26 mars 2004
    Crytek
    360
    -

8.5 8.9

Inskickad av Fuska-nu den 07/12 -04 19:08

Det finns inget nytt under solen i Farcry. Men denna gång älskar vi klicheerna. I motsats till liknande spel i genren utspelar sig inte Farcry i tunnlar eller i avgränsade miljöer. Normen har varit att även om man tar sig igenom en fransk skog så har det Egentligen påmint mer om en tunnel med väggar av ogenomträngliga trädstammar. I Farcry består Regnskogen av enskilda träd tillsammans med annan vegetation, som man kan gömma sig bakom eller under. Det fungerar faktiskt. Handlingen i Farcry är inte viktig. Du spelar agenten Jack Carver som kommer till den tropiska ön som gömmer många hemligheter. Där finns det bunkrar, gamla baser, tekniska installationer och andra rester från andra världskrigets stillahavsstrider. I dag döljer ön genmanipulerade monster och därför bevakas den av legosoldater. Vad som är nytt här är intelligenta fiender och handlingsfriheten. Som i alla dåliga filmer kan de inte träffa en laduvägg inifrån, men de kan samarbeta. De slår larm, samlas, omringar och slår till. De använder all världens trick för att utnyttja det faktum att de är många och du ensam. Ibland har du bara en utväg - spring (eller kör) fort som bara sjutton. Som tur är slipper du ta dig runt ön till fots. Det går bra att stjäla en bild och köra runt. Den kan även användas mot fienden eller som flyktfordon. Det är en ren fröjd att köra. Biljakterna blir nästan som ett spel i spelet. Om du får i uppdrag att ta dig från punkt A till B finns det många alternativ att ta till. Du kan springa, smyga eller helt enkelt sno en bil. Varje bana ger ett intryck av total frihet. Det känns som om hela ön är en enda stor lekplats. Riktigt så är det nu inte, men illusionen är ovanligt lyckad. Flerspelardelen haltar lite grand. Men eftersom det går att göra egna kartor kommer det med största säkerhet ah dyka upp på Internet så småningom.

Sammanfattning:
Ett kul spel med stor rörelsefrihet Begåvade motståndare gör Farcry krävande. En lite annorlunda luftstrid. det är kul att spelet erbjuder och annorlunda lösningar.

Pris omkring 499 kronor.