EA Canada
    188
    -

8.1 8.5

Speltest av Threedragons

Inskickad av Threedragons den 31/07 -06 16:35

FIFA 2004 och 2005. De största förrändringarna är: Ändringar på spelarna till deras aktuella utseende. Karriär är den största förrändringen, och den funktionen som har haft ett uppehåll "Skapa spelare". Men detta är inte ett så dåligt spel som det låter. Det finns en del bra saker också - men som var bra även i 2004. Spelarna börjar bli lite "mjukare" och rörligare. Inte minst för lite nya finter i spelet. Du kan nu även se spelarens form och moral nu.

Karriärläget som sagt är det bästa med 2005 spelet. Du kan se dina matcher på en Almanacka som det finns tillgång till. Transfermarknad finns det också tillgång till där du har en budget och säljer och köper spelare. Ditt mål är att bli en 5 stjärnig tränare genom 15 säsonger. En säsong innehåller drygt 30 matcher (beroende på antal lag och från det flera möten av lag. Också för om du är med eller ute i cuppen och andra cupper). Du kan också uppgradera dina tränare efter poäng du får från matcher beroende på hur viktig den är eller resultatet. En bra sak här är att spelarnas skicklighet förrändras från säsong till säsong. När man är runt 30 är man som bäst men lite mer än 30 så börjar den sjunka.
Sen kan man skapa egna tuneringar också. Man kan välja bort gruppspel och hur många returmöten och mera. Men inget kvalspel.
Sedan får du lite poäng för saker du gör t.ex Hattrick, vinst mot rivallag/derbylag, vinna cupper och vinna ligor för att nämna några. Som i många spel låser du upp saker med poängen som alternativställ (för det mesta), arenor, natt till många stadion och sist men inte minst och absolut inte billigast utan dyrast i affären den klassiska Italenska domaren Pierluigi Collina.

Jag tycker spelarnas reagerande inte är så imponerande. T.ex om en bollstrid slutar med att typ bollen flyger upp i luften kommer båda spelarna springa runt och man kan inte ens med hjälp av kontrollerna få honom dit hur man än bankar på tangenterna. Så bollen måste komma till ett ställe som det hela är "gjort" för, för att spelarna ska reagera på rätt sätt. Datorn är också lite väl "datastyrd" och gör inga misstag alls. Nu till målvakten. Om bollen råkar studsa på någon så slänger sig målvakten som att han räddar en boll, fast bollen är ju redan i nät. Målvakten kollar inte ens åt hållet bollen är åt utan slänger sig helt enkelt som att han räddade en boll. På direkt returer så reagerar målvakten också konstigt. Om han precis är uppe när returen kommer framför händerna på honom fortsätter han bara gå.
Frisparkarna bli lite väl kontrollerade med skottstyrka,sikte och skruv på bollen. Det handlar egentligen bara om att trycka på mätaren i tid.
Hörnor är inte heller så roliga. Man ska antingen finta av sin motståndare för att nå ett kryss som menar att bollen kommer landa där. Men ibland kommer målvakten ut och boxar bort den eller tar den. Du kan också välja att brottas med din motståndare. Bollen kommer landa på platsen där ni kämpar. Om du lyckas få en bättre plats än din motståndare och du nickar den i rätt riktning blir det ofta mål. Det krävs en spelare med bra balans, styrka och nickskicklighet här, din spelares egenskaper kommer du också kunna se.
De egenskaperna som har störst betydelser är väl Accelration och snabbhet. Du kommer springa fortare än dina motståndare helt enkelt. Annat märks inte så jättemycket.

Grafik: Grafiken i detta spel är trots allt inte så dåligt med tanke på hur många spelare som finns med. Många lite mindre kända får se likadana ut som andra. Men hårlängd och hårfärg bör iallafall va rätt på de spelarna. Publiken ser inte heller jättebra ut men det duger.

Spelkänsla: Med tanke på spelarnas rörelse och reagerande är inte spelkänslan särskilt bra.

Ljud: Kommentarerna är inte så roliga efter att du har kört några matcher. Då kommer alla märka en sak. De upprepar ju samma saker hela tiden. Din jukebox (musiklista) är lite bättre. Du kan låsa upp två låtar i FIFA poängs affären.

Hållbarhet: FIFA affären och Karriärläget är det som gör Hållbarheten så bra i FIFA 2005. Framför allt Karriärläget som man iprincip aldrig blir trött på.

Totalbetyg: 7.5 Ljud: 6 Grafik: 9 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 6