29 maj 2004
    EA Games
    461
    -

8.3 8.3

Inskickad av Fuska-nu den 22/11 -04 10:27

Världens mest magiska pojke dyker upp för tredje gången i ett datorspel. Och denna gång är hans vänner med. Även om spelet Harry Potter och fången från Azkaban är baserad på filmen med samma namn, tar det sig mycket stora friheter i förhållande till sin litterära förlag. Den som vill ta del av allt bör först läsa boken, sen se filmen och sist spela spelet. En avgörande skillnad mellan detta spel och de två tidigare Potteräventyren är att man nu inte spelar enbart Harry utan även hans vänner Hermione och Ron. På papperet ger den mängder av nya möjligheter och nya typer av problemlösningar. Men tyvärr får man aldrig själv bestämma vem man ska styra. Denna nyhet påverkar inte spelet skärskilt mycket. Det spelar egentligen ingen roll vem man styr för tillfället, spelet och gåtorna är desamma ändå. Den grundläggande idén är identisk med tidigare spel i serien. Man ska delta i en rad olika uppdrag, lära sig nya trollformler och sedan utforska Hogwarts  för att hitta speciella trollkarskort. Det finns också små extraspel som man kan testa. Bland annat går det att flyga Hippogriffen Stormvind eller skjuta ner irriterande troll med magi. Inget nytt här heller. Vi har spelat igenom det hela förut och vi saknar något nytt att bita i. Det är dessutom något som inte stämmer mellan det mörka och ganska skrämmande universumet och svårighetsgraden. Det märks tydligast i skildringen av demonerna, de flygande och spöklika fångvaktarna från trollkarsfängelset Azkaban. Det blir lite underligt när spelet är klart riktat till yngre. Allt är på svenska, vilket är klart plus. Men när man när man inte kan dra nytta av att det finns tre personer att spela, kan man lika gärna spela nått av de två tidigare spelen.

Sammanfattning :
Till skillnad mot de tidigare Harry Potterspelen går det nu att styra inte bara Harry utan även hans kompisar Hermione och Ron. Men tyvärr bestämmer spelet vem man ska spela av dem och handlingsfriheten är begränsad. Spelet är klart riktad mot de allra yngsta Potterfansen. Ett snyggt spel som har stelnat i sin egna form. Det är för kort och utnyttjar inte sin potential.

Bra saker:
Lätt att spela för de yngsta
På svenska