17 september 2004
    Maxis
    2527
    -

8.4 9

Inskickad av Fuska-nu den 07/11 -04 15:01

Den första ut gåvan av The sims är det bästa  försök att göra ett simulator om vardagslivet. Spelets koncept är enkelt: Skapa en sim (simulerad person) och låt henne eller honom leva livet med hjälp av dina gudomliga ingripanden här och där. The Sims 2 tar några steg till. Det är förbättrad och mer raffinerat den här gången. Det innehåller allt det vi saknade i the Sims och den nya versionen är inget mindre än fantastisk. Redan när jag skapade min första familj får jag ett hum om hur omfattande spelet egentligen är. Det går att bestämma exakt hur en Sim ska se ut. Alla ansiktsdrag kan förändras och det går att bygga upp en person med hjälp av en rad olika parametrar. Anledningen är den största och mest framträdandet förändringen - allt är äkta 3D. Allt kan ses från vilken vinkel som helst och som om det inte räcker är det ganska många val som fanns i det gamla spelet mångdubblade här. Det finns en oerhört mängd möbler, tapeter, golv och lampor med mera att välja mellan. Husen har blivit större och mer komplexa och människorna är mer intelligenta än tidigare. Det går t.ex. Att låta dina digitala vänner ta hand om sig själva en stund. De slår sig ner framför tv:n (som för övrigt visar olika tv-program) och somnar så småningom. Plötsligt kan det hända att din sim ser ett matlagningsprogram och får en idé till en ny maträtt. Hon eller han reser sig raskt och beger sig ut i köket för att laga mat till sin käresta, som kanske sitter kvar och tittar på ett program om hus och hem. Det är ganska häpnadsväckande. Alla menyer är över satta till svenska vilket förståss är trevligt. Det är något som fler seriösa spelföretag borde tänka på. Men Simarna pratar förståss samma gamla charmerande gallimatiska.
Det enda som tämligen går att klaga på är att det behövs en tämligen snabb dator för att dina vänner ska kunna leva ett ryck fritt liv inne i datorn. Du bör ha en Pentium 4 med åtminstone 256 megabyte RAM-minne sammet ett modernt 3D-grafikkort med mycket minne.

(+)
Snygg grafik
Oändliga variationer