Kojima Productions
    1
    -

10 9.3

Speltest av Dils

Inskickad av Dils den 26/08 -10 07:09

Metal Gear Solid: Peace Walker är en direkt uppföljare till Portable Ops, som innan det följts av den mest hyllade, Snake Eater. Spelet följer fortfarande den legendariska soldaten Big Boss's äventyr upp till dagen han startade sin organisation Outer Heaven. Det introduceras nya huvudkaraktärer, som Kazuhira Miller, Big Boss's högra hand och den framtida Solid Snake's tränare.

Året är 1974 och tillsammans med Kaz's hjälp har Big Boss startad en organisation kallad "Militaires Sans Frontieres", eller "Soldiers without borders", ett företag av soldater som expanderar via uppdragen de hyrs utföra. Landet de hamnat i genom sina resor är Colombia, ett land där kärnvapen nyligen förs in i landet. MSF får i uppdrag att reda ut vad som händer i landet...

Motherbase, ert läger på en övergiven oljeplattform behöver ofta hjälp med rekrytering av soldater och att placera dessa i de olika avdelningar. Att placera dina rekryter i den tekniska avdelningen hjälper till att utveckla vapen som gör spelet mycket lättare. Men om du inte har soldater i köket eller sjukavdelningen kommer dina krigare bli på dåligt humör eller sjuka, vilket kommer sänka moralen på lägret.

Enligt mig var spelet delvis svårt, delvis lätt. Lätt för de som kört de tidigare MGS-spelen, och svårt för de som inte inser att Mk.22 är ditt bästa vapen och att fienderna kan gömma sig bakom träd. Men de är klart att även de som kört tidigare spel kan ha problem då fienderna i Peace Walker är mycket smartare än tidigare. Att utveckla vapen är också underhållande, eftersom det kräver att man kidnappar sina offer med en ballong man fäster på medvetslösa soldater. Dessa går med i ditt läger senare, men om de är för fientliga får de stanna i arrest ett tag. En liten rolig sak på sidan är att efter du har besegrat en AI, kan du ta några av dessa kretskort och använda dessa till att montera ihop din egen Metal Gear. Förutom att använda den till datorstyrda uppdrag har jag tyvärr inte hittad någon användning för den... Att Snake kan ändra kläder är också en bonus då det betyder att kamouflage har blivit återinfört igen.

Grafiken och bilden på Peace Walker är en utav de bästa jag någonsin sett i ett bärbart spel, därför var det ett självklart val för mig. Saker som skulle vara suddiga i andra spel eller konsoler är mycket klarare och skarpare i detta.

Spelkänslan är också i topp, huvudsakligen eftersom man kan ha tre olika sorters kontroller till spelet för att anpassa sig. Snake rör sig (oftast) precis var man vill att han ska det och kameravinklarna är lätta att ändra på. Siktet ändras beroende på din staminanivå, vilket gör att man tror att Snake är utmattad. En kopp te fixar det nog...

Ljudeffekterna är strålande, när uppdraget för en till djungeln hör man fåglarna skrika och träden prassla. Om man lyssnar noga hör man gående fiender på långt håll. Enda anledningen att det sänktes någorlunda var att vid explosioner och annat snabbt tempo var det svårt att urskilja vad som verkligen hände, eftersom en missil kunde ha samma ljud som en knall.

Spelet håller länge, då man förutom kontrolleringen av Motherbase och de vanliga huvuduppdragen kan köra extrauppdrag, då man vinner ritningar till nya vapen eller nya kamouflage att använda. Dessutom kan man lyssna på radiokonversationer mellan Snake och resten av gänget då de pratar om uppdraget eller personliga upplevelser. Men vissa uppdrag kan vara lite svåra för det flesta, vilket leder till frustration och avstängning. Men man kommer snabbt tillbaka.

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 8 Grafik: 10 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 10