Surreal Software
    172
    -

6.6 5.5

Speltest av Deadeye90

Inskickad av Deadeye90 den 30/03 -05 13:37

Äntligen tänkte jag när jag såg att ett Sagan om ringen-spel baserat på boken hade kommit ut. Jag skyndade genast till närmaste spelbutik och införskaffade mej detta spel. Visst, det kostade nästan 500 kronor men det var det värt tänkte jag. Men inte då, det visade sej vara ett linjärt spel med många buggar. Här nedan får ni veta varför.

Innehållet
Man börjar med att spela Frodo, och som i boken berättar Gandalf den hemska sanningen om ringen. Sedan är det bråttom, efter några småuppdrag i början så kastas du direkt in i handlingen. De svarta ryttarna visar sig tämligen omgående och de är faktiskt riktigt läskiga. Efter ett antal äventyr (Där du bl.a. möter Tom Bombadill och massor av kummelgastar) så kommer du till Bri där du får spela Aragorn. Han får också börja slåss innan han kommit utanför dörren. Det kan man säga om det här spelet, det är ett actionspel, du som väntade ett rollspel blir nog väldigt besviken för det här är pure action utan uppehåll. Ibland försöker de få in lite problemlösning men det känns väldigt krystat och lite oinspirerat. Efter Aragorn får du spela Gandalf, den ende av de tre karaktärerna du spelar som kan använda magi. Det är ioförsig rätt så coolt, men man tröttnar på det efter ett tag och det är lite synd att man efter att ha samlat upp Mirevors (som återställer magin) ett tag har i princip obegränsat med magi. Det förstör känslan.
Sedan fortsätter spelet i samma riktning som boken ungefär och slutar när Aragorn jagar en svart ryttare på sin flygande häst. Problemet med handlingen är att den är alldeles för linjär, spelet förstörs av boken. Visst, om den hade avvikit ifrån boken hade den också fått kritik men man borde iallafall kunna gå utanför stigen utan att få en osynlig glasvägg i trynet. Annars är ju handlingen helt okej (med tanke på att den baserats på boken) förutom vissa småsaker.

Grafiken:
Du spelar i ett tredjepersonsperspektiv för det mesta men när du ska skjuta med pilbågen eller stenar så finns det ett förstapersonsperspektiv för de fega. Ögongodis. Skuggorna höjer stämningen flera snäpp och figurerna rör sig snyggt. Dessutom är filmerna bra och har bra skådespelarröster. Ibland kan landskapet vara lite tråkigt och enformigt men det är ingenting man hänger upp sig på. Animationerna är bra men väldigt få, alla figurer verkar bara ha ett rörelsemönster. Det blir tråkigt efter ett tag. En annan sak är att om personen hamnar bakom en vägg eller dylikt så ser man väggen och inte personen, vilket är väldigt störande t.ex. i Moria. Helt okej grafik. Kanske inte det bästa på marknaden men klart godkänd.

Ljudet:
Ljudet är också en godkänd detalj, men inte mer. Vissa ljud är riktigt bra gjorda samtidigt som andra är klart underkända. Det härligaste ljudet är nog när Gandalf sätter in dödsstöten på orkerna, ryser varje gång. Dialogerna är som sagt bland det bästa jag har hört, inga tråkiga entoniga röster här inte. Det blir nästan som en alternativ film ibland. Musiken och bakgrundsljudet är också i världsklass. Här höjer sig spelet ett snäpp, musiken blir dramatisk vid de farliga områdena och är en klar stämningshöjare. Här plockar spelet sina flesta poäng.

Spelkontrollen:
Du kontrollerar tre karaktärer: Frodo, Aragorn och Gandalf. Det är inga större skillnader mellan dem. Alla tre har svärd som förstavapen. Frodo har stenar, Aragorn har en pilbåge och Gandalf har magi som andravapen. Gandalf är nog mest varierad, han har några olika magitrix medan Frodo bara kan locka bort sina fiender med sina stenar. Spelkontrollerna är inte överbra men efter ett tag tycker jag att man vänjer sig. Och jag rekommenderar att köra förstapersonsperspektiv när du ska skjuta med pilbågen, blir så himla svårt annars eftersom det inte finns något sikte då.

Egentligen, du som inte har läst Sagan om ringen (och tycker om den) har ingenting att hämta här. För det här är inte det bästa som har gjorts i år. Det känns snarare ihopsatt lite snabbt för att man ska kunna fånga alla de dumma köpare (som jag) som tror att allt som har något med Tolkien att göra är värt att satsa pengar på. Visst, det håller ett tag men jag klarade det på knappt en dag och då är jag ingen superspelare. Och motspelarnas A.I. är inte heller något att hurra för; om man ställer sig på ett skymt ställe och börjar skjuta på fienden så dör de eftersom de inte ser var man är. Till spelets försvar kan man säga att ljudet och grafiken håller hög klass. Om du vill återuppleva Tolkiens Sagan om ringen så ska du köpa det här. Men inte annars.

Totalbetyg: 5 Ljud: 5 Grafik: 5 Hållbarhet: 5 Spelkänsla: 5