-

8.3 8.3

Inskickad av Fuska-nu den 05/01 -06 00:24

Genre: Äventyr/Rollspel
Utvecklare: Ea Games
Releasedatum: Ute nu!

Harry Potter och hans två vänner Hermione Granger och Ron Weasley går på skolan Hogwarts. Men det är ingen vanlig skola utan det är en skola för häxkonster och trolldom, där bara elever som kan magi får gå. Dom tre kära vännerna åker med hogwartsexpressen till skolan för att börja sitt tredje skolår. Tåget heter som sagt hogwartsexpressen och är ett jättelångt tåg och skjutsar alla elever från mugglarvärlden till Hogwarts. Ron Weasley sitter och läser en tidning på perrongen där vännerna sitter och uppmärksammar att trollkarlen Sirius Black har rymt från trollkarlsfängelset Azkaban. Då säger Hermione att ingen annan har lyckats rymma därifrån. Då frågar en av vännerna vad är det Harry? Jag tror han har rymt för att döda mig och han är ute efter mig. Sirius Black den ökände massmördaren är nu ute efter dig, tror du i alla fall. Du är inte säker någonstans inte ens bland dina bästa vänner. Det handlar om Sirius Black och att han är även känd som fången från Azkaban, det gäller alltså att reda ut allting omkring honom och framförallt att överleva. Du hinner inte tänka så mycket på det för att precis efter pratstunden, under åkturen till skolan så nödbromsar tåget och då börjar spelet. Du går igenom utrymmen på tåget för att ta reda på vad det är som har hänt. Du får lära dig lite grunder i spelet på vägen till orsaken till nödbromsningen. När ni har kommit en bit så kommer det in en Dementor vid dörren som är vakt vid trollkarlsfängelset Azkaban. Tillsammans med dina vänner lyckas ni försvara er tills den nya läraren (Professor Lupin) för året i försvar mot svartkonster kommer och räddar er genom att kasta trollformeln Experto Patronum. Därefter skriker han ”Här finns ingen Sirius Black”. Efter detta har hänt så har du kommit fram till skolan och där ska gå på lektioner och göra utmaningar och hälsa på Hagrid och flyga på hans Vingfåle.

• Trollkarlskort •

Man kan samla på 80 samlarkort som finns gömda över hela Hogwarts. I utmaningar, utomhus på skolgården och på lite andra ställen. Du hittar det första trollkarlskortet på tåget och då får du reda på att man kan samla på dom i Hogwarts. Trollkarlskort är bilder på kända trollkarlar som är kända för olika saker i tiden. Man kan bland annat hitta trollkarlskort på skaparna av elevhemmen.

• Bönor •

Man kan även samla på bönor i spelet och dom kan man hitta var som helst. På utmaningar kan man hitta dom om man slår sönder rustningar, öppnar kistor och så vidare. Om man samlar mycket på bönor kan man alltid gå till Fred och Georges affär och köpa trollkarlskort och andra roliga saker så samla på.

• Utmaningar/uppdrag •

Man går på lektioner och på ett antal utmaningar där man samla ihop 10 sköldar för att klara utmaningarna. På andra uppdrag ska man flyga med vingfåle i ett flertal ringar, runt omkring området vid Hogwartz. Det finns många roliga uppdrag i spelet och det finns lite av varje sort. Men jag tänker inte avslöja alla uppdrag utan ni får ta reda på dom själva.

Spelet är jättebra och jag spelade det flera timmar i sträck i två dagar och jag njöt verkligen av dom roliga utmaningarna och spelet var inte sämre för att man kunde samla på trollkarlskort. Jag tycker att det här är det bästa Harry Potter spelet i serien. Det är mycket som har förbättras sedan det första spelet i serien bland annat grafiken som man inte kan klaga på. Ja vad ska man säga? Det är ett kanonspel.

*Grafik 10/10: Grafiken i spelet är fantastisk. Det är väldigt vackra omgivningar och allting är så bra detaljerat, jag måste ha drömt. Kan det verkligen vara så här bra grafik på ett Harry Potter spel? Ja det kan det tydligen, man ser allt klart och tydligt.

*Spelkänsla10/10: Ja den är underbar man sitter fastklistrad vid datorn och spelar och spelar som ett gamefreak. Man spelar mycket för att klara ut allt vilket tyvärr bara tar cirka 24 timmar.

*Ljud 10/10: Jo dom som pratar gör det bra.

*Hållbarhet 2/10: Spelet håller cirka i 2-3 dagar om man spelar det några timmar varje dag.

* Sammanfattning *

Om du gillar Harry Potter så köp spelet nu, det varar inte så länge. Men det finns mycket roligt med spelet så det är lika bra att köpa det. Jag rekommenderar spelet fast det varar i några dagar bara.

Mvh/Presentation.

Totalbetyg: 8 Ljud: 10 Grafik: 10 Hållbarhet: 2 Spelkänsla: 10