Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











BioShock

PC
BioShock
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    24 augusti 2007
  • Utvecklare
    2K Boston, 2K Australia
  • Antal ägare
    30
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
9.5 8.8

Speltest av tartoo

Inskickad av tartoo den 13/01 -08 10:21

Handling / story / vad man gör i spelet
Spelet som många väntat på; Bioshock, är här. Många ser det som världens bästa spel, men vad handlar det omegentligen?
Året är 1960. En man vi namn Jack sitter i ett flygplan någonstans i Atlanten. Jag hör skrik och förstår att nånting har gått fel. Plötsligt ligger jag under vattnet, och kämpar mot ytan för att få luft. Framför mig ligger ett fyrtorn, och med inget annat val går jag in, utan någon aning om vad som väntar. Jag går ner för några trappor och hittar en batysfär, ett slags miniubåt. Jag går in och drar i startspaken. En liten duk hissas ner inuti batysfären och en film spelas upp. En man vid namn Andrew Ryan berättar att han var trött på politik, krig, och allt som var hetsigt på ytan och istället valde han något annat...han valde det omöjliga...han valde "Rapture".
Duken hissas upp och framför mig träder en stad fram, med skyskrapor och neonskyltar, som ett New York, fast på havsbottnen.
Batysfären går mot sitt slut och när den stannar, ser jag en man som backar undan från nånting som verkar vara en människa, men muterad till vansinne.
Varelsen hugger till och ljudet från inälvorna och blodet plaskar mot golvet med ett eko.
Varelsen försvinner, och jag hör en röst som uppmanar mig om att ta radion som hänger på väggen i batysfären.
Atlas, en överlevande i Rapture berättar vart man har hamnat och vad som har hänt med staden...

Rapture byggdes under 1940-talet och blev klart i början av 50-talet. Med staden kom också Plasmids- krafter som skulle underlätta livet för invånarna i Rapture. Men krafterna började som småningom mutera dem och drev dem till vansinne, de blev "Splicers".
Splicers är på jakt efter Adam, den substans som alla verkar behöva, som man endast kan få tag på genom "Little Sisters", små barn som går omkring med sprutor och suger upp Adam.
De är skyddade mot splicers av varsin "Big Daddy", stora, muterade varelser instängda i en dykardräkt vars enda uppgift är att se till att inget ont händer de försvarslösa flickorna.

Vad jag tycker om spelet
Ett av de bästa spel jag spelat på länge, med splicers som dyker upp i varje hörn och utmaningen av att få tag på adam hos Little Sisters.
Att antända en splicer med en plasmid, byta till skiftnyckeln och göra slut på honom är en skön spelupplevelse, inte som någon vanlig FPS när man bara skjuter ihjäl dem, vilket man också kan göra...men med plasmids, som man verkligen inte kan klara sig utan blir allting mer speciellt.

Betyg till spelet
Grafiken är ursnygg, från de muterade splicers förvrängda ansikten till reklamskyltarna i skön 50-talsstil. En klar tia.
Det är otroligt skönt att kombinera plasmids med skiftnyckeln eller revolvern, och känslan av hopplöshet om att klara sig. Därför får spelkänslan en stark 8.
Ljudet är balnd de bästa jag hört. Med sånger från 50-talet som tex "Beyond the Sea" med Bobby Darin och ljudet av det ständiga droppandet från Raptures väggar och tak, och Big Daddys steg som ekar i korridorerna.
Spelet går att spela om flera gånger eftersom det finns ett urval av plasmids och uppgraderingar att experimentera med, och självklart för att få se Raptures vackra vrår om och om igen.

Totalbetyg: 9 Ljud: 10 Grafik: 10 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 8