Tycoon City: New York
    Deep Red Games
    15
    -

8.8 7.7

Inskickad av Fuska-nu den 24/04 -06 21:18

Tycoon City New York har samma grundtanke som de flesta andra Tycoonspel. Det gäller att bygga olika byggnader för att göra sina kunder, eller i det här fallet invånare nöjda och för att tjäna pengar.
Gator och kvarter i tolv områden av Manhattan är från början utsatta i en stor 3D-bana och spelarens uppgift är att fylla de tomma ytorna med hyreshus, butiker, museum och liknande. För att tjäna maximalt med pengar på dessa byggnader gäller det att göra dem lockande för kunder genom att uppgradera med bland annat flaggor, uteserveringar och tjusiga ljusslingor. Detta gör man i en meny som kommer upp när du trycker på den valda byggnaden, man kan också se andra fakta som hur mycket byggnaden är värd och vad kunderna tycker om den. Genom att placera byggnaderna på olika delar av staden kan man på färgen av de övriga byggnaderna se hur attraktivt byggnaden är i det område man tänker bygga i. En färgskala från grönt till rött visar hur stort intresse grannarna har att besöka den nya byggnaden.

Spelet levererar en genuin Tycoonkänsla, det bjuder på detaljrikedom och tempot går att anpassa efter spelarens ålder och vana. Dessvärre är kontrollen ibland lite krånglig och små saker som långsamma reaktioner gör att helheten förstörs något. Det här spelet kommer trots detta inte göra trogna simulatorfans besvikna utan bjuder på kvalitativ, nästintill oändlig underhållning.
En till lite mindre bra sida av detta spel är att det var väldigt svårt att installera. Tidigare Tycoonspel har flutit på utan problem men Tycoon City New York bjöd på värdigt motstånd vid installation. Efter flera mail till Ataris support och PR-avdelning och efter att ha provat att installera spelet på flera olika datorer fick jag slutligen spelet att fungera. Dessvärre tror jag inte att målgruppen som köper det här spelet har samma tålamod som jag och kan bara hoppas att spelet inte är lika svårt att installera för andra som det var för mig. Folk vill helt enkelt inte möblera om i hårddisken och döpa om mappar för att få spel att fungera på datorer som lever upp till spelet systemkrav.

I det här spelet gäller det att ha tålamod, spelet är nämligen proppfullt av menyer som i sin tur har undermenyer, som i sin tur har undermenyer som tar ett tag att lära sig. I varje hörn av skärmen finns olika menyer som bland annat berättar hur mycket pengar man tjänat, på vilken plats man ligger på stadens inkomstlista, vilka uppdrag man klarat och inte klarat, hur bra butikerna säljer och så vidare. Eftersom svårighetsgraden på det här spelet inte är så farlig blir utmaningen istället att lära sig alla menyer. Efter ett tag, när man fått koll på läget är dock dessa onödiga fakta ganska roliga, för man känner sig ganska speciell när en stor framsida på tidningen Time Magazine poppar upp över skärmen och ens porträtt pryder framsidan.

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 7 Grafik: 8 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 7