Creative Assembly, Activision
    295
    -

9.2 8.8

Speltest av _osse_

Inskickad av _osse_ den 30/03 -05 13:37

Rome: Total War är en blandning av omgångsbaserad strategi, där du långsamt förflyttar dina armèer, hanterar resurser och väljer nya mål för dina attacker, och realtidsstrategi där du utkämpar själva striderna med gigantiska armèer på stora slagfält.

"Du styr en romersk familj"

I spelets huvuddel spelar du som en av de tre romerska familjer; Julii, Bruti eller Scipii. De skiljer sig inte märkvärt åt när det gäller enheter eller byggnader, men har i stället olika uppgifter under kampanjen. Julii sköter striderna i norr, Bruti slåss i sydost och Scipii ansvarar för kampen i sydväst.  Det som gör Rome: Total War så bra är att de har lagt lika stor vikt vikt vid den omgångsbaserade delen som vid realtidsdelen. De båda delarna kompleterar varandra. Visserligen finns det funktioner i spelet som gör att du kan fokusera på den ena eller den andra delen, exempelvis kan du helt låta datorn sköta utgången av striderna och bara betrakta dem som åskådare. Har du inte tålamod att spela igenom den massiva kanpanjen, allar de historiska slag som kastar dig direkt in i händelsernas centrum. Du kan även låte medlemmer i din familj göra politisk karriär i Rom. Senatern i Rom har stort inflytande och dessutom beordrar den dig ut på nya miniuppdrag under resans gång. Har du släktingar på rätt positioner gör det livet enklare!

Vaker 3d-grafik!

Det mest imponerand i Rome: Total War är den nya grafikmotorn. Striderna är helt tredimensionella och det är den imponerande syn att se tusentals soldater braka samman i gigantiska bataljer. Även ljudet imponerar. Du hör spjut och pilar viner igenom luften, hur svärd träffar sköldar och hur fiendens elefant tjuter, och när du ger dina mannar order att marschera hör du ljudet av hundratals fötter sin trampar fram.

Kategori: Realtidsstrategi.

Utvecklare: Creative Assembly.

Systemkrav: Windows 98SE/ Windows ME/ Windows XP/ Windows 2000/ PIII 1 GHz, 256 MB ram samt 3d-kort med 64 MB ram.