Egosoft
    1
    -

8 9

Speltest av TCP

Inskickad av TCP den 16/05 -10 18:34

Du spelar som Kyle Brennan som är en testpilot från jorden som testade en speciellt skepp som har en experimentellt "gateless jumpdrive" som felade och slänger iväg dig långt borta i X-universe. Du finner dig långt hemifrån med ett mål att hitta en väg hem till Jorden. Det är här ditt äventyr börjar. X-universe är indelat i sektorer som är länkade med portar som skickar in genom ett maskhål. Portarna är tvåvägs och fast länkade. Hela spelet går ut på att handels byta med olika varor och bygga upp fabriker. Det finns även uppdrag som du kan följa och avbryta för att sedan fortsätta när du känner för med vissa undantag.

Det här är ett underbar spel men inte ett perfekt spel så jag tänkte dra upp allt är negativt sen positivt med det här spelet. Den saknar vissa viktiga saker som en karta som skulle vara hjälpfullt speciellt på tanken hur stort spelet är istället får du i stället komma ihåg hur du åkt, rita en egen karta, ladda ner en karta, eller fråga efter vägen men ibland så säger att de inte vill svara eller de vet inte så det är lite si och så med det. Spelet är väldigt slött innan du får SETA då sektorena är väldig stora vilket gör resande tar långt tid. Eftersom du också börjar utan något vapen så har du inte en chans att försvara dig. Skeppet du flyger är det enda skeppet du få ha vilket minskar ner möjligheterna lite. Missilerna som finns i spelet är totalt väderlösa och bör ses som en handelsvara de enda gångerna du kommer använda missilerna är under två uppdrag.

Nu till de positiva sakerna. Du har friheten att flyga vart du vill när du vill. Du kan ta paus från uppdragen utan någon protestera med vissa undantag. Det är så stort också så ibland vill bara åka runt på utforskning. Spelet är även dynamiskt vilket innebär att om du bygger för många likadana fabriker så kommer det bli för mycket av den varan och fabrikerna kommer stå stilla med lager fyllda. Men i helhet så är det här ett spel värd sin peng.

Det höga betyget får spelet för storleken på allt är gigantisk för spel från den här tiden och även senare spel. Grafiken är även ganska bra. Varje sektor har även en egen bakgrund som livar upp det hela. Spelkänslan är bra, men inte i världklass en avledningar är att de olika raserna inte verkar bry sig att du sitter i ett okänt skepp eller multimång miljardär. Ljudet är bara helt underbart. Musiken är det som dra upp betyget så högt. Även rösterna är bra. Eftersom spelet är sandboxspel så fortsätter spelet även efter du har klarat spelet tills du har tröttnat på spelet.

Totalbetyg: 9 Ljud: 9 Grafik: 10 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 7