EA Games
    461
    -

8.3 8.3

Speltest av she

Inskickad av she den 24/01 -06 22:19

Harry Potter och fången från Azkaban går, såklart, ut på att klara spelet ;) Du är Harry, Ron eller Hermione och går omkring på Hogwarts och klarar olika utmaningar, hittar hemligheter och samlar bertie botts bönor (i alla smaker), pumpapastejer och kittelkakor. För "godsakerna" kan du sedan köpa trollkarskort och lösenord. Dom behöver du för att klara spelet. Det finns tre stora utmaningar (en till Ron en till Hermione och en till Harry) där det gäller att hitta alla 10 sköldarna, det finns dessutom flera minispel och sidouppdrag som ska klaras av.

Jag tycker spelet är jättekul! Eller tyckte i alla fall det första gången, tyvärr tröttnar man fort när man klarat spelet en eller två gånger. Det finns många saker att göra och det är ganska lätt att förstå. Visst hade jag lite svårt med trollformlerna i början, men man blir mycket bättre efter lite övning. Man får en bra genomgång i början och även jag (som inte har spelat många liknande spel) lyckades förstå. Jag har inte provat ettan och tvåan men eftersom jag tyckte det här var så kul vill jag gärna ha dom också. Det var en ren slump att jag köpte det här spelet eftersom jag inte jag trodde jag skulle gilla det, men när det det var på rea (59 kr) så köpte min pappa det åt mig (jag var sjuk och hade inte så mycket att göra) och det var helt klart prisvärt!

Grafik: Jag tyckte den var jättebra! Åtminstone på min dator var grafiken perfekt, inga problem med fyrkantiga gubbar eller så. Det såg riktigt verkligt ut.

Spelkänsla: Jag tyckte det var riktigt kul, kände mej som ett med Harry, Ron eller Hermione och ville till varje pris besegra fienden ;) Har inget att klaga på.

Ljud: Ljudet är bra, men inte mer. Det är alldeles för överdrivna ljud när figurerna ska hoppa eller klättra över något. Oj vad trött jag blev på det efter ett tag. Dom flesta rösterna är okej, fast vissa ord/trollformler är lite konstigt betonade. Men men vad väntar man sig av ett dubbat dataspel när dom inte ens kan fixa bra röster till dubbade filmer.

Hållbarhet: Som jag sa, riktigt kul första och andra gången, men sen har man inte så stor lust att spela igen. Det blir lite tråkigt eftersom precis samma sak kommer hända igen, och om man då klarat allting två gånnger är det bara samma sak igen, och igen, och igen..

Men jag tycker ändå det är ett jättekul spel som alla Harry Potter fans borde prova :)

/She

Totalbetyg: 8 Ljud: 7 Grafik: 9 Hållbarhet: 6 Spelkänsla: 10