30 juni 2000
    Blizzard North
    993
    -

8.6 8.2

Inskickad av Fuska-nu den 06/01 -06 14:29

Tyvärr var jag inte bland de första som hittade till det här underbara spelet, men jag blev lika fast ungefär ett halvår efter releasen som så många innan mig blivit! Diablo betyder jävulen, och det är honom du till slut ska besegra i ditt äventyr. Du börjar med att välja en klass; det finns fem stycken. Amazon, Sorceress, Barbarian, Necromancer och Paladin. Du ska klara av uppdrag som tillslut leder dig till en "boss", när du sedan klarat honom/henne kommer du till nästa avsnitt av spelet. Genom att döda monster får du xp, så att du kan göra din gubbe bättre. Monster kan släppa guld och vapen m.m som förbättrar din gubbe. Det här är ett RPG-spel, som lagt grunden för många många andra och som ingen rpg-fantast borde missa.

Det är absolut roligast att spela över internet eller lana med kompisar. Jag vet själv att det fungerar suveränt i single player också. Spelet går ju egentligen ut på att klicka med musen och tangenter tillräckligt snabbt, men det är beroendeframkallande nog. Det roliga är att man inte blir trött på spelet i första taget. Har man kört spelet med exempelvis barbarian, blir det något helt annat att sedan prova sorceress. Alla har sina egna talanger som man vill utforska och som gör att du måste ändra din strategi för att lyckas ta dig vidare.

Att Diablo 2 har blivit såpass känt är inte alls konstigt. Det är suveränt roligt. Såklart grafiken är inte den bästa såhär några år senare, men den fungerar trots allt bra och förstör inte spelkänslan nämnvärt. Att lyckas komma på ett sådant här koncept är otroligt, det har lockat miljontals spelare och fortfarande spelar många det över internet . En klassiker som alla borde prova (nej det är inte alls försent att köra det nu om du inte har gjort det redan!)

Totalbetyg: 8.3 Ljud: 9 Grafik: 7 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 8