20 juni 2003
    Core Design Ltd.
    91
    -

6.9 5.3

Inskickad av Fuska-nu den 21/06 -08 08:24

Lara Croft är tillbaka från.... De döda? Ja, det kan man väl säga. I Tomb Raider: The last Revelation, så verkade det som om Lara dog på slutet. Men hon kom tillbaka. I början av spelet pratar Lara med sin mentor Verner Von Croy, eller snarare bråkar med. Lara är såklart arg på Verner pga vad som hände i Egypten- Plötsligt får Verner panik, drar fram sin pistol och skriker: Gå härifrån! Lara slås medvetslös, men kan höra skott. När hon vaknar igen är Verner död och mördaren borta. Lara ertappas av polisen med röda händer och tvingas fly. Efter att ha blivit jagad av polishundar genom en korridor Hoppar Lara ner i en gränd, och där tar spelet sin början.

När jag köpte spelet var jag väldigt entusiastisk, eftersom Lara hade fått ett nytt utseende och grafiken var förbättrad. Spelets historia är OK, men vad jag inte tycker om är att spelet blev ett slags "smyga-och tänka"-spel. I början av spelet har man inget vapen, men det finns inte heller något att döda, förutom en fastkedjad hund. Man hittar en pistol senare. Men där kom min första besvikelse: Den hade ingen amunition! Det fortsätter så länge jag orkade spela. Man måste hela tiden tänka på att spara sina skott. För mig är Lara Croft att kunna använda sina pistoler till att lysa upp en mörk korridor. Vissa saker i spelet är oerhört kul. Min favorit är att man kan slå ner folk med blotta nävarna nu. Det är jättekul. Omgivningarna är ganska bra, det finns en kreativ blandning, från femtio meter djupa gravar med odöda vakter till en småsömnig bakgata i Paris.

Grafik- En stor besvikelse. Visst har Lara blivigt verkligare och grafiken ser ut att ha tagit en sväng mot det bättre- Men det finns en hel del grova buggar genom spelet, och det gör det svårt att gilla grafiken. En 3:a.

Ljud- Överraskande bra! Man hör ljuden väldigt detaljerat. En 8:a

Spelkänsla- Inte bra alls. Jag tycker framförallt att genom att ta bort den oändliga ammon så försvinner den välbekanta "Lara Croft"-känslan från de tidigare spelen. Men jag vet inte, jag har inte klarat spelet, för jag orkade inte spela klart spelet, men jag kom långt in i det, och känslan blev aldrig bättre.

Hållbarhet- Jodå, den är OK. Men pga av allt jag nämnt tidigare så blir betyget inte mer än godkänt. Ja, jag tror säkert att det finns gott om folk som får mer glädje av spelet än vad jag fick.

Totalbetyg: 5 Ljud: 8 Grafik: 3 Hållbarhet: 5 Spelkänsla: 4