49
    -

8.5 9.2

Speltest av nicke90

Inskickad av nicke90 den 06/01 -06 10:57

Vtmb (vampire the masquerade bloodlines) är ett såkallat fps/rpg, Förstapersons rollspel. Där du spelar som en vampyr.

Det första som händer när du börjar spelet är att du får skapa din karaktär. Det första du får göra här är att välja din karaktärs klan. En klan är som ett vampyrsläkte, vampyrer som på ett eller annat sätt delar blodsband och har liknande färdigheter såsom tex. styrka eller skönhet. Det finns sju klaner att välja mellan och dom har alla sina för och nackdelar. Det andra du får göra är att välja kön på din karaktär. Efter det så får du sätta ut färdighetspoäng på olika färdigheter såsom att hacka sig in på datorer eller att slåss. Det finns flera olika kategorier med färdigheter och till att börja med så får du olika mycket poäng i dom beroende på din klan, en brujah har till exempel mer poäng i fysiska färdigheter medans en Ventrue har mer i Sociala. Tillsist behöver du bara namnge din karaktär och sen kan du börja spelet.

Om du inte vill gå igenom den här processen så kan du svara på några frågor så väljer datorn ut en klan och passande färdigheter åt dig.

När du har skapat din karaktär så börjar spelet med en intro där du får se hur din karaktär blir omvandlad till en vampyr i ett sunkigt hotellrum i dystra Santa Monica. Efter en kort och smått pornografisk scen så sparkas dörren till hotellrummet in och dom båda i rummet (du och vampyren som omvandlade dig) blir spetsade med pålar.

Allting blir mörkt och när du får se någonting igen så sitter du på golvet i vad som ser ut som en teatersal med bakbundna händer bredvid din sier (en vampyr som har omvandlat någon blir dennas sier ungefär som ens nya förälder). Salen är full av folk som ser ut att vara vampyrer och en man börjar prata om vad som ska hända dig och din sier. Efter en stund så hallsugs din sier och blir till aska. När samma dom närmar sig dig så reser sig en man som sitter i salen upp och skriker This is bullshit (visste inte vad jag skulle översätta det här till), och mannen som talar stannar tvärt och tänker efter en stund när han återupptar sitt tal så försöker han vända sitt uttalande så att det ska låta som att han aldrig tänkte ge din dödsdom, och säger att du ska föras till Santa Monica, Los Angeles där du ska bli testad.

Direkt när du får kontrollen så börjar saker hända du har blivit lämnad i en gränd för att invänta skjuts till ditt test, när en man närmar sig. Han introducerar sig som Jack och han kan ge dig en tutorial (ungefär träning i hur du spelar spelet). Jag rekommenderar stort att man går med på det första gången man spelar så att man lär sig grunderna för spelet.

Redan i tutorialen så händer det saker, direkt efter att Jack har förklarat hur du gör för att livnära dig på människor så bryter en skottlossning ut i närheten av er. Jack säger åt dig att gå in i en byggnad bakom er, när du har kommit till övervåningen så får du se hur en stor monsterliknande man har ihjäl två vampyrer och en varulv. Efter att du har gått en bit till så får du lära dig slåss när du stöter på en fientlig vampyr, som har kommit vilse. Efter att jack har lett dig igenom en hel byggnad så slutar eldgivningen och din bil anländer, nu börjar spelet på riktigt.

Välkommen till world of darkness där dina värsta mardrömmar blir till värklighet.

Vtmb Är ett väldigt underhållande spel, med sina inslag av både rollspel och action. Och spelet har många sidouppdrag som är roliga om du inte vill gå direkt på huvudstoryn.

Spelet har en åldersgräns på 18 år vilket är förståligt då det finns mycket våld och psykiskt påfrestande moment i spelet. Det fanns många gånger då jag kände för att stänga av spelet på grund av det. Ett exempel är när man hittar ett hus där en man förvarar mänskliga kroppsdelar som han tar från människor som han har i sin källare. När man sedan undersöker huset så blir man utan förvarning attackerad av honom med en arm. Inget för dom små alltså.

Vampire är också ett utmärkt skräck spel som enligt mig dominerar listan i genren. Största anledningen till det här är enligt mig den utmärkt designade nivån Ocean house hotell som är ett hemsökt hotell. Inne i huset så kommer du stöta på gastkramande upplevelser och ett mysterium att lösa. Jag rekommenderar verkligen inte att du spelar den här nivån ensam om du blir lätt skrämd, om du gör det ändå så spela med ljudet av.

Det finns många andra läskiga moment i spelet så jag rekommenderar det bara till dom som tål sånt här, blev nästan för mycket för mig.

Grafik: Grafiken i spelet är helt enkelt underbar miljöerna är vackert utmålade och detaljerna är många, tyvärr så leder det här till mycket hack om du inte har ett bra grafik kort och mycket ram minne så tänk på det om du planerar att köpa spelet.

Spelkänsla: Känslan i spelet slår den i många andra rollspel jag har spelat, detta dels på grund av den underbara grafiken men också på grund av det välgjorda ljuden i spelet. Man känner verkligen sig ila till mods när man är i den bizara källaren i galningen gill's hus och man får kalla kårar i det läskiga ocean house hottel.

Ljud: Innan jag spelade nivån ocean house hottel utan ljud märkte jag hur stor inverkan det hade i spelet, skrämsel faktorn drogs nedavsevärt i huset och jag märkte hur välgjort ljudet i spelet var när jag satte igång det igen. Ljudet bidrar nog mer till skrämsel nivån i spelet än vad grafiken gör så jag har gett det en tia.

hållbarhet: Vtmb är verkligen ett underhållande rollspel samtidigt som det är fullpackat med action och lite smågalen humor här och var. Spelet är ganska så långt och det bidrar självklart till betyget, däremot så blir det tråkigt efter en eller två omspelningar.

Slutsats: Vtmb är ett underhållande lir som kommer att ge dig många timmars spelande om du tål skräck scenerna i spelet vill säga.

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 8