Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











SOCOM: U.S. Navy SEALs

Playstation 2
SOCOM: U.S. Navy SEALs
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    11 juni 2003
  • Utvecklare
    Zipper Interactive
  • Antal ägare
    30
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
7.2 6.8

Speltest av J03L

Inskickad av J03L den 09/06 -06 12:57

Handling / story / vad man gör i spelet
Socom är ett av de populäraste online-spelen till Playstation 2. Jag passade på att hyra första delen i trilogin, Socom: U.S. Navy Seals eftersom så många pratade om det. Och nedan kan ni läsa om vad jag tyckte.

Förutom onlinedelen, så har spelet faktiskt en story. Du gör uppdrag i flera olika länder, bl.a. i Alaska i U.S.A, i Thailand och i Congo. Du får information om varje uppdrag av en kvinna som kallar sig HQ. Innan varje uppdrag går hon igenom detaljer, mål, och du får själv välja utrustning.
Det viktigaste i Socom är smygandet, så du får vara beredd på att dö om du bara springer som en bärsärk mot terroristerna.
Ditt lag består av dig och tre medhjälpare. Laget delas upp i två grupper, din grupp Able och den andra gruppen Bravo. I varje grupp är det alltså två soldater.
Med följer ett headset, och med den kan man ju självklart kommunicera med andra när man spelar online. Men vad ni kanske inte hade kunnat förutspå, är att du faktiskt kan kommunicera med dina soldater offline, fastän de styrs av datorn. Jag tycker att det är imponerande att ens soldater förstår allt vad man säger. Kommandon består av tre delar: först säger man vilka som ska göra det (Team, Able eller Bravo), sen vad de ska göra (bl.a. follow, hold fire, hold positions, cover area m.m. plus lead to, stealth to, run to, deploy etc.). De här sista fyra kommandon jag nämnde består av en del till, och det är vart soldaten ska utföra ordern. Om man säger "lead to" ska man även säga någon navigeringspunkt, då alla kartor har ungefär 10 navigeringspunker plus "crosshair" då du säger till dom att de ska utföra ordern åt det håll du pekar med hårkorset. Då kan en order låta t.ex. så här: "Team, lead to, delta", så kommer hela laget leda dig till navigeringspunkten delta.

Vad jag tycker om spelet
Det bästa med spelet är den avancerade Artificiella Intelligensen som både medhjälpare och terrorister har. Därför kan man utnyttja smygandet till max, ibland måste man t.o.m. bära bort terroristernas kroppar så inte de förstår att ni varit där. De reagerar också på ljud, som skottljud, så du bör se till att ha vapen med ljuddämpare. De kan också varna varandra, så man bör se till att döda alla så fort som möjligt, innan de hunnit fly och varna resterande terrorister.
Grafiken är dock inte så imponerande, men den funkar, och man tänker inte så mycket på den. Men ljussättningen är bra.
Men det allra mest imponerande är att datorn kan förstå vad man säger om man har headset. Läs mer om det ovan i story-delen.
Ljudet är dock det som är den största nackdelen med spelet, musiken dyker upp ibland, men oftast försvinner den blixtsnabbt och man undrar om skivan har blivit repig eller om soundtracken verkligen skulle vara fem sekunder långa? Ljudet i övrigt är också ganska dåligt; när man hör någon terrorist skrika på hjälp, kan man inte avgöra var han är eller hur långt ifrån han är, då de alltid låter lika högt på nära respektive långt håll.
Men ett riktigt bra onlineläge är dock det största plusset, då det är väldigt mycket spelare online och kommunikationen med andra spelare är superb tack vare headsetet. När man kör online kan man köra tre olika typer av spel:
Death Match: Den som överlever utan att dö vinner.
Det finns även ett spel som är som CS; terroristerna ska planta bomben och U.S. Navy Seals ska förhindra dom från detta.
Det sista spelet kommer jag tyvärr inte ihåg.

Betyg till spelet
Grafik:

Nja, hyfsad, men inte imponerande. Men jag gillar banddesignen då den är riktigt härlig. En 6:a.

Spelkänsla:

Wow! Fastän man är offline går det att kommunicera med sina soldater, och de förstår allt, och de bekräftar det med t.ex. om man säger "Team, follow" säger dom "I´m right behind you" eller liknande. Man känner sig som en riktig ledare. Onlineläget fungerar avsevärt bra med en grymt bra kommunikation med medspelare. En 10:a.

Ljud:

Nackdelarna med spelet är ljudet. Även om rösterna är bra, så är musiken usel och de som gjort spelet förstår inte vad surround betyder. En 6:a.

Hållbarhet:

Onlineläget är mycket beroendeframkallande och man kan spela om offline-uppdrag flera gånger. En mycket stark 9:a.

Plus: Onlineläget, kommunikationen både offline och online samt den härliga spelkänslan och spänningen.

Minus: Ljudet.

Totalt: På gränsen mellan 8 och 9.

Tack för att du läste och hoppas ni tyckte om att läsa min recension om Socom: US Navy Seals. Recensionen innehöll 4549 tecken sammanlagt/J03L

Totalbetyg: 7.8 Ljud: 6 Grafik: 6 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 10