44
    -

8.2 9.2

Speltest av Krauser

Inskickad av Krauser den 02/07 -06 11:09

Hitman är tillbaka för fjärde gången, och denna gång har han mer tekniker och mer sätt att avrätta sina mål än förr!
Hitman Blood Money är ett action spel där spelaren tar rollen som en kallblodig lönnmördare som ska avrätta olika personer åt sina klienter för kontanter. Det gäller att spelaren tar sig in obemärkt på tätbevakade ställen med hjälp av förklädnader för att nå sina mål. Sedan måste spelaren använda sitt huvud för att komma på hur han kan mörda målet, via olycka eller en förgiftad drink får han själv välja. Får spelaren problem under uppdraget, så kan han/hon köpa info som ger ledtrådar om vad man kan göra. Om agent 47 (spelaren) skulle bli avslöjad så kommer hans valda vapen tills hands, bland annat många automat vapen och pistoler. Samt många krypskytte gevär som går att uppgradera med ljud-dämpare, större magasin, mm. Detta går också bra att göra med 47´s andra kund-gjorda vapen. Sedan gäller det att dölja sina spår genom att gömma undan kropparna i bland annat frys fack eller kontainrar som kan ligga lite var som helst. Har 47 klantat till ett uppdrag med många civila som sett han eller för många upphittade kroppar så får han mindre betalt och han kommer att bli efterlyst av polisen vilket kommer att stå i en tidnings artikel som fungerar som en resultat skärm efter varje uppdrag. Vad som kan avslöja 47´s identitet är video kamerornas band som går att skaffa undan genom att stjäla dom. 47 kan också muta civila, poliser eller skaffa en helt ny identitet efter varje uppdrag med priser som svider i plånboken. 47 kommer också att ha en kriminal-mätare som visar hur kriminell han är. Ju högre mätaren är desto mer kommer folk att känna igen han under dom framtida uppdragen. Det gäller att planera sina uppdrag noga....

Jag tycker att hitman är det bästa spelet inom serien. Grafiken har putsats upp och 47 känns inte längre lika stelt som det var i dom tre föregångarna. Han kan utföra det perfekta mordet bättre med det nyinkomna "olyckor", och det är många av dom, vilket gör att spelbarheten blir stor. Jesper Kyd (spelets musiker) är i toppform ännu när det gäller att skriva låtar till Hitman. Och kontrollen är mycket enklare, även om den tycks vara likadan som den varit i fyra år nu. Men det måste bero på att 47 har blivit så vig. Jag älskar det.

Grafiken är som sagt polerad och det har gjort att alla områden man befinner sig i ser allt mer levande ut. Det enda som kan gå mig på nerverna är en dessa program fel som kan dyka upp då och då, men det är sällsynt. Till exempel, ibland kan fienderna fastna i väggen om man skjuter dom mot en. Eller om en civil ska göra en sak och man avbryter han/henne så kan den strunta i det och bara gå därifrån. Men detta händer så sällan, men när det väl dyker upp så är det riktigt irriterande.

Spelkänslan är perfekt, man känner verkligen att man har kontrollen över 47. Och när tidnings artiklarna med sin ranking dyker upp. så känns det som att det har hänt i verkligheten.

Ljudet är fantastiskt. Med en Jesper Kyd i toppfrom så kan inget gå fel. Vapen ljuden är också rejält bra inspelade och man känner kraften i vapnen som man inte gjorde förr.

Hållbarheten är enorm. Med så många sätt att döda på och så många vapen att samla så tar spelet aldrig riktigt slut. Det är också väldigt beroende framkallande, vilket är både bra och dåligt. Dåligt för att man inte har tid med annat än spelet och bra för att det är värt sina 600 kronor. Köp detta nu vare sig du har eller inte har spelat Hitman förr!

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 9