Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











World of Warcraft: The Burning Crusade

PC
World of Warcraft: The Burning Crusade
  • Genre
    Rollspel
  • Releasedatum
    16 januari 2007
  • Utvecklare
    Blizzard Entertainment
  • Antal ägare
    472
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.3 8.7

Speltest av Crescent

Inskickad av Crescent den 08/07 -07 10:36

Handling / story / vad man gör i spelet
World of Warcraft är Europas mest poppuläraste PC-Spel som har varit genom tiderna och är i skrivande stund runt 8 miljoner spelare, men som höjs hela tiden.
Dåså, vad gör man till ett stort MMORPG (Massive-Multiplayer-Online-RolePlaying-Game) som extra krydda? Jo, man skapar helt enkelt nåt som vi kallar för expansion.
Vad är handlingen i expansionen The Burning Crusade? En MMORPG har väll inga handlingar? Svar: Jo, det har dem, vill ni veta?

Som sagt så har alla världens raser dragit tillbaka och har skött sina egna problem, men helt plötsigt hände det något.
The Dark Portal (Se mer fakta om det längre ner.) har blivit öppnad igen! Senast den öppnades var ju runt 25 år sedan, men vad för typ av ond kraft kommer ut den här gången?
Det är The Burning Legion, den Legion som The Night Elves besegrade för över 10 000 år sedan, samma Legion som Kel´Thuzad pratade om i Warcraft III, samma Legion som skapade The Lich King, ledare över The Scrouge...
The Horde och The Alliance måste ännu en gång sammarbeta för att möta The Burning Legion, striden började i The Blasted Lands där The Dark Portal finns.
Striderna var mycket hårda, The Argent Dawn (Mer fakta längre ner.)inser att The Horde och The Alliance behöver hjälp att stå ut med Legionens strider.
Det tog lång tid, The Horde och The Alliance fick hjälp av världens äventyrare (Med andra ord, vi själva som har varit med om i striderna i The Blasted Lands, bla jag själv.) och med hjälp av de så lyckades de pressa tillbaka The Burning Legion mot Outland, som engång var det vackra landet Draenor, Orchernas hemland (Hur Draenor blev som det blev finns det fakta längre ner.) där striderna fortsatte.
Folket i Outland insåg att de måste bidra The Horde och The Alliance med hjälp, och hjältarna som bla The Sons of Lothar (Läs mer om dem längre ner.)

Archmage Khadgar, Medivhs läring, var den man som stängde The Dark Portal i Warcraft II, räddade Medivh ur Sargeras ondska genom att döda hono så att han skulle få vara i frid. En staty av honom finns i Stormwind City.


Kurdran Wildhammer, Thane of Wildhammer Stronghold, är en av de 3 officiella överlevande sönerna av Lothar, ledare över The Wildhammer Dwarves klanen.
Hans staty finns i Stormwind City.

Force Commander Danath Trollbane , ledare över Honor Hold, släkten Trollbane är världskänt för sina dåd.
Hans staty finns i Stormwind City.

Arator the Redeemer son av alven Alleria Windrunner (Troligtvit släkt med Sylvanas Windrunner.) och människan Turalyon, Aarator är sen ENDA Halv Alven som man har sett i World of Warcraft.
Hans föräldrar statyer finns att skåda i Stormwind City.

Och flera hjältar från bla The Horde:

Rexxar, Last Son of the Mok'Nathal, Champion of the Horde, den siste sonen av rasen Mok´Nathal, en ras som har både ogre och orc blod i sina ådror och son av Leoroxx. Rexxar finns flygande över ingången till Gruul´s Lair i Blade Edge´s Mountains.

Nazgrel, kapten över soldaterna i Orgrimmar, leder grupperna av orcherna i staden Thrallmar, sammarbetar med Danath Trollbane just nu.

Grommash Hellscream (Grom Hellscream), egentligen är han död, men han är en extremnt viktig person att jag måste ta upp med honom han också.
Grom Hellscream är Thrall´s bäste vän, och Thrall kallar honom för Big Brother, och tvärtom.
Grom blev lurad av The Burning Legion att dricka Mannaroth blod för att bli kontrollerad, samma förbannelse för 25 år sedan.
Thrall hjälpte Grom att få tillbaka sin vilja, och den ända som kunde stoppa orchernas kontroll var att förina Mannaroth.
Thrall och Grom gick till en mörk grotta i Ashanvale för att möta Mannaroth i Warcraft III, Thrall slogs medvetlös av Manaroth, men Grom skrek och slog med sin yxa (Som kan hittas i Kharazan) mot Mannaroth som gick igenom hans plåtskydd och förintade Mannaroth.
Tyvär utförde Mannaroth en explosion så att Grom blev svårt skadad, Thrall såg på sin vän och Grom sa sina sista ord:

"Thrall... the blood haze has lifted... the demon's fire has burnt out in my veins... *coughs* I... have... freed... myself..." Och Grom dör.

Thrall säger sen:

"No, old friend... you've freed us all."

Senare så finns det en minnessten av Grommash Hellscream (Grommash betyder ung "Giant Heart på Orcish) med orden:

In many ways, the curse of our people began and ended with Grom. His name meant "Giant's Heart" in our ancient tongue. He earned that name a hundred fold as he stood alone before the demon Mannoroth - and won our freedom with his blood.
Lok'Tar Ogar, Big Brother. May the Warsong never fade.
- Thrall, Warchief of the Horde

Grom var med andra ord, ledare över The Warsong Klanen också.

Garrosh Hellscream, Son av Grom Hellscream, han visste inte att hans far, Grom är död förrän Thrall berättar att Grom är död, men att han dog för sitt folk.
Garrosh bor i byn Garadar, samma by där Thralls mormor bor.


OBS: Nästa person är nåt som ni kommer att syssla med i Outland om ni är Horde, så, SPOILER!.

Greatmother Geyah, Thralls mormor och moder till Durotan som är Thralls far, spelare kan besöka henne för att senare veta att hon är Thralls mormor.
Thrall reser senare till Garadar där hon bor, och stannar där ett tag, eftersom Geyah har sagt att Thralls blod är här, hans hem.


Medan The Horde och The Alliance kämpar mot The Burning Legion så har det hänt nåt i Aazeroth också.
The Alliance har fått en ny alijerade, The Draenei.

The Draenei var engång ett folk som bodde på planeten Argus, men som blev lurade av titanen Sargeras.
Sargeras sa att folket i Argus ska få ovärdeliga kunskaper om magi och läredom.
Folket ledare, Archimode, Kil´Jedan och Velen diskuterade om det, Archimode och Kil´Jedan gick med på Sargeras, men Velen trodde inte på Sargeras.
Visst, Sargeras lovade att de skulle få läran om magi, men Velen kände på sig att det skulle istället få hans folk att bli demoner.
När all hopp var nästan helt ute så fick Velen hjälp av en Naaru, en varelse av ljus magi vid namn K´ure, K´ure hjälpte Velen, och de andra som inte tyckte om Sargeras föslag att fly från världen Argus.
De som var med Velen kallade sig själva för Draenei, som betyder ung "Landsflyktingarna", och Naaru gav Draenei en kraft av ljus magi.
Sedan dess så har Velen och hans folk besökt många världar genom kosmos, och Velen kände på sig att det finns fortfarande någon som skulle vara emot Legionen.
Men, The Draenei var fortfarande jagade av Legionen, men The Naaru sa att en dag kommer de och ljusets kraft att vara ostoppsbara mot Legionerna.
Till slut bosatte sig Velen och hans folk i Draenor, och för att slippa Legionerna så förbjöd Velen att använda deras magi för mycket så att de skulle bli upptäckta.
Efter The Dark Portal stänges så kollapsade Draenor, Velen och hans folk fick återigen hoppa på i deras "rumdskepp", men den blev saboterad av Blood Alverna (Inte de som är i The Horde.) och kraschade i världen Azeroth.
Tusentals Draenei dog av kraschen, men Velen såg att det fanns folk, speciellt Natt Alverna som var emot The Burning Legion, och höll på och slogs med dem, och tillslut så blev The Draenei allijerade med The Alliance, deras ledare är Prophet Velen the Divine och huvudstaden är Exodar.

OBS: Archimode och Kil´Jedan finns i spelet Warcraft III (!)

Samtidigt har The Horde fått en ny allians, men som inte alla raserna av The Horde har litat på ännu vid namn The Blood Elves.

The Blood Elves var engång Hög Alver, High-Elfs, och bodde i det vackra landet Quel´Thalasoch var goda vänner med The Humans.
De skapade en solkälla, The Sunwell för deras magi, i deras stad Silvermoon.
Tyvär blev Silvermoon förstörd av förädaren Arthas, Arthas behövde The Sunwell för att återuppväcka Kel´Thuzad, och när The Suwell var borta så dog nästan 3/4 Blod Alverna.
Prinsen Keal´Thas ledde de överlevande Blod Alverna och mötte bla The Humans, och Kael´Thas mötte Garithos, som var snarare dum än smart.
Vid sina uppdrag stötte Kael´Thas på nagan Lady Vashj (Nagas var engång Natt Alver.), och hade ett erbjudande att hjälpa honom.
Kael´Thas misstänkte att det var en fälla, men tackade ja ändå, så Vashj hjälpte Kael, mn Garithos fick höra det, och blev arg att han låste in Kael´Thas och hans Blod Alver, men Vashj och hennes Nagas räddade honom, och sa att Kael och hans folk hade 2 vägar att gå, antagligen skulle han dö, här och nu, eller skulle han gå mot den onda sidan, och mot friheten.
Kael´Thas valde det andra altenativet, och med hjälp av Kel´Thuzads portal i Dalaran trädde de in i Outland där de skulle möta Demon Hutern Illidan Stormrage.
Illidan blev fångatagen av Natt Aalven Maeiv Shadowsong och hennes Natt Alver, men Vashj och Kael befriade Illidan, och sen dess så har Blod Alverna varit lojala mot Illidan, och hans fraktion: Illidare, som är INTE med i The Burning Crusade, men som ställer fortfarande till med trubbel.
Men de Blod Alverna som är med i Horde, vad är de då? Jo, inte alla Blod Alverna var med Kael´Thas, och har istället bosatt sig i Azeroth i Quel´Thalas, och har en förmåga att suga ur mana ur mana-djur från Twisting Nether.
Blood Elves huvudstad är Silvermoon City, och deras ledare är Regent-Lord Lor'Themar Theron.

Samtidigt har nått hänt med Kharazan i Deadwind Pass, tornet där Medivh och Khadgar bodde... Det är övergivet, men knappast obebott...

Samtidigt så har The Bronze Dragon Flight i Caverns of Time i Tanaris fått problem med tiden då en annan mystisk drakgrupp som vi aldrig har sett tidigare vill förändra tiden.
Vi får hjälpa en ung Thrall att fly från Durnholde Keep, och se till att Medivh har öppnat portalen fullständigt (Ja! Det måste vi som spelar Alliance också!), och vi får rädda The World Tree Hyjal tillsammans med bla Jaina Proudmore och Thrall och Tyrande Whisperwind och Maulfurion Stormrage mot Archimode och hans Legioner.

Det har kommit många färska nyheter, bla juvelsmide, upphöjt nivå till lv 70 och 2 nya spelbarar raser och icke spelbara raser som vi aldrig har skådat förrut.
Chris Metzen är killen som har jobbat med Warcraft-Loren, och han har sagt att The Burning Crusade är namnet efter The Burning Legion av titanen Sargeras ic att World of Warcraft var ett kapitel av loren, och att World of Warcraft:The Burning Crusade är ytterliggare är ett, och sedan dess så är nog Warcraft ett av de mest faschinerade spel och historier du har sett.

Fakta:

The Sons of Lothar: Är en grupp som överlevde kollapsen av Draenor efter The Dark Portal stängdes.

The Dark Portal: En portal som behövdes för att få orcherna att komma till Azeroth, öppnades av den besatta galne Medivh och Gul´Dan.

The Argent Dawn: En grupp av alla världens raser som kämpar mot den odöda gruppen, The Scrouge och The Lich King.

Mer fakta om Warcraft kan ni hitta på den engelska faktasidan www.wowwiki.com/ eller vara på den svenska warcraftsidan www.worldofwar.se

Vad jag tycker om spelet
Puh! Mer än 10000 tecken, dags fö refliktion:

Spelet är enormnt fantastiskt, det har kommit ännu flera väldetaljerade grafik och byggnader.
Blizzard har inte lagt nån ny klass, utan har istället lagt varje klass med nya förmågor, nu så har min lilla tjuv Evyon kunnat spöa skiten ur Mages, besegra flera Warlocks och så vidare.
Vad är nackdelen? Fortfarande Guldsäljare, buggar, och det kan ibland vara rätt obalanserat.
Men trots det så är och förblir World of Warcraft det största rollspelet i Europa någonsin.

Betyg till spelet
Grafik: Mycket mer detaljer, nya fiender!

Spelkänsla: Sjukt roliga uppdrag, tex ett-testa-minnet-uppdrag.

Ljud: Ny vacker musik, nya färska ljudeffekter.

Hållbarhet: Oändligt...

Plus: Färska monster, maffiga strider (igen), nya varelser, nya saker, roliga uppdrag!

Minus: Hur roligt man än har beror det på vilka man spelar med! Guldförsäljare, buggar och en aning obalanserat, men som kan fixas med patchar.

Totalbetyg: 9.8 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10