SquareSoft
    579
    -

9.2 9.2

Speltest av Cyborg

Inskickad av Cyborg den 26/06 -06 13:09

Efter att jag fick höra att det populära spelföretaget Square Enix som är känt för Final Fantasyserien,och Walt Disney hade slagit ihop sig och skapat ett eget rollspel blev jag väldigt överraskad och tänkte hur detta spel skulle bli?Jag köpte Kingdom Hearts och fick svaret.Det blev ett stort mästerverk!

Sora är en ung 14-årig kille som bor på en glädjefull ö vid namn Destiny Island.Hans närmaste vänner är Kairi och Riku.
Dagar och nätter tänkte de just på varför de just hamnat på den här ön.Alla tre hade bestämt sig för att åka och se världen tillsammans och byggde en flotte. Samtidigt i Disney världen där Kalle och Långben befinner sig hittade de ett brev som kommer från Kung Musse. Musse visste om att världen var i fara och beordade Kalle och Långben att hitta den utvalde med "Kingdom Key" som ska öppna dörren till ljuset.

Men så en dag så omkom en ovanlig storm på ön och drev Sora,Riku och Kairi från varandra och skuggmonstren som kom med stormen kallas för Heartless och började attackera Sora.Men helt pltösligt fick han ett nyckelsvärd som kallas för "Kingdom Key" och det visade sig att Sora är den utvalde.Stormen drev Sora till en okänd stad som heter Traverse Town och Kalle Långben hade precis anlänt där med.När man sedan möter Kalle och Långben kommer dessa två Disney karaktärer att följa med Sora som föleslagare.

Man kommer att åka och se många olika Disney världar och dessutom kommer man att få träffa många olika kända karaktärer,både från Final Fantasy och från Disney som till exempel Cloud Strife(Final Fantasy VII),Squall Leonheart(Final Fantasy VIII),Tarzan och m.m.Vissa Disney karaktärer kan man också summona(tillkalla) som Tinker Bell,Genie,Dumbo och många fler,men det kostar också MP som är en blåmätare för Magic.

Kingdom Hearts är ett alldeles unikt spel som jag aldrig tidigare har spelat.När Final Fantasy och Disney skapade ett nytt spel tillsammans,bildade de ett fantastiskt spel som man knappast vill sluta spela!

Det är så spännande att råka ut för många olika kända världar som man får träffa exempel Wonderland,Atlantic,Hallonween Town och många fler underbara världar.Tyvärr finns det ingen Final Fantasy värld som jag känner till i spelet.För att kunna göra spelet lite bättre hade de nog knökt in med fler Final Fantasy karaktärer och kanske ett antal Final Fantasy världar,det skulle nog förstärka känslan att man besöker från olika världar,inte bara från Disney.Men känslan förbättrades när jag fick möta den ondskefulle Sephiroth från Final Fantasy VII. Man möter honom iplatinum matchen i Colosseum,Herkules världen.

Kontrollen är lättlärd och är bra,men kan vara väldigt störande när man har ont om liv och hinner dö innan man ens hinner hela sig själv under en strid,vilket kan vara väldigt irriterande och måste börja om.Dock är detta är ett de bästa rollspel och är ett spel som rekommenderas för de som söker efter ett alldeles magnefikt rollspel med ett nytt fantatiskt äventyr!

Grafiken är så himla vacker och för att vara från 2002 är Kingdom Hearts ett av de vackraste PS2 spelen.Jag älskar dess detaljerande miljön,men det kändes som det fattades något för att göra grafiken fulländad.

Spelkänslanär också väldigt bra!Det känns så skönt när man lyckas besegra sina motståndare och fighterna höjer betyget efter striderna är lättstyrda och coola.

Ljudet,musiken och ljudeffekterna är fantastiska,och låten "simple and clean" gör att det blir bättre.

Hållbarheten är lagom lång,det tar ca.30-40 timmar om man inte stressar sig fram genom spelet.Det tåls att spela om äventyret också,men det fanns tyvär inga extramaterial,men alla cuperna från Herkules och vissa uppgifter som att hitta alla torn page till en bok gör bara att spelet håller länge!

Totalbetyg: 9 Ljud: 9 Grafik: 9 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 10