Fuska.nu

Fusk till The Legend of Zelda: Twilight Princess på Nintendo Wii från www.fuska.nu.
Inskickat av L1NK den 2007-01-10

Alla 24 Golden Bugs:

1. Ant (Hane) Graveyard Nordvästra trädet.
2. Ant (Female) Kakariko Village inuti huset på västra sidan av byn.
3. Mantis (Hane) Hyrule Field (Lanayru Province) Pelarna norr om bron över Lake Hylia.
4. Mantis (Hona) Hyrule Field (Lanayru Province) Söder vid bron över Lake Hylia.
5. Butterfly (Hane) Hyrule Field (Lanayru Province) Rosa blomma utanför östra ingånegn till Castle Town.
6. Butterfly (Hona) Hyrule Field (Lanayru Province) Östra ingången till Castle Town. Clawshot till en högre platå.
7. Phasmid (Hane) Hyrule Field (Eldin Province) Södra änden av Bridge of Eldin den vänstra pelaren.
8. Phasmid (Hona) Hyrule Field (Eldin Province) Norra änden av Bridge of Eldin. Clawshot till en högre platå.
9. Dayfly (Hane) Södra delen av Gerduo Desert.
10. Dayfly (Hona) Gerudo Desert In the sydöstra delen av öknen på en pelare.
11. Stag Beetle (Hane) Hyrule Field (Lanayru Province) Norra delen av Hyrule Field, gå åt öster från floden, där finns ett ensamt träd.
12. Stag Beetle (Hona) Hyrule Field (Lanayru Province) Norra änden av Hyrule Field, stigen upp mot bergen
13. Ladybug (Hane) Hyrule Field (Lanayru Province) Söder om Castle Town.
14. Ladybug (Hona) Hyrule Field (Lanayru Province) Söder om Castle Town, östra sidan om den lilla dammen, där finns tre träd.
15. Grasshopper (Hane) Hyrule Field (Eldin Province) Norr om Kakariko.
16. Grasshopper (Hona) Hyrule Field (Eldin Province) Norr om Kakariko.
17. Beetle (Hane) Hyrule Field (Faron Province) Sydöst om bron i ett träd.
18. Beetle (Hona) Hyrule Field (Faron Province) Längs med den västra delen av Hyrule Field. Långt upp.
19. Pill Bug (Hona) Hyrule Field (Eldin Province) Söder om Kakariko. På marken precis söder om bron över Kakariko Gorge.
20. Pill Bug (Hona) Hyrule Field (Eldin Province) Söder om Kakariko vid en blomma vid ingången till byn.
21. Snail (Hane) Sacred Grove Putta stenen i början framåt. Hoppa ner.
22. Snail (Hona) Temple of Time Inuti entren i Temple of Time, Neför trappan till vänster.
23. Dragonfly (Hane) Zora's Domain Bottnen av vattenfallet, västra sidan, fälj vägen upp.
24. Dragonfly (Hona) Upper Zora's River Flyger runt framför River Canoe huset.

Lämmnar du in en bug får du Big Wallet, plats med 600 rupees.
När du samlat alla 24 bugs får du en Giant Wallet, som gör att du kan bära 1000 rupees. Den är nästan helt onödig, men det är ändå kul att sammla alla Golden Bugs.


Den här guiden kommer att hjälpa dig från Ordon Village till slutet av andra templet, Goron Mines

Detta är bara första delen av den stora guiden jag planerar skriva om Twilight Princess.

OBS. Den här guiden inkluderar ej sidequests, hearts, bugs poes eller andra saker som inte behövs för att klara spelet.
Endast Main Questen altså. Men det kan hända att jag lägger till andra detaljer och saker.
Guiden är skriven på ett enkelt sätt så att alla ska förstå och utan onödiga detaljer.
Den fungerar även till GC versionen, men du måste då byta håll.. (om det står höger, går du vänster alltså)

ORDON VILLAGE

Okej. Första dagen. Du ska springa den vägen som Ilia tog din häst. Altså vänster från ditt hus.
Följ vägen, och innan du kommer fram till bron så svänger du höger. Där kommer du att se Ilia och din häst. Efter snacket skall du ta upp en växt som växer precis vid kanten av dammen och blåsa i växten.
Rid sedan tillbaks till ditt hus och ta andra vägen ner till Ordon Village. Rid igenom byn och upp till Ordon Ranch. Prata med Fado, och du skall fånga in getterna med hjälp av din häst.
Detta är inget större problem och när du gjort det är det bara att hoppa ut över grinden. Och du kommer att få spara.

Nästa dag kommer de tre ungarna skrika utanför och väcka dig i ditt hus.
Gå ner till nedervåningen och gå ut. Snacka med dem, och de berättar att de säljs slangbellor i affären. Spring ner till Ordon Village och ta första huset till höger. Det är shopen. Men du kan inte köpa någonting, eftersom ägarens katt har sprungit bort. Gå ut, och klättra upp på pelaren bredvid shopen. Där kommer en man att peka ut var katten är. Men du ska inte till katten ännu. Från pelaren som du nu står på, hoppa höger till nästa pelare, sedan upp på taket till shoppen, sedan till nästa pelare och tillslut den pelaren längst ut. Därifrån ska du kalla på en örn med hjälp av växten som finns där. Sikta åt det hållet där floden rinner, där kommer du att se en apa med en vagga i händerna. "Skjut" fågeln mot apan så att fågeln hämtar upp vaggan och flyger tillbaks med den i dina händer. Du ska sedan hoppa ner på marken igen, och följa floden uppåt tills du kommer få se en gravid kvinna. Prata med henne och följ henne upp till hennes hus. Då kommer du få fiskespöet som hennes son, Colin har gjort.

Nu ska du gå och fiska där katten är. När du fått upp två fiskar, kommer du slänga iväg ena fisken så att katten tar den och springer hem till shopen. Spring dit du också, och du kan köpa slangbellan för 30 Rupees. Rupees kan du t.ex. finna i gräs, pumpor, på hustak och i träd. När du väl har slangbellan kommer du också få en burk med mjölk av affärs ägaren. Nu ska du springa tillbaks till ditt hus där ungarna väntar på dig. På vägen dit träffar du Rusl som berättar att han placerat en present i ditt hus.
Ett träsvärd. Men innan du hämtar det ska du skjuta med slangbellan på måltavlor som ungarna satt upp.

Skjut ner spindeln som sitter på din stege till huset och gå in. När du sedan hämtat svärdet ska du lära dig att slåss med hjälp av ungarna. Ungarna kommer sedan att springa efter en apa in i skogen. Ta hästen och rid efter. Fortsätt följa vägen tills du kommer till hängbron. Rid över hängbron och du kommer till Faron Woods.


FARON WOODS 1

När du kommit in i Faron Woods ska du följa vägen rakt fram tills du kommer till grinden, har du hästen är det bara att hoppa över den, annars så är det bara att vissla på den med hjälp av växterna som växter här och där. När du kommit över så ska du svänga vänster in i grottan vid vattendraget. Ta vänster där vägen delar sig och prata med mannen som sitter vid elden utanför sitt hus. Han kommer att ge dig lyktan så du kan lysa upp mörka ställen. Rid nu tillbaka och ta andra vägen. Hoppa av hästen och gå in i grottan. Ta fram lyktan och följ längsmed grottan, du kan inte gå vilse. Det kommer lite fladdermöss och andra fiender då och då men det är inga problem. För att få bort spindelnäten viftar du bara med lyktan på dem. När du kommit ut ur grottan skall du gå till den röda pricken längst upp i vänstra hörnet på kartan. Där finner du en nyckel. Gå sedan till den andra röda pricken, med hjälp av nyckeln kan du komma dit. Slå sönder buren där apan och barnet sitter instänga i, och de kommer ut.

Nästa dag.
Du börjar i Ordon Ranch, vissla på din häst och hoppa upp på den och utför ditt dagliga arbete. Efter att du fixat in alla 20 getter ska du rida ner till byn. Bege dig sedan till gläntan där Ilia tvättade Epona i början.
Du kan inte komma in den vanliga vägen så du får krypa igenom en hemlig gång som du hittar till höger på stigen mellan ditt hus och hängbron i början nära ditt hus. Kryp in där och följ vägen du kommer ut där Ilia står med din häst. Prata med dem.


SOM VARG I TWILIGHT REALM: HYRULE CASTLE SEWERS
Nu när du blivit varg befinner du dig i ett fängelse i kloakerna. Efter du har snackat med Midna och hon har hjälpt dig loss skall du attackera lådan i ena hörnet i cellen. Gräv dig sedan under där och kom ut på andra sidan. Nu när du har Midna på din rygg ska du följa gången och ta höger, en spak hänger i taket, targeta den och tryck på A för att dra ner den. Följ gången som öppnas och du kommer ut i kloakerna.
När du väl är i kloakerna ska du ta vänster, vänster, vänster, tre gånger från det att du kom ner i kloakerna. Där kommer du att finna en till spak som du ska dra i på samma sätt. Då kommer det at strömma in vatten, och du kan simma över taggarna på motsatt sida. När du väl har simmat över taggarna ska du ta åt höger, där finns ännu en spak. Dra ner den, så kommer vattnen att åka ut, gå sedan mot det stora runda rummet på kartan, Midna kommer att flyga i förväg igenom stängerna och du måste ta en hemlig gång nere på vänster sida. När du kommit in i det runda rummet med den stora spiraltrappan ska du följa trappan uppåt. Första gången du försöker hoppa över det första hålet faller du ner. Spring upp igen och Midna kommer att hjälpa dig. Targeta Midna och tryck på A för att hoppa över. Detta ska du använda dig av uppför spiraltrappan på de ställen de inte går att hoppa över vanligt. Det finns även linor på några ställen på vägen upp som du ska balansera över. När du kommit till rummet längst upp ska du ställa dig på en liten sten och med hjälp av Mida hoppa upp till dörren där uppe.


SOM VARG I TWILIGHT REALM: TOP OF HYRULE CASTLE
Du har nu kommit ut på taket av Hyrule Castle. Akta dig för de stora fåglarna som flyger runt lite här och var. Gå rakt framåt tills det inte går längre, ta vänster och knuffa in lådan till muren och hoppa över. Ta höger från där du landade och följ vägen tills det inte går längre. Ta då höger ut på den lilla träbryggan och med hjälp av Mida hoppa ner till taket. Följ taktoppen och hoppa in genom fönstret.
Du kommer nu till ännu en spiraltrappa, följ denna uppåt och gå in genom dörren och möt Zelda. Efter snacket ska du gå ut och följa trappan neråt, Midna hjälper dig undan vakterna och ut genom fönstret.


SOM VARG I ORDON VILLAGE
Du börjar i dammen precis utanför Ordon Village. Midna säger att du ska skaffa svärd och sköld. Spring in till byn och smyg över bron till de två männen som står och pratar. Smyg försiktigt nära dem och lyssna på vad de säger. De kommer att märka dig efter att de har snackat färdigt och de springer in i huset. Spring nu bort till han som står uppe på pelaren, han kommer skrika ”MONSTER!” och "skjuta" örnen på dig. Nu ska du springa till shopen och gå upp på stenen bredvid, därifrån hjälper Midna dig upp på taket och du kan hoppa på mannen bakifrån. Midna hjälper dig upp till kvarnen och sedan till taket. Gå in genom fönstret där uppe. Inne i huset ska du hoppa upp på bordet på undervåningen. Därifrån hjälper Midna dig upp till övervåningen på andra sidan. Gör din "hopp attack" två gånger på väggen där skölden hänger och den ramlar ner.
När du tagit upp Ordon Shield så hoppar du ut genom fönstret som är nära väggen där skölden hängde. Du landar i vattnet och kommer att få sen en snabb scen med två Rusl och en annan vid ett hus. Gå dit, och spring runt till baksidan av huset. Använd ditt sense och du kommer se en stor "pöl" med glitter. Gräv dig igenom där och du kommer in i huset. Där finner du Ordon Sword på soffan. Nu ska du springa tillbaks till dammen och möta ett monster där. Ganska enkelt, gör några "hopp attacker" så är det slut på den. Spring nu över hängbron och åk in i Twilight Världen.

SOM VARG I TWILIGHT REALM: FARON WOODS
Du hinner inte långt förän 3 monster faller ner från himlen. Midna berättar hur du ska göra efter en stund, och du lär dig attacken att hålla inne B.
När du besegrat varelserna så ska du fortsätta till ett vattendrag, gå fram till vattnet så kommer du att få Vessel of Light, och få 9 st vita prickar utmärkta på kartan, det är Insects of darkness, och du ska samla deras Tears of light som kommer fram när man dödar dom. Insects of darkness kan du bara se när du har på sense, och Tears of Light är som blåa ljussken.
De är ganska enkla att hitta, så jag tänker inte berätta exakt var de finns. Kolla bara på kartan. Det finns totalt 16 stycken, så det befinner sig oftast 2 Insects of darkness på varje vit prick.
När du har samlat ihop alla 16 kommer du teleporteras till vattendraget och förvandlas till människa. Nu är det här området renat från Twilight Realm, och du kan bege dig till skogstemplet.

FARON WOODS 2
När du renat Faron Woods från Twilight, ska du gå till han som du fick lyktan av. Han kommer att ge dig nyckeln så att du kommer att kunna låsa upp grinden för gå vidare mot skogstemplet. Efter att du gått igenom den lilla tunneln så kommer du ut till det giftiga träsket där du som varg har hoppat över med hjälp av Midna och träden. Det kan du inte göra nu, så ta fram lyktan, och gå mot träsket. En apa kommer komma fram och ta din lykta, följ honom igenom träsket. När du kommit igenom träsket så har oljan på lampan tagit slut, men du kan köpa ny i affären som en fågel har lite längre fram för det behöver du för att komma in i skogstemplet. Men innan så möter du en halvt genomskinlig varg. Vargen kommer du att möta lite då och då under din resa, och han lär ut svärdstekniker (Hidden Skills) i en snövärld där han föreställer ett skelett i rustning.

När du har bemästrat Finish Blow, som du lär dig första gången ska du fortsätta upp mot skogstemplet. Skogstemplet ligger där du räddade apan och den lille ungen i början av spelet. För att få bort spindelvävet ska du använda lyktan.

FÖRSTA TEMPLET: FOREST TEMPLE
Första rumet ska du bara gå rätt fram. Slå sönder buren där apan sitter och följa apan. Använd slangbellan för att skjuta ner spindlarna där du ska klättra upp.
Näsra rum ska du springa framåt tills du kommer till en upphöjd platå. Döda spindeln, attackera den precis innan den attackerar dig, och tänd eld på de fyra facklorna på platåns hörn.

Följ apan till nästa rum. Men gå sedan tillbaka igen när den onda apan kapade hängbron. Ta till höger, och med hjälp av apan hoppa över och gå in i gången. Ta åt höger, elda upp spindelväven och fortsätt.
När du kommit in i rummet så hoppar du över på träbroarna till den olåsta dörren. Gå in där och spring över den snurrande bron när vinden har snurrat den rätt. På andra sidan bakom dörren finner du nyckeln. Gå tillbaks över bron och in i rummet igen. Hoppa över till den låsta dörren och lås upp. Du kommer att få se ännu en apa i en bur som står på en pelare. Rulla in i pelaren ett flertal gånger och buren ramlar ner och gör sönder. Nu har du två apor. Döda de två fienderna som kommer, och aporna kommer sedan tillsammans hjälpa dig tillbaka.

Gå tillbaka till rummet där du tände de fyra facklorna och låt en av aporna hjälpa dig över till motsatt sida. Tänd eld på spindelväven och gå in. Gå uppför de två trätrapporna och döda bombväxten, ta snabbt upp bomben, vänd om, och kasta ner den i gapet på den köttätande växten som befinner sig mitt i vägen, nere i klyftan. Nu kan du hoppa över och slippa bli uppäten. När du hoppat över klyftan ska du gå rakt fram. Ett stort stenblock är placerat där du ska gå. Gå tillbaks och döda bombväxten igen. Ta snabbt bomben, hoppa över klyftan och kasta den på stenblocket. Gå sedan in i dörren som kommer fram.

Gå rakt fram och hoppa ner, det finns nu två pelare nära dig, rulla in i den ena och det kommer ner en skattkista med en nyckel i. Simma över vattnet och gå upp på andra sidan, akta dig för fienderna som lurar under plattorna. Tänd eld på de två facklorna, gå upp, döda spindeln, lås upp dörren och rädda apan. Gå nu ut ur rummet samma väg som du kom från. Ta vänster och skjut ner de två spindlarna. Hoppa över och ta tag i väggen, klättra upp och gå in genom dörren, där ser du en till apa. Attackera den stora växten, vilket inte är så svårt, ta sedan en bombväxt och kasta på det som är kvar av växten. Ta nyckeln som kommer fram när den dör. Lås upp låset där apan är fast och du har ännu en apa. Gå tillbaka till rummet med de fyra facklorna där resten av aporna väntar, följ efter aporna till den trasiga hängbron och de kommer att hjälpa dig över. När du kommit över går du uppför trapporna och in genom dörren, du för nu möta minibossen den onda apan.

Döda först växterna som kommer krypandes mot dig, och rulla sedan mot pelaren som apan står emot, du ska rulla i den stunden då han har kastat iväg sin bumerang. När han ramlar ner ska du slå på hans rumpa. Upprepa detta 3 gånger och du kommer att besegra honom och få Gale Boomerang. För att komma ut ska du skjuta med bumerangen tre gånger på den snurrande grejen ovanför dörren.

När du kommit ut ska du ta till vänster, kasta bumerangen på toppen av stången på bron för att den ska snurra runt, gå över bron och rädda apan genom att kasta bumerangen på snöret som buren hänger i.
Följ INTE efter apan, utan ta andra vägen över broarna. Gå in igenom dörren och gå ut genom dörren längst ner i rummet, nu befinner du dig i rummet med de fyra facklorna igen. Gå rakt fram och hoppa över med hjälp av aporna som hänger där gå till dörren mittemot. Ta höger i den lilla gången och skjut ner spindlarna på vänster sida, klättra på väggen över till andra sidan vattnet. Där finns det 4 olika snurror, kolla på marken så ser du ett spår som anger vilken ordning du ska kasta bumerangen targeta dem med Z i rätt ordning, grindarna kommer öppnas och du får bossnyckeln.

Spring sedan om och över den lilla hängbron, ta höger, hoppa över till dörren och gå in, gå över snurrbron och följ apan. Gå in i nästa rum där det finns fyra dörrar på dess fyra sidor, och en snurrbro i mitten. Gå rakt över och följ apan, gå in i rummet. Där sitter 4 apor plus den som du tog med dig dit på höger sida av rummet, gå till vänster och ta dig över de två svängbroarna. Skjut ner spindeln med slangbellan eller bumerangen. Klättra upp till platån, skjut ner spindeln där också och klättra vidare upp. Gå in igenom dörren. Döda fienderna i detta rum för att klara uppgiften enklare. På vänster sida finns en bombväxt. Kasta bumerangen på den och den kommer tillbaka med bomben. Ta bomben och kasta på den köttätande växten på höger sida. Hoppa över och ta nyckeln i skattkistan. Gå tillbaks där bombväxten var, Z targeta bombväxten och sedan stenblocket med bumerangen. Bomben kommer då med hjälp av bumerangen flyga till stenblocket och exploderar. Klättra upp och kasta ner bumerangen mot bombväxten, ta bomben och kasta på stenen som blockerar rummet där en apa är instängd. Rädda apan och spring tillbaka till rummet där alla apor är.

Gå tillbaks till rummet med de fyra dörrarna och en snurrbro i mitten. Ta till höger och lås upp dörren med nyckeln. Kasta bumerangen på plattorna på marken för att få upp de irriterande fienderna. Spring sedan till vänstra hörnet och gå in i tunneln. Hoppa ut och besegra spindeln. Skjut ner spindlarna på väggen. Klättra upp. Kasta bumerangen på snurrorna samtidigt (Genom att Z targeta) och du räddar ännu en apa. Gå tillbaka till rummet med de fyra dörrarna och snurrbron i mitten och gå till dörren mittemot. Tänd eld på spindelväven över hålet i vänstra delen av rummet. Hoppa ner och rädda apan.
Nu har du räddat alla. Spring tillbaka till rummet är alla är samlade och de kommer att hjälpa dig över.

Bossen: Twilight Parasite Diababa
Z Targeta först bombväxterna och ena av de stora plantorna med bumerangen. Så att bomben flyger in i munnen på plantorna. När du gjort detta på båda som kommer den stora bossen upp.
Efter en kort stund kommer apan som du fick bumerangen ifrån komma och åka i en lina fram och tilbaka framför bossen. Z targeta apan och sedan den stora bossen med bumerangen. När du lyckats med detta kommer bossen falla framåt och du ska slå den med svärdet. Uprepa några gånger och avsluta med Finsih Blow. Du har klarat första templet.

HYRULE FIELD
När du har klarat Skogstemplet ska du gå till han som du fick lyktan av. Han säljer en burk för 100 Rupees. Köp den. Fortsätt sedan den vägen du inte kunde gå förut och du kommer att komma ut på Hyrule Field.

Följ längs vänstra kanten och ta emot ett brev av brevbäraren. Fortsätt sedan längs vänstra kanten tills du kommer till en ingång med en helt svart ”Twilight vägg”. Midna hjälper dig in i Twilight Realm och du blir till varg igen. Lukta på svärdet som ligger på marken och ta på ditt sense, följ spåret. Efter att du dödat de tre monstrerna ska du gå fram till där det skulle ha varit en bro. Teleportera dig till N. Faron Woods, där finns bron mitt framför dig. Midna hjälper dig att ta med bron tillbaka till Kakariko Gorge, och du kan fortsätta över bron efter spåret. När du kommit till grinden är det bara att gräva dig under och fortsätta till Kakariko Village.

SOM VARG I TWILIGHT REALM: KAKARIKO VILLAGE
Döda de tre monstrerna (”hopp-attack” på en, sedan ”B-attacken” på de två återstående.)
Gå fram till vattendraget och prata med the Spirit of Light. Få Vessel of Light. Du ska nu ännu en gång samla ihop Tears of Light. 16 stycken, 8 prickar på kartan. Bara att sätta i gång! Det är kanske lite svårare än första gången du gjorde det i Faron Woods, men det ska inte vara några stora problem den här gången heller. Bara att gå till de vita prickarna. Ett tips om du har problem, eld. På flera ställen har man användning av träpinnar som man tänder eld på för att få fram Insects of darkness. För att komma in i hus finns ofta hemliga gångar i taken och på sidorna av husen. När du bara har tre kvar att finna, kanske du utbrister ”WTF?” eftersom det inte finns några vita prickar kvar. Kolla på kartan (tryck på 1), du kommer då att se de tre som är kvar, i Death Mountain.

Där på stigen kommer du också att hitta en sten med ett hål i. Tryck på A när du står framför den och yla rätt melodi, (Song of Healing, från MM) och den ljusa vargen kommer att lära dig en ny svärdsteknik lite senare, ett märke på kartan (i Ordon Spring) kommer då att synas. När du senare blivit människa kan du bege dig dit för att lära dig en ny Hidden Skill. När du funnit alla 16 Tears of Light kommer du att teleporteras tillbaka till vattendraget och bli till människa.


KAKARIKO VILLAGE
Nu har du renat Kakariko Village och Death Mountain från Twilight gör Eldin dig till människa.
Efter att ha snackat med Renado och barnen från Ordon ska du bege dig till Death Mountain, mot andra templet. Men när du klättrat uppför nätet kommer en Goron rullandes för att stoppa dig, du har ingen chans. Efter några försök helt i onödan går du tillbaka, Renado står och väntar på dig. Du ska gå tillbaka till Bo, borgmästaren i Ordon Village. När du är på väg ut kommer din häst springandes, efter att du lugnat ner henne genom att hoppa upp på henne och röra styrspaken så som det visas nere på skärmen kan du rida vidare till Ordon Village.

ORDON VILLAGE 2
Glöm inte att ta den nya Hidden Skill vid Ordon Spring, Shield Attack. Den i sig själv är inte så värst imponerande, men när du senare lär dig Helm Splitter, kan du kombinera de två Hidden Skills på ett riktigt snyggt sätt. När du kommit ska du följa vägen mot Ordon Ranch, då kommer Bo framhoppandes och du kommer in i hans hus. Efter att du lovat honom att inte berätta hans hemliga teknik för någon kommer han att lära dig Sumo Wrestlin’. Du får också Iron Boots av honom. Bege dig nu tillbaka till Death Mountain och spöa Goronen som vaktar.

ELDIN PROVINCE: HYRULE FIELD: SLAGET PÅ BRON
När du kommit tillbaka till Kakariko Village har den ena bypojken från Ordon blivit tillfånga tagen. Rid efter dem till andra änden av Kakariko Village och hoppa över grinden. Väl ute på Hyrule Field kommer han att tillkalla ridande fiender. Du ska nu rida efter honom och attackera han med svärdet. Fokusera mest på han som tagit bypojken, gör Spin Attack mot små fienderna om det blir för tätt. När du slagit av honom all rustning kommer han fly ut på bron. Rid emot honom och rid vänster eller höger precis innan ni krockar, attackera då honom. Nu kan du bege dig till Death Mountain och andra templet.

DEATH MOUNTAIN
När du klättrat upp för det första nätet ska du ta på dig Iron Boots och gå framåt till en Goron kommer rullandes. Tryck på A när han är precis framför dig, och du kommer ta tag i honom och kasta ner honom.
Följ vägen uppåt nu. Då och då kommer det Gorons rullandes om du vill kan du stoppa dem med Iron Bootsen och A, eller så kan du bara springa förbi dom. It’s up to you.

När du kommit fram till själva Death Mountain kommer du få se en video scen där en Goron med hjälp av en annan Goron hoppar upp till en högre platå, detta kommer du också att behöva göra för att ta dig längst upp. Gå rakt fram till den närmsta Goronen. Det kommer regna kometer, och om du bara undviker alla kommer snart en stor kometa komma nerfarandes. Nu har kometerna slutat komma och du kan gå tillbaka till den där Goronen, gör din Shield Attack (den du lärde dig i Ordon Spring) och hoppa sedan upp på honom när han rullat ihop sig. Han kommer efter en stund hoppa upp, och då flyger du med hjälp av honom högre upp längs Death Mountain. Ta höger och gör likadant med den Goronen. Fortsätt så hela vägen upp.

På vissa ställen sprutar det ut rök, om du tar på dig dina Iron Boots kommer du att kunna gå förbi. När du kommit längst upp ska du gå in i berget. Du kommer att få möta Gor Coron på en Sumo Wrestlin’ match. Ta på dina Iron Boots så kommer du att vinna ganska enkelt. När du vunnit får du gå in i deras heliga gruva, Goron Mines.


ANDRA TEMPLET: GORON MINES
Första rummet. Hoppa över till andra sidan lavan, akta dig för lavan som sprutar upp, invänta rätt tillfälle. Slå sönder träet till vänster och följ gången. Ställ dig på plattan till vänster och ta på Iron Boots. Fortsätt framåt. Till vänster finner du ännu en platta. Gör samma sak på den. Fortsätt framåt och hoppa ut ur ”buren” du är i. Vänd om 180 grader och gå över på andra längs med väggen på buren. Klättra uppför stegen och hoppa över till vänster. Till vänster sprutar lava, ta höger, ta på Iron Boots på plattan och vänd om 180 grader. Efter att du kommit till där lavan sprutade följer du vägen till den tar slut. Hoppa upp på den silvriga plattan och ta på dina Iron Boots. Dörren öppnas och du kan gå vidare.

Nu befinner du dig i ett väldigt stort rum utan tak. Gå framåt och följ vägen till vänster. Ta skattkistan med nyckeln. Vänd om och följ istället högra vägen, hoppa över de snurrande plattorna, du måste ha rätt timing. Lås upp dörren. Ta höger och gå nerför den sluttande vägen. Där finns en eldsprutande ödla, attackera svansen. Hoppa över på platåerna till andra sidan rummet, döda ödlorna och dra i kedjan som håller uppe sten väggen.
Hoppa nu snabbt tillbaka över platåerna och spring igenom där sten väggen förut blockerade. Skynda dig innan den åker igen. Gå in genom dörren.

Hoppa ner i vattnet, ta på dina Iron Boots, gå fram till plattan och ställ dig på den, magneten för dig uppåt. Gå runt magneten och in genom dörren. Du får nu en Key shard av Gor Amoto. Du ska sammla ihop 3 bitar av nyckeln, nu har du en. Klättra uppför stegen och gå ut genom dörren. Ta på dig Iron Bootsen och gå till andra sidan rummet längs med den magnetiska väggen. Gå in genom dörren. Gå fram och ställ dig på plattan ta på Iron Bootsen och åk upp i det magnetiska taket. Om du tittar i motsatt riktning från var du kom ifrån (den blåa pilens riktning alltså) ser du två facklor. Dit ska du gå. När du kommit ovanför platån där de två facklorna var, tar du av dig Iron Bootsen och går igenom dörren.

Nu Kommer du tillbaks till det stora rummet utan tak, fast på en annan nivå. Spring framåt och döda fienderna. Ställ dig på plattan som finns bakom den stora pelaren och ta på dina Iron Boots. Den stora magneten kommer nu åka fram och tillbaka mellan tre punkter. Ställ dig under den runda platån där magneten åker förbi ta på dig Iron Bootsen och åk med magneten ”en hållplats” åt höger. Ta sedan av dig Iron Bootsen så du faller ner på den nya nivån. Gå uppåt och du finner ännu en platta. Ta på dig Iron Bootsen, och ännu en magnet kommer börja åka fram och tillbaka. Åk nu vidare med magneten och ta av dig Iron Bootsen när du är över den nya nivån. Gå vidare genom dörren.

Hoppa ner i vattnet och ta på dig Iron Bootsen, gå till vänstra hörnet längst upp. I skattkistan finner du en nyckel. Simma upp till ytan och hämta luft. Simma sedan bort till nedre högra hörnet, ta på dig Iron Bootsen och putta undan stenen. Simma upp igen på andra sidan gallret och gå upp på land. Till vänster finner du en platta, du vet vad du ska göra, ta på Iron Bootsen. Gå till stället där magneten nu kom fram. Åk upp i taket och följ magnet vägen och ta av dig Iron Bootsen när du kommit ovanför platån. Gå framåt och ställ dig på plattan med Iron Bootsen. Hoppa ner där magneten bildades och ta på dig Iron Bootsen. Gå längs med magnet vägen i väggen och ta av dig Iron Bootsen när den slutar. Slå på den blåa kristallen så att dörren öppnas. Hoppa snabbt ner och lås upp dörren och gå in.

Ta till höger och gå upp längs med magnet väggen åt höger. Ta av dig Iron Bootsen när du befinner dig ovanför platån och hugg på repen som håller uppe bron. Hoppa ner och gå igenom dörren som fanns bakom bron. Nu kommer du till ännu ett stort rum utan tak. Fiender skjuter på dig, men du kan inte göra något åt det, än så länge. Gå fram, slå sönder träet som blockerar vägen, följ sedan vägen tills du måste välja mellan höger och vänster. Ta höger följ vägen tills du kommer till en liten inhägnad. Till vänster finner du en nyckel med en skattkista i. Gå nu tillbaka och ta vänster. Lås upp dörren. Gå fram och hoppa över den stora snurrande plattan. Ta höger och du kommer att få se en lång snurrande platta med tre magneter på ena sidan och en på andra. Spring över och ta på Iron Bootsen när plattan snurrar, se till att du står på en magnet. När du kommit över går du in genom dörren. Där väntar Gor Ebizo med ännu en Key shard. Två av tre har du nu. Klättra upp för stegen och ut genom dörren.

Ta på dig Iron Bootsen och gå längs med den magnetiska väggen till höger om dörren. När du inte kan gå längre tar du av dig dina Iron Boots och går in igenom dörren. I nästa rum väntar mini bossen.

Ta på dig Iron Bootsen och gå mot honom. Targeta honom inte! Rulla istället med dina Iron Boots på hans mage. När han är oskyddad, stabbar du honom med svärdet (luta styrspaken framåt och slå diagonalt med remoten). När han sedan börjar rulla mot dig ska du ta tag i honom och kasta ner honom i lavan. Du kastar alltid bakåt, så se till att du står med ryggen mot lavan. Upprepa tre gånger. Gå vidare till nästa rum, ta skattkistan och få Hero’s Bow, inklusive 30 pilar.

Skjut pilar på repen som håller uppe bron och gå vidare. Ta till vänster och skjut statyn och dra den utåt. Gå in och du får den sista Key shard. Gå sedan i motsatt riktning från var du först kom. Skjut statyn i ögat och dra den sedan emot dig. Gå igenom dörren och gå vidare till nästa rum. Rulla in i stängslet så att det välter. Gå vidare. Döda de två ödlorna. Innan du hoppar vidare till nästa platå måste du skjuta ner fienderna i taket ovanför med pilbågen. När du kommit över till andra sidan tar du till höger. Ställ dig på plattan med dina Iron Boots. Gå framåt uppochner i taket och döda ödlan. Titta sedan till höger där ödlan var, skjut med pilbågen på den blåa kristallen, hoppa ner och gå vidare genom dörren. Nu är du tillbaka i det första stora rummet utan tak. Gå rakt fram och ut till kanten. Titta ner, ser du den lilla runda plattan lite till höger där nere? Bra. Hoppa ner på den. Ta på Iron Bootsen och åk med en hållplats åt. Hoppa av och gå vidare till nästa åkande magnet. Åk med den till nästa nivå. Gå in genom dörren, nu är du i rummet med vattnet igen. Hoppa över på de fyra små runda platåerna till andra sidan, skjut på den blåa kristallen uppe på vänster sida så att grindarna öppnas, gå in och rakt fram och in genom dörren.

Nu befinner du dig i det andra stora rummet utan tak på kartan. Följ vägen och ta höger. Skjut statyn i ögat och dra fram den, gå in genom den hemliga gången bakom och följ vägen. Skjut ner fienderna och ta vänster, ställ dig på plattan med Iron Bootsen och hoppa ner vid magneten. Åk med magneten och skjut medans du är uppochner med pilbågen på repen som håller uppe bron. Hoppa ner på bron och gå in genom dörren. Döda alla fiender och skjut på repen som håller uppe bron. Gå framåt och lås upp boss dörren.

Bossen: Twilight Igniter Fyrus
Skjut med pilbågen i hans panna. Gå sedan bakom honom, ta på dig Iron Bootsen och ta tag i en kedja och dra. När han fallit ner springer du fram och hugger honom i huvudet. Upprepa tre gånger. Du har klarat andra templet.

SHOPPING I KAKARIKO
I General Store eller Malo Mart som det nu kallas kan du köpa Hylian Shield för 200 rupees. Och efter att du spelat prick skytte med barnen kan du köpa Hawkeye i Malo Mart för 100 rupees.
Du kan också köpa bomber i Barnes Bombshop nu, ett ”premium kit” kostar 120 rupees och innehåller bomb bag och bomber.

Rid nu ut ur Kakariko Village den utgången som är uppe till höger på kartan. Rid över bron och spräng bort stenarna som är i vägen med dina nya bomber. Bron kommer att försvinna, och monster kommer att falla ner, döda dom. Rid sedan vidare igenom bergen tills du kommer till en till stor svart "Twilight vägg". Midna hjälper dig in i Twilight Realm.

[Skriv ut]