Jagex Ltd.
    1846
    -

7.6 7.3

Speltest av Aras

Inskickad av Aras den 31/03 -06 21:04

Jag vet inte direkt vart jag ska börja men någonstans får det bli. Då så. Du skapar en gubbe...ger den ett namn...fixa utseendet...detta är alltså vad du gör först och främst när du börjar spela. Ditt accaunt börjar i ett ställe där du måste lära dig, vad och hur man gör i spelet. Alla personer har levels, du börjar på level 3(max 126). Det kallas "combat" level, som då är din totala level. det finns massa levels som man måste träna upp och kunna "leva" i spelet, här är några exempel: Strenght(styrka), Attack, defence (Din talang att skydda dig), Hitpoints(din livsmätare, som blir större ju mer du tränar), Magic(magi)
Ranged(skuta med pilbåge, kasta spjut mm...), fishing, cooking och massa annat, tyvärr så kan du inte träna på alla levels om du inte är member, som då kostar cirka 30 kr i månaden. Låt oss gå vidare: När du har lärt dig det mesta av det som man måste kunna i runescape så kommer du till "mainland", detta är världen som alla personer är i. Nu kan du göra vad du vill, fiska, döda mm... du är ganska fattig och dålig när du är på lägsta combat så det gäller att vara med i spelet, fatta och kunna försörja sig. "Wilderness" är en vildmark som du kan döda/PK(PLAYER KILL):a och på så sätt ta deras saker som de förlorar när de dör. FAKTA OM WILDNERNESS:
Du kan alltså döda både oskyldiga och skyldiga personer här, både för skojs skull eller om du vill visa din ilska.
Attackerar du någon så får du en symbol över huvudet(en döskalle som kallas skull). Detta innebär att du förlorar ALLT du har på dig när du dör. Är du skullfri och dör så får du behålla dina tre mest bästa saker(tror jag). Vi säger att du är på level 70. Om du är precis innanför gränsen i wilderness, så är du på lvl 1. Då kan bara såna på lvl 69 och 71 attackera dig. Ju djupare du går in i wilderness, desto högre/lägre combat levels kan attackera dig/kan du attackera. Nog snackat om det, låt oss snacka om underhållningen på runescape: Om du är uttråkad, så kan du göra quests(uppdrag). Free players(icke members)
kan bara göra några få quests men members kan göra oändliga quests. Du pratar men någon speciell person, som berättar för dig vad du ska göra, klarar du det, så får du en belöning och questpoints. En quest som free players kan göra är bl.a: Dragon slayer. Du ska döda en drake på level 87 nånting. Detta är såklart lite mer detaljerat.
Members quest är lite, eller rättare sagt mycket svprare än free quests. Musiken: Lite musik och ljudeffekter finns såklart med! Musiken ändras, beroende på vilken stad eller vilket ställe du är på. Du kan även välja vilken musik du vill lyssna på-så länge du har hört den innan.
Försörjningen: Det funns både rika och fattiga personer i runescape. De som är rika har massvis med pengar, ungefär 10-80 miljoner. Fattiga har då ingenting.
Du kan ha coolare saker på dig, beroende på hur hög level du har, och vilken quest du har gjort. De flesta rustningar och vapen kan du göra själv, genom att hacka coal(kål) iron(metall eller?)mm...och sedan smälta dem i en furnace(vet inte vad det är på svenska, typ nån ugn).
Har du fishing level 1 så kan du bara fiska räkor, har du level 99(högsta) så kan du fiska massa möjliga fiskar, svärdfiskar, hajar mm... fiskar, liksom kött och andra ärliga saker, healar upp dig så att du inte dör lika fort.
Members har det mycket roligare än free players. De kan avända bl.a: dragon saker, som är röda. Du kan göra mer quests, vara på fler ställen och träna mer levels. Agility är en member skill, som gör att du kan springa längre. Du har först 100% energy men det går snabbt ner när du springer och då måste du vila upp dig(gå eller bara stå still). Agility gör så att dina 100% går saktare neråt och fortare uppåt. Heblore skillen ger dig möjligheten att göra olika drycker, nu menar jag inte fanta eller sprite, jag menar drycker som förbättrar din styrka, attack, defence, till och med fishing. Med hjälp av olika ingredienser, så kan du göra dessa drycker. Flechting ger dig möjligheten att göra pilar och bågar. Mycket användbart för dig som behöver pengar(sälja) eller måste träna ranged. Du behöver fjädrar pil spetsarna och stjälken så att du kan sätta ihop dem. Theiving är din brottsliga skill. Du kan sno pengar från en Man(computer gubbar som går runt på flesta ställen) du får inget annat än typ 3 gp(valutan som används i runescape). Ju högre theiving level, desto starkare personer kan du sno från. Du kan även sno tårtor från affärer och frön från andra affärer. Akta dig bara så att de inte märker, detta gör att de attackerar dig och vill döda dig(inte man, de slår dig bara en gång så du förlorar 1hp). Detta är iallafall mina favorit skills i members. Jag kanske har snackat lite för mycket, förlåt mig men nu slutar jag.

Underbart! Du kan göra mycket i spelet och för vissa personer(inte jag då hehe) så är runescape en del av deras liv(kanske för nördar). Det är bra att de cencurerar swordomar
ex:..nu får jag inte svära men de omvanflar bokstäverna till ****. Eftersom man inte får annonsera om andra hemsidor i spelet så cencurerar du www och com. Om folk bryter spelets regler(finns att läsa i hemsidan) så kan du fixa en report abuse. Detta gör så att jagex kollar upp person och ser om han har gjort nåt annat. Gör han det så får han en varning. Reportar du många skyldiga så blir du en mod, detta ger dig mer respekt! Om en mod reportar någon så blir den skyldiges konsikvens: BANNAD!
Om den skyldige är en generös person, som aldrig har gjort något innan så får han bara en varning eller ett straff(ex: inte kunna snacka med någon på 24 h).
Detta tycker jag är det bästa med spelet! Runescapes säkerhet har blivit mer effektivt och bättre. Själv så tycker jag att spelet är suveränt.

Grafik: 5 varför: Inte särskilt bra men framför allt så funkar den.
Spelkänsla: 5 varför: Inte direkt som cs eller något sånt ballt spel direkt, men det är fortfarande bra.
Ljud: 3 varför: för att den är kass!!!
Hållbarhet: 8 varflr: jag har spelat i 1-2 år och har ännu inte slutat, ska sluta nån gång, för jag kan inte bara fortsätta med det.
Overall: 7 enligt mig.

OCH TILL SIST ETT BREV TILL FUSKA.NU: jAG KANSKE GJORDE SPELTESTET LITE FÖR LÅNGT, OCH ANVÄNDE VISSA ORD PÅ ENGELSKA. EFTERSOM SPELET ÄR PÅ ENGELSKA SÅ ÄR JAG VAN VID ATT SÄGA PÅ ENGELSKA DET BORDE GÅ BRA, JAG ANVÄNDE JU BARA NÅGRA ORD. =)

Totalbetyg: 5.3 Ljud: 3 Grafik: 5 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 5