerade, flytet är snäppet bättre och omgivningarna skarpare, men ändå inte så mycket bättre än jag kanske trott innan. Dock bör det påpekas att Halo 2 kommer se bättre ut i singleplayer (som vi inte fick testa) än i multiplayer, då Bungie stängt av en del grafikeffekter i multiplayer-läget, som dynamiska skuggor och annat, för att hålla spelet hack-fritt när det händer mycket på skärmen.

People don’t kill people, guns kill people…
Och så var det vapnen då. Då vi bara fick spela i ett par timmar var det givetvis svårt att få sig någon bra uppfattning om de olika vapen som fanns och dess styrkor respektive svagheter, men en del saker lyckades jag i alla fall snappa upp. Den största skillnaden mellan Covenant-vapen och människo-vapen tycks vara att människo-vapen (de med automatkarbin) nu har en rätt rejäl rekyl, vilket gör att om du bara siktar utan att ”trycka ned vapnet” med styrspaken så dröjer det inte länge innan du lägger dina skottsalvor i taket istället för på din motståndare.
  En annan väldigt stor taktisk nyhet är möjligheten att ha två vapen (olika eller samma), ett i varje hand. Fördelen med detta är rätt självklar – du får dubbel dödlighet när du träffar. Du kan dessutom avlossa dem oberoende av varandra med höger och vänster trigger på handkontrollen för respektive vapen. Nackdelen är att om du har två vapen samtidigt så kan du inte kasta granater (du kan dock plocka upp granater, som du kan använda om du kastar ifrån dig ett vapen), vilka också är väldigt användbara. Det är helt enkelt en avvägning man får göra – dubbel eldkraft eller möjlighet att kasta granater. Vissa vapen går dock inte att köra dubbla av – till exempel snipern eller hagelbössan.
  När det kommer till kraftfullheten i de olika vapnena så var det som sagt svårt att få någon koll på detta efter bara två timmar, men några saker var rätt uppenbara – hagelbössan laddade långsammare men kändes i gengäld mer effektiv, ”Needlern” var mycket mer användbar, speciellt om man hade två stycken samtidigt (som Cameron sade när han upptäckte att jag plockat på mig två "needlers" - "That's a very deadly combination"), medan människopistolen var rejält nedtonad då den saknar in-zoomning. Det fanns även en Covenant-sniper som kändes väldigt dödlig, men som å andra sidan hade en jäkla rekyl när man sköt iväg ett skott. En annan nyhet är ju det omtalade energisvärdet som alltså är ett rent närstridsvapen – men ett extremt dödligt sådant. Ett välplacerat hugg från det och din fiende är död. Samtidigt gäller det att smyga sig på sina motståndare om man kör med svärdet, annars är man rätt körd om motståndaren backar och skjuter innan man hinner fram för att slå. Du kan inte kombinera energisvärdet med något annat vapen. Troligen kommer energisvärdet bli en favorit på de lite mindre, trängre banorna där det är lättare att smyga sig på sina offer.

En annan stor skillnad jämfört med Halo är att det inte längre finns några ”healthpacks” i spelet, utan du får numera helt förlita dig på din sköld. Skölden i Halo 2 fungerar ungefär som den gör i Halo, skillnaden ligger alltså i att när skölden i Halo 2 är slut så är du död, i Halo hade du ju hälsa utöver det. I gengäld känns skölden snäppet kraftfullare nu, och om den nästan går ned på noll så kan du ju bara springa iväg (eller hålla dig undan för skott) i några sekunder så har du helt plötsligt full hälsa igen. Det finns givetvis både för- och nackdelar med detta system, men i överlag tyckte jag att det kändes rätt naturligt och fungerade väldigt bra. Det var faktiskt ingenting jag direkt satt och tänkte på, utan något jag anpassade mig till oerhört snabbt, och det måste ju vara positivt tycker man.

Konsten att knyta ihop en säck
Ja, så skall man knyta ihop säcken då. Att bara få spela Halo 2 i ett par timmar kändes naturligtvis alldeles för lite för att få någon riktigt bra bild av spelet. De banor vi fick spela var dessutom alla anpassade för ett mindre antal spelare och saknade fordon som givetvis hade varit roliga att få testa på. Men i överlag verkar ändå Halo 2 kunna leva upp till förväntningarna och känns redan i betastadiet rejält putsat. Samtidigt blev jag lite förvånad över att spelet kändes så pass likt sin föregångare som det faktiskt gör - jag hade trott att Bungie skulle gå ifrån originalkonceptet lite mer än de faktiskt gjort. Detta ser jag dock inte som någon nackdel, för spelet är fullpackat med nya taktiska möjligheter och något som verkar vara ett oerhört genomarbetat Xbox Live-stöd, med ett annorlunda och spännande upplägg som jag tror kommer fungera bra när man väl vant sig vid det. Men sedan, när allt kommer omkring, så beror ju slutomdömet mycket på huruvida singleplayer-kampanjen levererar eller inte, och innan jag fått spela igenom den så vågar jag nog varken säga bu eller bä. Men som multiplayer-spel verkar Halo 2 ha potential att slå sina konkurrenter på fingrarna rätt rejält.
  Den 11 november 2004 smäller det, vi ses på Xbox Live!

H........HH...AAAAAAAAA...LL........OOOOOOOO
H........HH...AA.........AA...LL........OO.........OO