Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











NHL 2004

PC
NHL 2004
  • Genre
    Sport
  • Releasedatum
    3 oktober 2003
  • Utvecklare
    EA Sports
  • Antal ägare
    259
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.5 8.4

Speltest av jaeger

Inskickad av jaeger den 13/08 -04 22:31

År ut och år in släpper EA Sports en ny, förbättrad version av det spel alla sportdiggare känner till och som alla hockey fantaster dreglar efter. NHL 2004 är visserligen en föregångar inom någon månad, men jag tänker ändå skriva om detta fantastiska spel som aldrig tar slut, trots småfel.

NHL 2004. Ett vackert, roligt, livslångt spel som har en av Atlantas toppforwards på omslaget. Men är NHL 2004 verkligen ett spel som inte har ett enda fel? Nej! Och det ska jag bevisa för dig nu. Alla som inte vet vad NHL betyder, vad det är eller vad det står för borde spärra upp ögonen eftersom jag ska berätta det. NHL står för National Hockey League och är världens bästa hockeyliga som bjuder på den råaste, tuffaste och aggressivaste hockey som finns. Det märks att EA Sports har jobbat på just den tuffa och råa delen.

I NHL 2004 finns ett helt nytt tacklingssystem som kallas för Bruise ControlTM som gör att man kan ladda tacklingar, bestämma riktningar. En nyhet för alla tacklingsgalna (som jag) är att man kan pressa upp motståndarna i sargen så att dom sitter som ett frimärke på väg till Moskva. Men även tacklingar på öppen is har förbättrats avsevärt då man kan stå helt stilla för att i nästa sekund vräka sig över motståndaren eller lägga få en crosschecking (då inte domaren ser förstås) så att hjälmen flyger av skallen så att han får frysa om skallen tills han åker och byter.

I NHL 2002 och 2003 var man nästan (i alla fall på 2002) tvungen att komma i friläge för att göra mål, men i 2004 så kan man sätta en kanonskytt  som back och låta honom skicka iväg ohyggligt välladdat skott så går den in. Ibland i alla fall (jag har bara kört 2003 på PS2 då tyckte jag att målen gick in hur lätt som helst på ett slagskott så detta är en klar förbättring). Men det snyggaste målen är förstås när center lämnar över pucken till en forward som går in över blå ner till ena tekningspunkten och passar in framför mål där centern står.

Det finns 7 stycken olika "spellägen" där man kan välja spela nu, säsong, internationell, dynasty mode, slutspel, online (via IP anslutning) och EA Sports online (över nätet mot andra hockeyfantaster från hela världen). Om man då väljer det nya, intressanta "spelläget" som kallas för Dynasty mode där man ska agera manager över ett NHL lag eller ett eget lag som man kan skapa själv. I Dynasty mode får man leka med lite olika finesser som t.ex. att bestämma biljettpris för att sedan jämföra om man går i vinst genom att ta in fler åskådare och då sänka priset, eller höja priset men få färre åskådare, man får kontraktera spelare och här börjar småfel ramla in. Det är alldeles för enkelt att kontraktera spelare. Om en spelare begär 1,2 milj. dollar per säsong och som standard har han bestämt sig för 2 år. Om man sedan ökar till 6 år och inte höjer lönen så accepterar han lönen ändå. Jag menar kolla på Madden 2004 där man måste höja lönen om man ökar antal år. Och om man ska kontraktera free agents så är det ännu värre. I NHL 2002 så kunde man se hur angelägna spelare var att komma till klubben, men här så behöver man bara bestämma lön som de (spelarena) är nöjda med så går dom med på det. En rolig och bra sak är att man får uppgradera personal och saker som t.ex träningsrinken eller lagets resor för borta matcher. En dålig sak däremot är att spelarna blir mycket sämre i Dynasty läget än vad dem egentligen är.

Slagsmålen är grymt förbättrade. Men inte tillräckligt enligt mig. För i tiden (speciellt NHL 98!) så kunde man slå högt och lågt men nu kan man även blockera slag och då göra en, vad ska man kalla det, "combo" så att om man blockerar ett lågt slag och precis tiondelen efter blocken trycker på lågt slag så gör han en uppercut på motståndarslagskämpen. Om man blockar ett högt slag och slår ett högt slag på samma sätt  blir det "bara" någon slags konstig hook eller nåt sånt. Om jag fick bestämma skulle man kunna dra tröjan över huvudet (skulle vara ballt). En annan rolig sak är att målisarna kan flippa ur och börja fajtas mot varandra. En konstig sak då är att målvakterna är OTROLIGT uthålliga. Om man inte har ett grymt övertag så är det nästan omöjligt knocka motståndaren.

Förutom NHL kan man spela Samtliga lag från svenska Elitserien, tyska DEL, och finska SM-Liiga och självklart en Internationell turnering. Av dessa fyra ligor (jag vet att en internationell turnering inte är en liga men strunt samma) är det 39 lag totalt. När man ska skapa spelare så finns det egentligen bara en enda nackdel. Man kan bara välja färdiga ansikten och inte bestämma hur de olika delarna ska vara i ansiktet. Annars är det bra. Man får bestämma märken på klubba, skridskor och hjälm.





Betygen:

Grafik - 10: Så himla fin grafik alltså, man ser alla klubbmärken och isen blir t.o.m. täckt av snöpuder och publiken är "The Sims" gubbar.

Spelkänsla - 10: Så roligt att bara pressa upp motståndarna upp i planket och att få göra mål med en kanonskott från blålinjen.

Ljud - 9: Jag tycker ljudet är på topp, men tacklingarna låter inte alltid som tacklingar gör, men annars felfritt

Hållbarhet - 10: Man får spela 20 säsonger med Dynasty mode, då man har fyullt upp med kontrakt, löner å allt sånt

Om man ska sammanfatta allt så är NHL 2004 ett spel som man kan spela tills man somnar, för att sedan när man vaknar spela tills man åldras och blir gråhårig. Slutbetyget ser ni ju.


//Jaeger


Fotnot: Om jag i skrivande stund skulle glömma att ta med någonting så skriv så gör jag en ny version.

Totalbetyg: 9.8 Ljud: 9 Grafik: 10 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10