1846
    -

7.6 7.3

Speltest av Johantheman

Inskickad av Johantheman den 17/10 -07 14:37

•Vad är Runescape?•
Runescape har runt nio miljoner aktiva spelare och runt en miljon medlemmar (kommer till medlemskapet senare) De gör Runescape till en av världens största onlinespel. Runescape är skapat av Jagex och själva spelet uppbyggt av Java.

•Olika världar•
För att inte spelet ska bli fullt så har Jagex gjort så kallade världar. Det finns ungefär 140 sådana som du kan välja mellan (notera att vissa världar inte kan användas förrän du är medlem) Det är ingen skillnad på innehållet i världarna, utan det är bara att det inte riktigt är lika många personer i varje. Om du har svårt att välja värld så kan du trycka på en knapp som gör att den staplas i olika ordningar som tillexempel att de staplas såhär: 1234… och så vidare. Annars kan man göra efter hur många medlemmar som är inne i världarna. Och det sista du kan välja mellan är så kallat ”Location”. Varje aktivt land får egna världar, Sverige och Finland är en av dem. Om man väljer läget Location så ligger allas Sveriges världar vid varandra och alla Finlands vis varandra, och så vidare.

•Var börjar man?•
Efter att man valt vad namnet på karaktären ska vara så måste du välja hur du ser ut. Det finns en massiv med kläder och färger du kan välja mellan. Förut var det ett fåtal, men efter tiden har det bättrat sig. Efter det så börjar din träning. Träningen utspelar sig på en ö där du kan lära dig allt du behöver veta om Runescape. Saker som fiska, tända eld, hugga ved, laga mat, slåss och ett par saker till. Sedan när du klarat av den enkla träningen så får du komma till den riktiga världen där alla andra håller till.

•Den riktiga världen•
Du när du klarat träningen så kommer du ut till själva Runescape. Mening med Runescape är att framförallt gå upp i level. Det finns flera olika levlar att gå upp i, några verkliga och några overkliga. Annars kan du ägna dig åt quest (kommer till det sen) eller bara att gå runt och sälja och köpa saker.

•Experience Points•
Om du ska gå upp i level i en skill så är det viktigt att förstå vad experience points är.
Man börjar på level 1 i alla slagas skillar (inte hitpoints) Nu vill du bli 2 i den valfria skillen. För att bli 2 behöver du 83 experience points. Om du tillexempel ska gå upp i skillen magic så måste du använda dina runor (det finns flera olika runor, de används för att göra magi attacker) Då kanske du går på en fiende och skadar lite, men för varje gång du skadar någon så får du lite experience points. Och när du till slut får 83 experience points så sätts ett nytt mål upp i XP (är inte säker på hur mycket) Du kanske tycker att det blir himla enkelt att bli i level 99 i en skill, fast då har du såååå fel, för om du ska gå upp i level 99 så behöver du mer än 5 miljoner XP.

•Quest•
Ett quest är som ett uppdrag man gör. Det finns en meny där man kan gå in på sina quest, där ser man vilka man inte gjort och vilka man gjort. Om du tillexempel trycker på något du gjort så står det vem du ska prata med och vilka levlar du behöver. Quest kan vara enkla, svåra, långa, kort, konstiga och bara vanliga. Det vanligaste man ska göra är att skaffa saker och döda massor med monster m.m.

•World map•
Runescape är väldigt stort, fast Jagex är sjysta så de skapar en world map. Med den kan du se över hela Runescape, exakt som en karta. Om du vill leta efter ett ställe så kan du använda ”find”, den för dig till det stället du skriver in. Annars om du kanske har svårt att hitta en ugn eller vad som helst kan du leta upp den på en liten meny och sedan trycka på den, då blinkar alla ugnar på hela Runescape. Så det är mycket smidigt!

•Combat•
Om du högerklickar på någon i spelet så ser du dens combat level. Combat leveln visar hur bra din motståndare är på figth. Det högsta combat level man kan ha är 126 (tror jag) Då kan du vara säker på att denne användare är i level 99 i attack, strenght och defence.

•Wilderness•
Om du kanske vill slåss med din kamrat eller bara utmana något är wilderness eller wildy som man kallar det en sak för dig. Där uppe kan du gå på vanliga användare, medan det fortfarande finns många vanliga fiender. Fast om du kanske vill gå på någon som har combat 83 och själv har 68 så måste du gå längre upp i wilderness, för då ökar en mätare som visar hur mycket avstånd det måste vara mellan combat levlarna.

•Medlemskap•
Runescape är jättestort, fast om du vill ha mer quest, kunna använda fler saker, kunna döda mer monster, kunna göra fler quest, få chansen att kunna gå upp i fler skills, och till och med kunna göra ett hus. Fast tråkigt nog så kostar det lite pengar för att bli medlem, fast om man tänker efter så är det inte så dyrt, och pengarna går ju till att göra Runescape ännu bättre.

•Runescape är mycket större•
Det jag har berättat är bara de viktigaste sakerna. Fast Runescape är så mycket större. Så Runescape är verkligen värt att prova på.

Som de flesta kanske vet så är det väldigt många som klagar på grafiken. Men jag förstår mig faktiskt inte på dem. Runescape är ett onlinespel som inte behöver laddas ned. Till skillnad från Wow (World of Warcraft) Där det krävs att man köper en skiva och behöver installera och allt, när man ska spela Runescape är allt klart! Fast själv vill jag knappt att det ska vara perfekt grafik, utan jag är nöjd med den som finns.
Men om jag ska lämna grafiken så kan jag gå in på ljud istället så slår Runescape’s ljud allt. Det finns massvis med låtar. Och när man tillexempel är uppe i Wilderness så hör man vinden från den öde platsen. Japp, spelet är stundtals fantastiskt.

Mina betyg lyder:

•Grafik: Som jag sa förut så kräver inte Runescape någon nedladdning. Även om den inte gör det så är grafiken ändå helt okej, de kunde ha finputsat vissa ställen lite. Fast om Runescape’s grafik hade varit perfekt hade det bara inte varit Runescape. Grafiken får en stilig nia.

•Spelkänsla: Det kanske inte är det där spelet där man lever sig in i en annan värld, fast spelkänslan är ändå helt okej. En sjua får passa spelkänslan.

•Ljud: Man kan välja bland massiv med Runescape låtar, (vet inte hur många) bra effekter när man är uppe i wilderness och bra ljud när man gör någonting. Det kräver ord för att förklara ljudet till Runescape, en härlig tia är ljudet verkligen värt.

•Hållbarhet: Har haft en användare på Runescape väldigt länge nu, även om man slutar ett tag och tar en paus så kommer man alltid börja med det igen. Det är bara så med Runescape, nya uppdateringar nästan hela tiden. Det är därför man börjar igen. Jag ger hållbarheten en fantastisk tia.

Totalbetyg: 9 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 7