106
    -

8.8 7

Speltest av Del_Piero_II

Inskickad av Del_Piero_II den 23/03 -08 12:10

I spelet är man egentligen Desmond Miles som på något sätt har blivit kidnappad av ett företag som verkar leta efter en medeltida artefakt i form av en karta.
För att hitta denna har de uppfunnit en maskin som tillåter Desmond att åka tillbaka i tiden, till år 1191 (vilket han motvilligt gör) och agera istället för sin förfader Altair som är en medlem i "The Assassin's" ("lönnmördarna"), detta brödraskap kämpar för fred.
Efter att Altair misslyckas med att beslagta en viss artefakt blir han straffad av brödraskapets ledare, Al Mualim, och tvingas börja om från början på lönmördarstegen. För att återfå sin heder måste han nu lönnmörda 9 av de män som leder korståget.

Jag tycker att spelet är helt fantastiskt, liksom bara miljöerna är helt fantastiska, och alla de olika människorna som bor i staden är så perfekt gjorda så man bryr sig inte om att man möter samma ansikten lite då o då. Allt e bara så underbart, enligt mig har utvecklingsteamet verkligen tänkt på alla detaljerna, t.ex. vakterna pratar (jag tror det är) 4 olika språk: arabiska, tyska, engelska och franska. Det va ju de språken som var stora då (tror jag).
Spelkontrollen är också jättebra. MEN eftersom spelet har så lite variation tycker jag de skulle ha slängt in något system för att använda pengar, och kanske lite småuppdrag som står utanför handlingen.

Grafiken är verkligen jättebra för att vara ett så stort spel, och miljöerna är som sagt va helt fantastiska (det är nästan så att man börjar gråta när man från ett högt berg tittar ner över vattnet och vidderna). Spelkänslan är så bra så det är helt otroligt (dels på grund av kontrollen), jag smyger förbi vakterna, tyst sätter jag min gömda kniv i ryggen på mitt offer (som i detta fallet är en smällfet sultan), jag ser honom sakta falla ner mot golvet och smyger sedan ut igen utan att någon förstod vad som hände. Man vill verkligen undvika vakterna och vara osedd. Ljudet är också bra sorlet från marknaden, alla de människor som pratar, vinden som viner och hönorna som kacklar. Det är nästintill perfekt, men bara nästan.
Spelets enda svaga punkt är hållbarheten som inte är sådär jättebra eftersom det inte finns så mycket att göra förutom huvud uppdragen, speciellt efter att man har varvat spelet. Därför hade jag gärna sett något system för att använda pengar och att kunna stjäla. Kanske även lite småuppdrag eller ett tidsbaserat online-läge där man skulle lönnmörda en viss person så snabbt som möjligt innan kanske 8 andra lönnmördare. Men men, man kan inte få allt, man kan bara hoppas att de rättar till det till 2:an
sammanfattningsvis är det ett av de bästa spel jag spelat.

Totalbetyg: 9 Ljud: 9 Grafik: 9 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 10