20 juni 2003
    Core Design Ltd.
    91
    -

6.9 5.3

Inskickad av Fuska-nu den 15/11 -04 10:50

Sen det första Tomb Rider spelet kom ut 1993 har äventyren med den yppiga actionarkeologen Lara Croft hört till de mest populära datorspelen genom tiderna. Men de senare spelen har klara svårigheter att hålla tempot och spelarnas intresse uppe. Detta upprepas med all önskvärd tydlighet även denna gång. The Angel of Darkness är spännande nog för att locka. Den något förändrade Lara tvingas på flykt, anklagad för mord på sin mentor Werner Von Croy. Jakten går i sedvanlig stil genom en rad exotiska och dystra miljöer, från regntyngda gator i Paris till enorma undervattens baser. Lara kämpar så väl mot människor och övernaturliga motståndare för att överleva. Dessvärre ödeläggs hela spelupplevelsen av en rad oförlåtliga fel. Det allvarligaste handlar om styrningen som är extremt oprecis och dåligt. Det är allt för lång tid mellan att kommandot ges till att Lara utför önskad handling. Det är faktiskt ganska hopplöst att då försöka styra henne. Till detta kommer att kameravinkeln ofta skiftas, även  under mer avancerade manövrar, vilket gör att spelaren lätt tappar orienteringen och därför styr stakars Lara rakt ner i avgrunden. Det är ett katastrofalt fel i ett spel där det en mycket stor del av tiden gäller att ha exakt kontroll över karaktären. Som det är nu är det ibland helt omöjligt att hoppa, klättra och balansera sig så bra som krävs för att klara livhanken. Lägg sedan på programmeringsfel av både små och stora mått. Det är inte godkänt när figuren plötsligt tappar armar och ben.. Usch säger jag.

Sammanfattning:
The Angel of Darkness har potential för att vara riktigt bra spel. Men även om sällskapet är trevligt fungerar styrningen dåligt. Grafiken innehåller små fel och därmed faller platt. Massor med bra grafikdetaljer ändå och en bra historia. Men spelet är fullt med små fel och svårt att styra.

Bra saker:
Bra historia
Stämningsfull musik