8.3 8.8

Speltest av J03L

Inskickad av J03L den 09/05 -06 11:03

Utgivare: Ubisoft Entertainment
Utvecklare: Presto Studios

Äntligen en konvertering till PS2 av Myst III. Nu finns det två konverteringar i Myst-serien och jag har precis köpt trean. Och nu är det dags för en recension!

I det förra spelet, Riven, hade man precis räddat Catherine från fångenskap i Riven av den onde professor Ghen, Atrus pappa. Hon och Atrus har nu flyttat till Tomahna och fått ett barn tillsammans. Tomahna är en Age med vacker grön natur och där äger de ett hus fullt av blomster. Atrus håller på att skriva en ny Age, som han tänker döpa till Releeshahn. En Age är en slags värld, som man kommer till genom att länka sig till den via en Linking Book. Atrus jobb är att skapa såna och han ska försöka rädda Catherines och hans Age som de en gång flydde från; D´Ni, som blev attackerat och det var bara några som kom undan. Nu när Atrus har skrivit klart sin nya Age Releeshan ber han dig att åka dit för att återställa freden i D´Ni. Men då kommer en tjuv som kallar sig Saavedro och tar Releeshan-boken och ditt uppdrag är nu att överlista honom och lösa flera olika och fantasifulla pussel i den vackra värld som Presto Studios skapat.

Som i de förra Myst-spelen (Myst, Riven) går Myst III ut på att lösa pussel, och på så sätt färdas genom otroligt vackert designade världar med en fascinerande story som bakgrund. Precis som de andra spelen i Myst-serien använder sig utvecklaren av en massa bilder och små animationer som utvecklaren satt ihop och det bildar en sjukt snygg värld med otrolig grafik. Men i de förra Myst-spelen kunde man bara se åt fyra håll och möjligen uppåt/neråt, men i det här spelet har Presto Studios skapat en panorama så att du kan snurra och se åt precis alla håll. Det gör så att man inte behöver missa all den snygga arkitektur och design Presto Studios skapat. Spelet bjuder dessutom på fantasifulla och kluriga pussel och det kräver en ganska smart hjärna. Mycket små detaljer kanske man bara tror är utsmyckningar, men som kanke är delar i ett pussel. Även en verkligt logisk och realistisk känsla gör att spelets inlevelse ökar till max. Men, det finns ett minus, och det är att de högpixlade bilderna är en aning långsammare uppdaterade än i Riven, men det är bara om det är mycket animationer samtidigt på skärmen.

Grafik:

Myst-spelen har alltid haft en massa bilder och animationer som sitter ihop och på så sätt bildat en värld. Det gör att man kan göra grafiken otroligt snygg. Men i de förra Myst-spelen har man bara kunnat se åt fyra håll och möjligen uppåt/neråt, men i detta har man en panorama-vinkel och du kan nu se åt alla håll. Banorna har en otroligt vackert och fantasifullt designad natur och arkitektur och det enda som hindrar grafiken från att nå en 10:a är att bilduppdateringen ibland kan kännas långsam. En 9:a.

Spelkänsla:

Grafiken och designen känns så väldigt logisk och verklig och husen innehåller mycket spår efter invånarna, så spelet innehåller mycket kultur och det ökar inlevelsen. Att spelet dessutom innehåller journaler på flera tiotal sidor är ett plus då du med dessa får veta ännu mer om kulturen. Musiken och handlingen är också en stor del av inlevelsen och jag måste bara ge spelet en 10:a i spelkänsla.

Ljud:

Bra musik som skapar en större inlevelse och mer kultur. Ljudet är hyfsat och jag tycker att ljudet förtjänar en 9:a.

Hållbarhet:

Det enda ämnet jag inte vet om jag kan ha högre än en sjua på. Det är tyvärr inte så många som gillar den härliga känslan efter ett löst pussel och det lite sega konceptet i Myst III, och har man klarat det en gång kanske man inte vill spela det igen på kanske något år. Spelet är dock rätt långt så jag ger hållbarheten en sjua.

Plus: Den fantasifulla och vackra värld Presto skapat och den realistiska och intressanta kultur och handling är alla plus. Fantasifulla pussel. Bra inlevelse.

Minus: Aningen långsam bilduppdatering ibland.

Totalt: 9.