Activision, Treyarch
    61
    -

8.8 8.9

Speltest av UltraLink

Inskickad av UltraLink den 18/03 -06 19:10

The Ultimate Spiderman är baserad på en Amerikansk Spiderman serie vid namnet ( Uppenbart ) The Ultimate Spiderman. En något nyare serie ( 2000 påbörjade denna komma ) och inte alltför likt orginal serien. I vilket fall som helts så kör man som Peter Paker, alias Spiderman. I visa fall får man även spela som Eddie Brock Jr, mer känd som Venom. Man spelar båda karaktärerna ganska ofta fast det är spidey som har den största birollen dock även om Venom är med i cirka 40% av spelet.

Spelet har en ganska förvirrande tvist eftersom den är baserad på en serie tidning. I vilket fall som helts blir Peter injecterad med en protoplasmic dräkt som gör honom till en ungefär. Det finns inga utomjordingar i den här serien. Han lyckas bli av med den och när Eddie får reda på att han andvändit den gör han samma sak och blir till Venom, han förlorar förstås sin förmåga att tala och blir till ett gigantisk monster som terroiserar och äter upp folk ( Ja, sant ). Peter försöker nu stoppa honom men misslyckas. Spelet gång går igenom serietidingens fast med lite mer hopp. Man möter fiender som Green Goblin t.ex. Specialstyrka Shiled styrd av Nick Fury och mycket mera.

Om man spelar som Spiderman så kan man svinga sig mellan Story Mission eller City Goal. Man måste också utföra City Goal för att få Story mission som gör att man kommer vidare i spelet. I city goals så kan man antingen utföra Race och slå record eller om en röd prick på kartan lyser upp så kan man rädda en persorn eller stoppa den kriminela. Dessa City Goals skiljer sig ganska mycket men är ganska roliga att utföra när man är på väg någonstans.

Med tanke på att den är baserad på en massa tidingar så var spelet ganska kort. Det tog mig inte mer än en dag att klara spelet. Kan inte säga att jag hade tråkigt ialla fall. Spelet är ganska fritt att utforska. Man kan utforska hela Manhattan, vilket är ganska skönt, tyvärr kan man inte lämna Manhattan heller för att komma till storstan New York. Fast det kvittar då spelet är så kort. Något jag gillade med spelet är dess Cell Shadade comic style, scenerna är uppdelade i serie rutor t.ex. ena halvan i den och andra halvan i den.

Spelet har en utmärkts grafik är inte den mest perfekta. Allting ser ritat ut precis som i en seria och animationerna har inte mer än 2-3 frames t.ex. Rengdroppar är inte så värst animerat. Men det är en del av spelet för att höja känslan att man sitter och läser en serietidning. Har även ett par buggar och grafik hack som kan få spelet att se hel vrickat ut.

Spelat har en otrolig spelkänsla ialla fall, man kan antigen svinga sig igenom manhattan ( och det går fort, mycket fort ) eller ta gigantiska hopp med Venom. Igentligen finns det inte specielt många attacker eller liknade men det räcker mer än väl för att utföra härliga webslingar race.

Spelet har mycket bra röstskådespelare, härliga ljudeffecter som sprider sig var man än går och ett skönt techno soundtrack! Värt att ha hög volym på televisionen!

Och till sist kommer man till hållbarheten. Som sagt klarade jag spelet på den dag ( Även om jag fastnade lite här och där ). Efter att man klarat alla story uppdrag så kan man antingen sammla ihop gömda serietidingar, slå record i Race eller liknade. Om man klarra allt till 100% kan man får en snygg venom dräkt till Spiderman och tanken är ju ganska fin vilket håller en uppe att forsätta leta upp allt. Men att bara svinga runt är inte specielt kul i längden.

Så, är spelet är värdigt köp? Sådär, vill du ha ett spel bara för att snabbt förbruka någon dag så, ja. Eller om du är ett Marvel fan så ska du defenitivt köpa det.

Totalbetyg: 8.3 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 6 Spelkänsla: 10